Senaste nytt

Besök på nya Frantzén

flum

Medlem
Hej vänner,

Tänkte avlägga en kort rapport från torsdagens besök på nya Frantzén. Med vid denna tillställning var @Igorius @Agö @bnr @Booyaah samt undertecknad. Lite spännande att följa denna unika satsning där inga kompromisser har gjorts.

Liten sammanfattning: Överlag tycker jag att maten var riktigt vass, dock med några få dippar. De rätter som inte riktigt gav samma upplevelse som de övriga var inte dåliga på något sätt, men hade kanske inte samma smakexplosion som många av de andra rätterna levererade. Jag har käkat på gamla Frantzén/Lindeberg och måste säga att kvalitén skärpts avsevärt sedan dess. Dessutom har de "experimentella inslagen" tonats ner rätt mycket till förmån för en mer klassisk approach. Ett mycket stort uppköp enligt mig. Dessutom bör man lyfta fram att miljön var helt sagolik där vi började samt slutade kvällen i loungen/vardagsrummet. Detta skapade en väldigt avslappnad stämning där det inte var några som helst problem att sitta surra om allt möjligt. Detta gjorde att vårt besök blev väldigt långt, nästan åtta timmar. Det var dock värt varenda minut. Även om detta helt klart ligger högt i prisklass skulle jag nog sluta mig till att säga att det är mycket prisvärt. Är nog den bästa mat jag ätit, men framförallt den bästa upplevelse jag haft på restaurang i Sverige. Kan helt klart rekommenderas!! Björn kommer garanterat få tillbaka sina två stjärnor i guiden, återstår att se om han inom något år lyckas knipa den eftersträvade tredje stjärnan, helt omöjligt är det nog inte.

Jaja, som vanligt vet ni att jag inte brukar skriva så mycket, så här kommer lite bilder:


bild1.jpg


bild2.jpg


bild3.jpg


bild4.jpg


bild5.jpg


bild6.jpg


bild7.jpg


bild8.jpg


bild9.jpg


bild10.jpg


bild10_5.jpg


bild11.jpg


bild12.jpg


bild13.jpg


bild14.jpg


bild15.jpg


bild16.jpg


bild17.jpg


bild18.jpg


bild19.jpg


bild20.jpg


bild21.jpg


bild22.jpg


bild23.jpg
 

Agö

Medlem
När man äter med @flum finns det all tid i världen att njuta eftersom han sköter dokumenteringen. Mina fyra om Frantzén.
  • Konceptet. Det är detta som är helt unikt och som jag aldrig upplevt tidigare, åtminstone inte på en restaurang med mat på denna nivå. Att ringa på den tunga dörren, beskåda skinkorna och vaktlarna för att sedan ta hissen upp till toppen är bara starten. Loungen, jag ville aldrig lämna. En skön uteterrass och givetvis en låda cigarrer (med rökrock...!). En vandring in i prepköket för att sedan komma ut i den balla matsalen. Skön musik på ganska hög nivå, blandat hårdrock med 80-talsbeats på ganska hög volym. Så jäkla trevligt. Man har tänkt på rubbet helt enkelt, väl investerad tid.
  • Servicen. Jag har en känsla av att de behärskar allt. Detta till skillnad från trestjärniga krogar i Paris. Det är avslappnat med klass, man känner på gästen. Föreslår utan att vara säljande. Lyssnar utan att bli passiv. Konstant dialog. Just denna dimension tror jag är svårslaget idag och i synnerhet i den absoluta toppen. Slipper också alltför långrandiga beskrivningar av råvarans ursprung (det sker redan innan man går ned till restaurangen).
  • Maten och drycken. Till skillnad från den gode @flum tycker jag att det var fullständigt komplett utan dippar. Sedan är jag förstås en sucker för skaldjur och årstiden lockar ju till det. Finger food som vakteln och havskräftan lysande, avstickare som grönsaksserveringen och buljongen fantastiska. Man har inte sparat på något, det är oscietracaviar, fjällröding och piggvar. Det är Kalixlöjrom, kött från Japan och melon från Guadelope. Fullständigt odogmatiskt och inspirerande. Lagom stora rätter, sexton serveringar kräver det, och genomtänkt ordningsföljd. Drycken (vi valde menyn efter diskussion med sommerlieren) genomgående god och vi hade därtill turen att få en massa extra gott.
  • Priset. Kan en nota på dryga 5000 p.p. vara prisvärd? Svaret är ett rungande ja.
Vi tillbringade åtta timmar där. Tiden flög förbi. Jag ser redan fram emot nästa besök.
 

