Senaste nytt

Berättelse om hur det är att flyga inrikes i Kina

Tjaeng

Medlem
På tal om flygresor inrikes Kina; Det är väl så att bolagen gillar att köra in sina nya kärror på kortrutter innan de sätts i trafik på långsträckorna, varpå det iallafall sent förra året var så att Air China hade sina nya B777-300ER och China Southern sin A380-800 insatta på högtrafikerade rutter mellan PEK-SHA/PVG och PEK-CAN? Är det någon som vet om det fortfarande görs och om de gör det framöver också i takt med att fler nya plan levereras?

Och hur fungerar det med "first class" där egentligen? Får man verkligen sitta i deras international first class om man köper en biljett som normalt ger access till de två raderna 2+2 i en A320/B737? En snabbtitt på respektive bolags hemsida gör en bara mer förvirrad då både AC och CZ tycks ha döpt om sin Business Class till någon variant av "first class" för att istället kalla den nya kabinen för något i stil med "luxury first class".
 

Dr. Miles

Expert
På tal om flygresor inrikes Kina; Det är väl så att bolagen gillar att köra in sina nya kärror på kortrutter innan de sätts i trafik på långsträckorna, varpå det iallafall sent förra året var så att Air China hade sina nya B777-300ER och China Southern sin A380-800 insatta på högtrafikerade rutter mellan PEK-SHA/PVG och PEK-CAN? Är det någon som vet om det fortfarande görs och om de gör det framöver också i takt med att fler nya plan levereras?

Och hur fungerar det med "first class" där egentligen? Får man verkligen sitta i deras international first class om man köper en biljett som normalt ger access till de två raderna 2+2 i en A320/B737? En snabbtitt på respektive bolags hemsida gör en bara mer förvirrad då både AC och CZ tycks ha döpt om sin Business Class till någon variant av "first class" för att istället kalla den nya kabinen för något i stil med "luxury first class".

Det är inte ovanligt att flygbolagen kör ny plantyp på kortare rutter innan planet sätts in till långlinjer.
T ex
  • Singapore Airlines använde Airbus A380 mellan Singapore-Hong Kong innan de satte det på långlinjer
  • ANA använder sitt Boeing B787 mellan Tokyo Haneda-Hiroshima/Okayama.
  • Korean Air använde(använder?) sitt Airbus A380 till Seoul-Tokyo/Hong Kong.

De nya planen som Air Chinas Boeing B777-300ER(77W) och China Southerns Airbus A380(388) har tre kabinklasser och då har de Business class även på inrikesflyg i Kina.
 

Dr. Miles

Expert
Hahahahahah AHO...jag garvar så jag gråter....hahahahah...klockren berättelse

You are lucky man som flyger ofta med en av de världens punktigaste flygbolagen.
Jag är tvungen att flyga inrikesflyg i Kina för att besöka kunden. Viken ofta ligger 2-3 timmars bilfärdsavstånd från flygplatsen dessutom...

Det var helt mörkt ute och ingen taxi som väntade när mitt plan landade i Jinan flygplats(TNA) halv två på natten.
 

vicce

Medlem
Kul läsning! Har dock inte råkat ut för detta, men jag har inte rest inrikes i Kina, än... Men jag hade gärna gjort det, mest för att få se hur det är i verkligheten.
 

henrik l

Medlem
Att hoppa upp och att börja snattra i mobilen innan planet står stilla är även ett typiskt beteende när man flyger inrikes i Italien.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det jobbiga med inställt/försening på inrikesflyg i Kina är att svårt att få tag intyg för inställt-/försenat flyg.

Flygbolagsanställda hänvisar till olika avdelning beroende på vem du frågar.

  1. Du frågar check in personal om intyget, så hänvisar de dig till biljettkontor.
  2. Du frågar personen på biljettkontoret, så hänvisar de dig till bokningsavdelning(per telefon).
  3. Du frågar personen på bokningsavdelningen, så hänvisar de dig till kundtjänst.
  4. Du frågar personen på kundtjänst, så hänvisar de dig till Customer Claim.
  5. Du frågar personen på Cusomer Claim, så hänvisar de dig till Customer Claim i ditt land.
  6. Du frågar personen på Cusomer Claim i ditt land, så hänvisar de dig till Customer Claim i Kina (här går man in i loop...).
 

ulagun

Medlem
Flög Beijng-Xian t.o.r för något år sedan.. Känner igen mycket, men det lite udda var att på utresan serverades nudlar.
Under hemresan delade de ut en nyckelring istället för måltidservering
 

Tur-Ture

Medlem
Värt att nämna är kanske också dom högklassiga filmer som visas. Senaste gången jag åkte ARN-PEK med Air China så varvade man matlagningsfilm med en tvåtimmarsfilm om etanolframställning, jag vet inte vad budskapet var eftersom ljudet inte funkade på min plats.
Det var för övrigt enda gången (av 5) som jag lyckats se något alls på den otroligt kassa filmduken/monitorn på Air China B777.

När jag flugit inrikes har det bara varit karate/kung-fu filmer på dom lite bättre skärmarna i A321 och B737.

Känner mer än väl igen att folk ställer sig upp väldigt fort efter landning, rekordet var vid landning i Peking från Chengdu då några ställde sig upp 7-8 sekunder efter touch down, vilket fick till följd att dom gjorde en "fall-down" när planet bromsade in. Dom blev givetvis skitförbannade och började skälla ut närmsta flygvärdinna, hade varit underbart att kunna kinesiska i det läget för att höra deras argument.
 
Toppen