Senaste nytt

Besök utmed tre sjöar i Schweiz

Palazzi

Medlem
Det är ju precis det dyra som gör Schweiz bra. Turismen och allt i övrigt andas något så ovanligt som exklusivitet. Räcker ju med att gå längs med les Quais i Genève!

Håller med, men någonstans finns det en smärtgräns. Kanske inte på den nivån att man inte har råd alls, men när priserna blir dubbelt så höga som på alla sidor om gränsen sneglar man ju gärna på alternativen.

Tycker generellt att sydtyrolen (Innsbruck, Bolzano, Merano mfl) är det som ligger närmast i upplevd kvalitet i alpområdet. Ytterst rent, en något oitaliensk inställning till klockan (fordon går när de är förväntade att gå), autonomt järnvägsbolag, dyra klädesmärkena mm.
 

Agö

Medlem
Håller med, men någonstans finns det en smärtgräns. Kanske inte på den nivån att man inte har råd alls, men när priserna blir dubbelt så höga som på alla sidor om gränsen sneglar man ju gärna på alternativen.

Tycker generellt att sydtyrolen (Innsbruck, Bolzano, Merano mfl) är det som ligger närmast i upplevd kvalitet i alpområdet. Ytterst rent, en något oitaliensk inställning till klockan (fordon går när de är förväntade att gå), autonomt järnvägsbolag, dyra klädesmärkena mm.
Mmm, det är nog bara jag som gillar franskan för mycket tror jag ;)
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag kan tycka att Schweiz ibland känns för "stelt" jämfört med italienska eller franska Alperna. Å ena sidan håller jag med Palazzi om Sydtyrolen (där man till skillnad från i Schweiz förstår tyskan..), å andra sidan gillar jag franska Rhone-Alpes allra bäst.

Men det här är verkligen ett lyxträtoämne :)
 

Resenären

Medlem
Tycker generellt att sydtyrolen (Innsbruck, Bolzano, Merano mfl) är det som ligger närmast i upplevd kvalitet i alpområdet. Ytterst rent, en något oitaliensk inställning till klockan.

Ja, Südtirol är en vacker del av norra Italien. Jag har gjort ett antal besök i regionen kring Lago di Resia. Nås, i mitt fall med bil ifrån Pontresina i Schweiz. Man kommer till och med en kort sväng i Österrike. Se kartan:

CHmap2.JPG

Sydöstra Schweiz, Österrike och Südtirol


sydtirol.jpg

Många vandrings och cykelvägar i regionen
sydtirol1.jpg

sydtirol2.jpg

Efter Südtirol tog jag vägen tillbaka till Schweiz och dess nationalpark. Här finns det en betaltunnel, ca 8 km lång och den mynnar ut i Italien, vid Lago di Livigno. En skattefri region med underbara dalgångar:

italien2.jpg


italien.jpg

Så det finns mycket att upptäcka i denna del av Alperna.
 
Toppen