palmen

Moderator
Kan man gå dit och bara välja en bra kötträtt och dricka god öl till?
Eller är det bara dessa smårätter som många finare restauranger serverar?
 

flum

Medlem
När man äter med @flum finns det all tid i världen att njuta eftersom han sköter dokumenteringen. Mina fyra om Frantzén.
  • Konceptet. Det är detta som är helt unikt och som jag aldrig upplevt tidigare, åtminstone inte på en restaurang med mat på denna nivå. Att ringa på den tunga dörren, beskåda skinkorna och vaktlarna för att sedan ta hissen upp till toppen är bara starten. Loungen, jag ville aldrig lämna. En skön uteterrass och givetvis en låda cigarrer (med rökrock...!). En vandring in i prepköket för att sedan komma ut i den balla matsalen. Skön musik på ganska hög nivå, blandat hårdrock med 80-talsbeats på ganska hög volym. Så jäkla trevligt. Man har tänkt på rubbet helt enkelt, väl investerad tid.
  • Servicen. Jag har en känsla av att de behärskar allt. Detta till skillnad från trestjärniga krogar i Paris. Det är avslappnat med klass, man känner på gästen. Föreslår utan att vara säljande. Lyssnar utan att bli passiv. Konstant dialog. Just denna dimension tror jag är svårslaget idag och i synnerhet i den absoluta toppen. Slipper också alltför långrandiga beskrivningar av råvarans ursprung (det sker redan innan man går ned till restaurangen).
  • Maten och drycken. Till skillnad från den gode @flum tycker jag att det var fullständigt komplett utan dippar. Sedan är jag förstås en sucker för skaldjur och årstiden lockar ju till det. Finger food som vakteln och havskräftan lysande, avstickare som grönsaksserveringen och buljongen fantastiska. Man har inte sparat på något, det är oscietracaviar, fjällröding och piggvar. Det är Kalixlöjrom, kött från Japan och melon från Guadelope. Fullständigt odogmatiskt och inspirerande. Lagom stora rätter, sexton serveringar kräver det, och genomtänkt ordningsföljd. Drycken (vi valde menyn efter diskussion med sommerlieren) genomgående god och vi hade därtill turen att få en massa extra gott.
  • Priset. Kan en nota på dryga 5000 p.p. vara prisvärd? Svaret är ett rungande ja.
Vi tillbringade åtta timmar där. Tiden flög förbi. Jag ser redan fram emot nästa besök.
Gällande dippar så var det främst pilgrimsmusslan och biffrätten jag tyckte saknade det lilla extra, framförallt när råvarorna var så fantastiska. Om jag jämför med wagyu-rätten vi fick på Amber i våras tycker jag att kötträtten saknade lite. I övrigt håller jag givetvis med dig, det var riktigt riktigt bra.
 

Agö

Medlem
Kan man gå dit och bara välja en bra kötträtt och dricka god öl till?
Eller är det bara dessa smårätter som många finare restauranger serverar?
Endast en meny (16 serveringar) gäller - det står en iofs fritt att bara äta köttet men prislappen på 3000 kr kvarstår. Drycken kan förstås varieras, du kan säkert dricka öl rakt igenom - vi fick bl.a. en japanskinspireradlager som Frantzén specialbeställt från en bryggare i Sverige.

Med tjugo platser är det ju dessvärre lite kämpigt att bara gå dit. Jag var precis inne och såg att det går att käka lunch den 2 december kl. 12. Hugg!
 

flum

Medlem
Endast en meny (16 serveringar) gäller - det står en iofs fritt att bara äta köttet men prislappen på 3000 kr kvarstår. Drycken kan förstås varieras, du kan säkert dricka öl rakt igenom - vi fick bl.a. en japanskinspireradlager som Frantzén specialbeställt från en bryggare i Sverige.

Med tjugo platser är det ju dessvärre lite kämpigt att bara gå dit. Jag var precis inne och såg att det går att käka lunch den 2 december kl. 12. Hugg!
Den japanskinspirerade lagern med 20% ris var förövrigt väldigt god och spännande. Jag är lite less på all överhumlad ale att det var roligt att få en riktigt spännande och välgjord lager.
 
Toppen