Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

doc

Medlem
Doc ursäkta att jag är nyfiken, reser Du med LH eller AB
Tack själv! Det var väldigt trevligt. Jag flyger med AB 07SEP12 ARN-BER-ZRH med 35 min byte på BER. Blir spännande och se hur ombokningen blir. Jag är tyvärr inte jätteflexibel vad gäller tiderna för just det flyget.
 

doc

Medlem
Men jag hoppas i och med inträdet i OW att dom där dedikerade "waiting areas" vid gate har byts ut. Hade ju varit trevligt att åka via BER, men å andra sidan vet man ju inte hur väl de lyckats trimma in allt.

Såhär skriver AB på hemsidan om lounger i TXL:

Airport Lounge Business Class:
"BA British Airways Terraces Lounge" in Terminal A, via gate 2/3
exclusive waiting area in Terminal C, security area via gate 38/39LEFT
 
Någon som hört att invigning skulle vara så sent som 17 mars 2013? (Berliinin uuden lentokentän avajaiset viivästyvät ensi kevääseen - Lentoliikenne - Ulkomaat - HS.fi) Sorry en finsk länk. Här kommer Google translate:

BTI REUTERSBERLIN. Berlin's new airport on completion of the postponed longer than expected.Mayor Klaus Wowereit said on Thursday that the opening be achieved until next year to spend 17 March.
Brandenburg, the field was originally planned to open to traffic in early June. About a week ago, authorities announced that the suspension of the permit is likely to be until the autumn. In the end it was decided to move the grand opening over the winter. The problems are caused in particular fire safety systems in the field.
Wowereitin field of technical issues, Vice President has been separated.
Brandenburg, Germany, the field will be the third largest after Frankfurt and Munich. It replaces the outdated Berlin's Tegel and Schönefeld in the fields.

2012-05-17 21-11-23.png
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
Här finns en intressant artikel från Reuters om spelet bakom.

Berlin airport opening delayed until 2013 - paper | Reuters

Att hålla Tegel och Schönefeld öppna kommer tydligen kosta 15 miljoner euro per månad.

Inte billigt detta....jag förstår inte att ingen reagerat tidigare?. Om man nu behöver ytterligare 9 månader, borde man inte tidigare kunnat flagga för förseningar? I synnerhet för AB&LH lär ju detta kosta stora pengar!!
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Inte billigt detta....jag förstår inte att ingen reagerat tidigare. Om man nu behöver ytterligare 9 månader, borde man tidigare kunnat flagga för förseningar?

Entreprenörer från Grekland? De brukar vara duktiga att gömma ofördelaktiga information. (typ när de gick in i EURO) :p
 

henrik l

Medlem
Inte billigt detta....jag förstår inte att ingen reagerat tidigare?. Om man nu behöver ytterligare 9 månader, borde man inte tidigare kunnat flagga för förseningar? I synnerhet för AB&LH lär ju detta kosta stora pengar!!

Det som du påpekar är jäkligt intressant, eftersom jag jobbat en del med byggsektorn de senaste fem åren. Ser här att för ca en vecka sedan kommer dom första signalerna om att öppningen kommer att bli försenad, när det är mindre än en månad kvar till öppningen. Sedan konstaterar man att det kommer att bli ca 9 månader sent. Hur f-n har detta gått till och vem är det som har mörkat något grymt:confused: Om byggarna har haft i sitt kontrakt att det skulle vara klart till den 3:e? juni, har det säker varit kopplat till hyfsade böter om det inte skulle bli så. Det här är något som skulle vara intressant att höra mera om, eftersom man mindre än en månad före öppningen kommer på att det kommer att dröja ytterligare 9 månader. Detta måste man ju i så fall ha vetat för bra länge sedan:mad:
 
Toppen