Senaste nytt

Berlin - med AirBerlin

Peter65

Medlem
Måste skriva om 2 korta AirBerlin flighter, de överraskade ordentligt.... Här kommer den första, returen är på måndag

Göteborg - Berlin Tegel
AB8065 A320-200 (D-ABHK)
(15.05 - 16.20) 15.54 - 16.43
(14D+14E) 12F+12D


Incheckningen på Landvetter gick väldigt smidigt AirBerlin har 2 diskar, varav en är "priority". Eftersom vi har BAEC Guld, traskar vi dit. En person vid disken och det tog sin tid, dock blev vi invinkade till den "vanliga" disken där kön var lång.

Väskorna fick priority taggar, på boardingkortet fanns även "Secutity Fast Lane" och "Priority Boarding" utskrivet. Fick även en fråga om vi hittar till loungen.
(OT: Märkligt att BA har fast lane på security)

Så här mitt på dagen var det inte speciellt mycket folk någonstans, från check-in till Menzis Loungen typ 5-7 min inkl ett besök på Forex ;)

Loungen är inte mycket att skriva om mer än att idag serverades en Caesar Sallad som man själv fick bygga ihop, å den blev väldigt god.

Har kollat upp AB8065 det sista och på FlightRadar (den nya) har det varit mer röda ploppar än gula, grön(dvs i tid) typ 2 el 3 gånger på 2 veckor. Blev inte direkt förvånad att planet ut från Berlin var sent, landade i Göteborg 55 min efter tidtabell, på skärmen stod det 25 min senare avgång, alltså 15.30, alltså en turn-around på 25 min, nu blev det lite senare.

Från början var det gate 19 som sedan blev ändrad till 18D, dvs ett buss-gate. Vi kom lite sent, blev buss nr 2, så priority-boarding testades således inte.

Väl uppe i kabinen, på detta Niki-plan, satte vi oss på rad 14. Väldigt snabbt kom en flygvärd och frågade om vi kan tänka oss rad 12 och/eller 13 då vi är Guld-medlemmar hos BA. Vi kunde alltså kunna sitta själva på varsin rad :p

Till saken hör att flyget är 2/3 fullt och "betal-platserna" är tomma. Rad 12 och 13 är exit-rader och kallas på AB "XL-space".
IMG_0167.JPG


Snabb flygning 49 min, är inte van att det är så korta flygningar, hanns en flaska Pommery (skumpa) med, kostar normalt €10, men vi fick den till halva priset, kanske dels för att vi var försenade och att vi hade guldkort eller att de räknade fel :) Bra jobbat i alla fall tycker jag.

IMG_0168.JPG


Väskorna kom ut som nr 4 & 5... kom iofs bara 15 väskor efter och det var inte många vid bagagebandet, misstänker att det var många som hade transfer.

IMG_0169.JPG

Bagage bandet i denna sexiga terminal :rolleyes:

Nu blir det 4 nätter här i Berlin, gillar stället :) kan bli så att vi tittar på en liten lägenhet ha som en "sommar- eller "åka-bort-stuga" :cool:
 

Peter65

Medlem
En liten mellan rapport:
Det blev glass-lunch... stället ligger 15-20 min med U-bahn från city, väl värt både tiden och se mer utav Berlin. Enligt uppgift är detta enda stället i Europa som gör Hokey Pokey glass utan för NZ och Australien. HP-glass snuskigt gott
Ett tips använd inte vit piké denblev lite fläckig :confused:.
IMG_0917.JPG


IMG_0919.JPG


IMG_0920.JPG

Adressen är Stargarde Str 73, U-bahn till Schönhauser Alle

Så här kan man kalla en pub
IMG_0922.JPG
 

Atom

Medlem
Kul att läsa positiva omdömen om Airberlin. Har hört 3 riktiga skräckhistorier de senaste året. Jag kommer personligen ALDRIG flyga med dem.
 

Peter65

Medlem
Kul att läsa positiva omdömen om Airberlin. Har hört 3 riktiga skräckhistorier de senaste året. Jag kommer personligen ALDRIG flyga med dem.

Tack.
Har hört det oxå, men 50 min i ett plan kan man överleva o_O
Det jag har hört är man har byte i Berlin... de jag har hört ifrån har dock fått både hotell och € tillbaka utan några problem ;)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Atom

Medlem
Tack.
Har hört det oxå, men 50 min i ett plan kan man överleva o_O
Det jag har hört är man har byte i Berlin... de jag har hört ifrån har dock fått både hotell och € tillbaka utan några problem ;)

Jag har hört om strul med ersättning, strul med hotell osv. Men som du säger är det främst byte. Men även KAOS vid boarding från GOT.
För de nyfikna kan ni ju se retweets från Airberlinhell på twitter:) Air Berlin Hell (@airberlinhell) | Twitter
 
Toppen