Beredskapsåtgärder mot strejker, oetiskt eller ej?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av JonW, 7 Oktober 2013.

1. JonW

JonW Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Finnair ska visst ha anlitat 210 spanjorer att stå standby för "Oförutsedda händelser", läs strejker o dyl.
    På FT har det utlöst vissa reaktioner, en del hotar bojkotta AY då de befattar sig med "strejkbrytare".

För mig framstår det som ett föråldrat synsätt, att ett företag inte skulle ha rätt att försöka minska följderna för sina kunder vid en strejk. Särskilt som de flesta flygstrejker är olovliga.
    Och även med beaktande av att alla vet att man lätt strejkar ihjäl ett flygbolag på 2 veckor, och vilka katastrofala följder strejker kan få för en kund.

Men vad tycker övriga här?

2. adhoc76

adhoc76 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ajaj... Såna här diskussioner är inte helt enkla... Det blir lätt politik av alltihop.... Generellt tycker dock jag att man ska respektera rätten att strejka... "vilda"/olovliga strejker är jag lite mer skeptisk till.

1 person likes this.
  3. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Visst kan man strejka ihjäl ett bolag på två veckor, men var ska man jobba efter det?

Med det sagt så håller jag nog med om att det här är fel forum för denna diskussion.

4. JonW

JonW Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om man respekterar rätten att strejka, ska man då inte respektera motpartens rätt att bevaka sina och sina kunders intressen?

1 person likes this.
  5. ante_77

ante_77 Medlem

Dessa strejker.

Vissa är strekkåtare än andra.
    Danmark har nog varit ett stort problem för SAS och kostat SAS ett antal kronor.

Nu vet jag inte hur stort utslag det har gjort på ekonomin till SAS.
    Men det är ju en del som fått gå

6. NotRyan

NotRyan Medlem

Jag vet väl inte om danskarna strejkar så himla ofta numer. Dom har väl mest "fackmöten" under peak..

Tacka vet jag ändå den svenska modellen...

Mvh
    /NotRyan

Last edited: 8 Oktober 2013
    1 person likes this.
  7. gdaily

gdaily Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jämför bussförarnas strejk i Sthlm för ett halvår sedan med en random vild flygstrejk, så ser man skillnaden. Visst drabbade bussförarnas strejk tredje man, men nästan samtliga "drabbade" kunde hålla med i det rimliga i strejken och förstå att bussförarna strejkade, man kunde försöka finna alternativa resvägar, och man kunde förbereda anställda/företag/kunder på att det kunde bli strul.

Varför? Jo förvarning och information!

När någon grupp på en flygplats har vild strejk (förlåt, "fackligt möte utder rusningstid" ) så drabbar det tredje man något jävligt. De som strejkar vilt borde bli avskedade på stubben.

1 person likes this.
  8. iRobert

iRobert Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dessa slentrianmässiga strejker som försigkommer alltför ofta inom flygindustrin har jag inte mycket till övers för. Tänker speciellt på Tyskland där facken generellt sett har på tok för stor makt och inflytande och det skall strejkas över minsta lilla oenighet. Misstolka mig inte, jag stödjer rätten till strejk fullt ut sålänge den är berättigad (en subjektiv bedömning såklart), men samtidigt förstår jag AY's tänk här.. Knepig situation, minst sagt.

Så på fråga ett svarar jag "Vet ej"..

9. ulagun

ulagun Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Finnair ska visst ha anlitat 210 spanjorer att stå standby för "Oförutsedda händelser",

Måste dom stå?
    Och var är dom?
    Gömda någonstans utanför Espoo?
    Vad gör dom i så fall under tiden?
    Varför just 210 och spanjorer,
    Vad är det utbildade till? Piloter, lastare eller vad? Hur många yrken finns det inom ett flygbolag som 210 pers ska täcka upp?
    Allvarligt, detta låter inte riktigt trovärdigt

10. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Här är en länk till detta. Det verkar som att kollektivavtalet går ut i slutet av denna månad.

"Finnair anställer spanska strejkbrytare" | Hbl.fi

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!