Senaste nytt

Berättelse om hur det är att flyga inrikes i Kina

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, Tur-Ture!

Ja, det är ett typisskt kinesiskt mentalitet att man MÅSTE vara före andra.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Min bekanta i Kina skulle flyga Beijing-Kunming (KMG) direkt med China Eastern (MU) men direktflyget blev inställt och bokades om till Beijing-Nanchang (KHN)-Kunming.

När han kom fram till Nanchang visade det sig att flyget till Kunming blev också inställt så bokades han om till Nanchang-Shanghai Hongqiao (SHA)-Kunming. Således hann han inte till sin släkts bröllop. :(


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Så ett tips är, acceptera inte re-routing via mindre* städer, det kan bli svårt att flyga vidare därifrån när flyget ställs in.

*Allt är relativt, Nanchang har över 5 miljoner invånare.
 

ESSA

Medlem
På Jingdezhens flygplats röntgar de incheckat bagage direkt vid incheckningen. Räkna med att de plockar ut något de anser inte ska med. Jag ser numer till att ha en kines med mig som kan rädda ev mer, för mig, värdefulla saker.

Sist jag fick jag hjälp av chauffören. Det visade sig att han var polare med flygplatsens polisman. Denne såg till att jag kom smidigt genom security och sedan bar han mitt handbagage och tog mig till businessloungen.
Jag fick långa blickar från de få västerlänningar som var där innan de förstod att jag inte var gripen. ;-)

Loungen var ett stort rum med galonfåtöljer runt väggarna. Ingen servering alls. Endast avskildhet. image.jpg

Separat recension på den loungen känns överflödig. ;-)
 

iRobert

Medlem
Sena Londonflighten från CPH var full med kineser igår och jag vet inte om jag hade otur eller vad man ska tro om det hela, men fy fasen sicket grisigt folk!? Hostar rätt ut, rapade och fes ljudligt (den stanken!), petade (grävde) i näsan, ställde sig upp under taxing.. Vad i??? Väl på LHR skulle de alla in i landet via EU kön såklart, men det var nog enbart språkförbistring. Resten var dock ren jäkla sunk. Usch! Inrikes Kina lockar inte mer efter en sån upplevelse, även om det kan ha varit en extrem och kanske inte fullt representativ.
 

EMA

Medlem
De skulle väl fira kinesiska nyåret i London... Börjar ju imorgon även om de flesta nog börjat sin ledighet.

Vad gäller grisighet, allt är relativt. Det är ju lite av charmen med kulturskillnader. Kineserna skakar på huvudet åt oss också.
 

ESSA

Medlem
Vad gäller grisighet, allt är relativt. Det är ju lite av charmen med kulturskillnader. Kineserna skakar på huvudet åt oss också.

Älskar Kina trots/tack vare kulturskillnaderna!
Funderar i banor att flytta tillbaka, åtminstone delar av året. Dels i studiesyfte för att kraftigt bättra på min kinesiska men även för att jag kan få lite jobb gjort där.

Är det något kineserna ogillar så är det när man snyter sig...
 

gusten

Medlem
Flög inrikes i Kina några ggr 1989 och det var sannerligen en upplevelse. Piloten mer eller mindre sladdade/gjorde handbromssladd ut på runway, kineserna var uppe och sprang redan när bakhjulen tagit mark vid landning. Rännande hit och dit och ljudliga kroppsljud och petande, spottande här och var.. Och de som mot förmodan hade kameror, knäppte oavbrutet på allt. Nej, att resa i Kina då var inget större nöje. Primitivt är en sak, men denna flagranta grisighet en annan. Då föredrar jag Indien.
 
Toppen