Beräkna snittpriser för vanliga flygrutter

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Martin Björnström, 13 November 2011.

1. Jag håller på att skapa en artikel med tabeller för intjäning och utnyttjande av Eurobonus poäng. Det är verkligen svårt att göra bedömningen "hur mycket är en Eurobonus poäng värd"?

Om ni har tid & möjlighet - hjälp mig att sätta ett justerat normalpris för följande resor:

[TABLE="width: 181"]
    [TR]
    [TD="width: 181"]ARN-GOT SAS Eco[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]ARN-LHR SAS Eco[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]ARN-LHR SAS Biz[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]ARN-NYC SAS Eco[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]ARN-NYC SAS Biz[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]ARN-BKK SAS Eco[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]ARN-BKK SAS Biz[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]ARN-SIN Lufthansa Eco[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]ARN-SIN Lufthansa Biz[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]ARN-SIN Lufthansa First[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]FRA-SIN-SYD SQ Eco[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]FRA-SIN-SYD SQ Biz[/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]

Frågan är alltså - vad är ett lägsta normalpris för dessa flygresor? Priset använder jag sedan för att räkna fram "kronor per poäng".

2. Gnopps

Gnopps Medlem

Land:
    Finland Finland
    Menar du hur mycket man brukar få betala i snitt för sträckan om man bokar 3 månader i förväg och det finns bra platstillgänglighet?

3. Exakt. Ska inte du och jag skriva artikeln ihop? Ju mer jag har forskat i detta, desto mer intresserad har jag blivit.

Om man optimerar sin "spread" så är poängen värda enormt mycket mer. Värdet av en poäng kan ökas tiofalt om man gör rätt :)

4. Billigaste ARN-SYD med SQ: ca 11.000 SEK (Fare basis: VDK1MSE = 0 poäng)
    ARN-SYD med SQ: ca 15.000 SEK (Fare basis: HL3MSE = 100% poäng)

5. jth

jth Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vad gäller SAS så är det väl V-klass i ekonomi och Z-klass i business som är bäst "bang for the buck"

Jag gjorde faktiskt ett par liknande undersökningar för någor år sedan, dock har ju priserna ändrats sedan dess.

Tex ARN-BKK i med ZSEBIZ kostade 16767 kr. Dock tillät ju då ZSEBIZ resor ända till DPS, vilket gav 31600 poäng. (53 öre/p)
    Samma resa i ekonomi (VLSEECO) gick på 9800 kr och gav 15800 poäng. (62 öre/p)

ARN-EWR i V-klass (VLSEECO) kostade 7500 och gav 9800 p. Z-klass kostade 22500 kr och gav 18000 p. I detta fallet var alltså V mer "bang for the buck".

Nu har jag inte dagens priser aktuella, men någon med tillgång till expertflyer kan säkert kolla upp detta. Notera att SAS har olika priser i hög och lågsäsong (andra bokstaven i bokningskoden är L eller H beroende på säsong) så det kommer ju variera beroende på när man flyger.

6. stewigriffin

stewigriffin Medlem

Pa expertflyer ser man inte skatter och avgifter(eller finns det sätt att göra det?). Därför är det lite svår att jämföra eftersom olika bolag har olika avgifter.

7. charlesswe

charlesswe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Billigast med SQ? QF har CPH/ARN-SYD/MEL fares för runt 8500 SEK all in.

8. Det var kanske fel ordning i min formuläring.
    Billigaste SQ biljett för ARN-SYD: 11.000 SEK inkl. skatter (som ger 0 poäng)

9. vicce

vicce Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    ARN-GOT går ju att få ner till 249:- med Norwegian.

10. jth

jth Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fast då får du ju inga Eurobonuspoäng ;)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!