Besöker du SJs resebutiker?

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av Jacob, 21 Maj 2015.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    Ett antal SJ-resebutiker har stängt ner under senaste året och senast var det resebutiken på Arlanda som stängde i april.

    Till er som reser en del med SJ, besöker ni resebutikerna emellanåt? Eller fixar ni allt online/via telefon? Spelar det någon roll om butikerna stängs?
     
  2. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Så länge allt funkar behövs de inte men jag pratar mycket hellre med en människa jag kan se än över telefon om det är problem. Nu är det dock väldigt sällan problem så jag har inget direkt behov av butikerna.
     
  3. olo

    olo Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Så länge allt fungerar så håller jag mig online, men det händer att det strular med bokningar, kortbetalningar eller värdebevis och då har alltid telefonsupporten hjälpt mig. Utan möjlighet till att ringa 24/7 som Svart Prio-medlem hade jag fler gånger haft bekymmer. Fast i de fallen hade knappast resebutiken varit öppen längre heller.

    Eftersom Svart går före i kön, så fungerar telefon även när det är störningar, men utan det går det inte. För om det är stopp på västra stambanan tar det inte många minuter innan det är över en timmes kö...

    Det bästa som resebutiken kan erbjuda, som jag inte har provat att fråga om över telefon, är att berätta var ett stillastående tåg är. I butiken kan de se exakt vid vilken stoppsignal tåget står. Men den informationen går det att räkna ut när tåget tidigast kan vara på plats vid min station och man kan ta sig till ett café el. motsvarande istället för att frysa på perrongen. Ofta säger nämligen informationstavlan/trafikverkets tåginfo att tåget är X minuter sent, trots att det tar Y minuter tid att ta sig från tågets nuvarande position till min station, där X << Y. Hade Trafikverket gjort den informationen tillgänglig online hade det varit kanon!

    Det andra jag kan komma på är att resebutikerna ofta kunde skriva ut ett värdebevis för att handla något på exempelvis ett närliggande café eller pressbyrå, vid stora förseningar. Den möjligheten har i realiteten försvunnit helt i och med att det inte finns några butiker längre. Tror att det behovet är störst på de stora bytespunkterna.
     
  4. Felix

    Felix Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Beräknas man ankomma sitt resmål över en timme försenad har man enligt tågens 261/2004 (1371/2007) rätt till "störningsmat". Ett tips är att om man är på en station utan SJ-närvaro är det bara att ringa SJ:s kundservice (och hoppas på inte allt för lång kö …), och de kan via telefon ge ett vouchernummer (oftast laddat med 50-100 kr per pers.) som man kan lösa in på närmsta Pressbyrå! Samma regel även om man sitter på ett tåg, då är det bara gå till ev. bistro och be om "störningsmat", vilket oftast resulterar i en baguette eller liknande.
     
    Nemo gillar detta.
  5. olo

    olo Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Ombord har jag provat det - det brukar vara Barilla pastarätt med tomatsås. Smakmässigt är det knappt prisvärd även om den är gratis...

    Att det går att be om via telefon var en nyhet. Det skall jag lägga på minnet. Tack för tipset och välkommen hit till bc.se!
     
  6. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är som sagt tråkigt att Trafikverket inte kan få detta att fungera. Ibland verkar de ju knappt veta om vilka tåg som finns på spåren... :(
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×