Senaste nytt

Berusad crew på AirBaltic

Jag är inte så säker på det. Transportstyrelsen är inte kända för att agera snabbt. Se bara hur länge Avies fick fortsätta flyga trots dokumenterade brister i sin säkerhet.
Avies-ärendet hade väl Transportstyrelsen ingen del i? Avies flyger/flög på estniska tillstånd, så ska någon klandras är det den estniska luftfartsmyndigheten. Vad som hände i Sverige var att Trafikverket (som tagit över rollen från det nu nedlagda Rikstrafiken) beslöt att avbryta avtalet med Avies för ett antal statssubventionerade upphandlade linjer (så kallad allmän trafikplikt). Det var alltså i en roll som beställare, inte som luftfartsmyndighet.
 

Alf

Medlem
Avies-ärendet hade väl Transportstyrelsen ingen del i? Avies flyger/flög på estniska tillstånd, så ska någon klandras är det den estniska luftfartsmyndigheten. Vad som hände i Sverige var att Trafikverket (som tagit över rollen från det nu nedlagda Rikstrafiken) beslöt att avbryta avtalet med Avies för ett antal statssubventionerade upphandlade linjer (så kallad allmän trafikplikt). Det var alltså i en roll som beställare, inte som luftfartsmyndighet.

Du har delvis rätt. Transportstyrelsen får endast göra mindre kontroller i samband med turn-around och det har man även gjort på Avies. De anmärkningar man har haft i samband med de fyra incidenterna i Sverige har ju Transportstyrelsen vidarebefordrat till myndigheten i Estland. Utredningarna i samband med incidenterna har däremot gjorts av SHK, Statens Haverikommission. Att sedan Trafikverket var tvungna att säga upp avtalet var naturligvis en följd av den hårda kritik som framkom av SHK rapporter.
 

Smuffe

Medlem
För ett avtal år sedan besökte jag Casino Cosmopol i Sthlm.
Satt vid black jack bordet nån gång mellan kl 03-04 och kunde höra grannarna bredvid prata thailändska då jag har bott där och förstår lite smått av språket.
Vi började surra och jag frågade om de bodde här eller om de var här som turister.
Killen berättade att han jobbade som co-pilot på Thai och att han var ute och roade sig.
Flygnörd som jag är undrade jag hur det skulle gå med flygningen eftersom planet avgår kl 13:50 och de har säkert en del att göra före flight.
Han svarade att han inte hade ett övergripande ansvar första halvan av flighten då han endast satt på jump seat vid start och sedan kunde gå och sova i 5 timmar innan han tog över avslutande delen, inflygning och landning i Bangkok.
Det hela kändes jävligt olustigt och hade det varit idag hade jag ringt och tipsat polisen på Arlanda om det hela...
 

fcx

Medlem
1,84 promille!!!
Jag skulle inte hitta flygplanet (och kanske inte ens flygplatsen) i det läget. En kapten som inte märker att hens besättning är så packad borde aldrig få flyga igen.
 

fcx

Medlem
Utgår ifrån att det blir fängelse här. Därtill bör bolaget straffas riktigt hårt.

Enligt svensk lag, fängelse max 6 månader för flygfylleri. Grovt flygfylleri max två års fängelse (minst en promille alkohol, men förmodligen krävs mer).
 
S

SPG1

Guest
Från säkra källor. Person som varit med om att i princip bära ombord en BA-Styrman. Tack och lov försvann vederbörande när Kaptenen upptäckte det.
Efter att ha jobbat på rampen i ett antal år under universitetstiden så fick BA prefixet en annan innebörd - Bakis Airways
 
Toppen