Senaste nytt

Behind the scenes, Check-in Arlanda

CKIARN

Medlem
Haha nej precis! Du väljer själv! Själv tycker jag att det är skönare med en stol som är tom bredvid mig. Ja arbetstiderna varierar väldigt mycket på grund av flighterna, och att börja så tidigt på morgonen kan skapa en irritation mellan CKI och passagerare när alla är så trötta, men vi är alla mänskliga :). rvarttinen
 

palmen

Moderator
* Hur många har koll på FQTV/FQTS i Checkin?
Det finns många faktorer som spelar in. När man jobbar för ett handlingsbolag så har man många olika flygbolag och allianser vilket blir svårt att komma ihåg alla. När vi får ett bolag så får man gå en kurs om just det specifika bolaget och då kommer självklart FQTV/FQTS in i bilden. Hur mycket poäng man har/behövs för att uppgradera en biljett etc är lite överkurs, men vi vet självklart vilken sorts service vi skall ge till status passagerare samt nivåerna.

Får nog specificera frågan lite mer.
En del på detta forum har hög status i bolag A och vill att det ska vara inlagt som FQTS, men man vill samtidigt lägga in bolag B för att tjäna sina miles dit FQTV. Har hänt att personer bett om att få detta inlagt men sedan visar det sig att agenten som haft hand om detta gjort fel och man får in poängen till bolag A istället.
Det var detta jag syftade på, det kanske bara är vi här som är knäppa och vill trixa till det, antar att det inte är en jättevanlig fråga ni får.
Själv är jag Aegean Gold men samlar poängen till Eurobonus. Som det är nu lägger jag enbart in mitt Eurobonus-nummer för att slippa strul även om jag skulle föredra att ha mitt Aegean som FQTS.
 

011430121

Medlem
@CKIARN Välkommen till BC som medlem
Flyger Du mycket själv?
Har du möjlighet att komma åt ID biljetter?
Om man börjar 04,00 hur tar man sig till ARN om man inte har bil?
Är det ofta du checkar in pax med BC tagg på väskan?
Om du inte jobbar den 22 maj titta förbi Monks, alla är så försynta och tysta så man kan höra en knappnål falla, tror inte att någon kommer att fråga dig något! :p
Nu blir det ännu mer hängande på BC för att läsa dina inlägg!
 
Last edited:

fcx

Medlem
*Finns det några direktiv om att man ska fästa den "lilla" bagagetaggen också? (För min del händer det oftast att den inte blir fäst)

Vilken menar du då? De små slipparna vid slutet eller kvittot? De små slipparna vid slutet skall man aldrig ta bort utan låt dom va kvar på taggen. Dom kommer senare att hamna på en så kallad Bingobricka.

"Bingobricka" låter ju otroligt intressant, så nästa fråga blir givetvis: vad är det?

Den lilla lapp jag menar är den här. Ibland får den sitta kvar på bagageremsan, ibland lossas den och klistras fast direkt på väskan.

20140423_213032.jpg
 
Det är väl rätt uppenbart - alla som tror de är viktiga står där. Det har tyvärr inget att göra med att man är en van resenär och därför blir det alltid en massa strul och dumma frågor som tar tid att reda ut. Det borde finnas en kö för folk som vet hur man reser och INTE har frågor om dittan och datten.

Hehe...håller med dig. Men är det inte quickdrop?.
 
Hej igen! Vad roligt att få så många svar på så kort tid, det trodde jag inte!

*Finns det några direktiv om att man ska fästa den "lilla" bagagetaggen också? (För min del händer det oftast att den inte blir fäst)

Vilken menar du då? De små slipparna vid slutet eller kvittot? De små slipparna vid slutet skall man aldrig ta bort utan låt dom va kvar på taggen. Dom kommer senare att hamna på en så kallad Bingobricka.

What!?...when did that change?. Nu var det iofs 6-7år sedan jag senast gjorde "walk a mile in someone else shoes" på KLM och just incheckning. Men då var direktivet att de två små lapparna skulle klistras på varsin sida av väskan..

Men varje gång jag selfdrop min väska nuförtiden så gör jag samma sak....
 

Nemo

Medlem
Om man börjar 04,00 hur tar man sig till ARN om man inte har bil?
Iallafall tidigare var det ett krav att man hade tillgång till bil om man ska jobba som trafikassistent på Ground Handling. Stod i annonsen och frågades även efter på intervjun.

Vi söker dig som vill vara med och ge våra kunder den bästa servicen på Arlanda. Vi är ca 1150 engagerade medarbetare som säkrar att våra kunder på enkelt och smidigt sätt skall nå sitt flyg. Vi levererar Ground Handling till SAS samt flera andra flygbolag varje dag.
Att vara trafikassistent är ett intensivt och omväxlande jobb där du möter människor från olika länder och kulturer varje dag. Det är du som tar hand om kunden vid incheckningen. Du skall alltid finnas till hands och få varje passagerare att känna sig uppmärksammad. Du behöver ha tålamod och kunna lyssna, vara positiv, ha glimten i ögat och kunna improvisera.
Du kommer att arbeta skift med mycket tidiga morgnar, därför kan körkort och tillgång till bil vara nödvändigt.
Du genomgår en teoretisk utbildning på 7 dagar som är kostnadsfri och därefter praktisk utbildning under två veckor. Lön utgår när praktisk utbildning påbörjas.
Du som söker bör vara:
flexibel och initiativrik
service minded
ansvarstagande
positiv till förändringar
anpassningsbar i stressade situationer
morgonpigg
Våra grundkrav är:
Treårigt gymnasium eller motsvarande
Tala ett skandinaviskt språk flytande och ha goda kunskaper i engelska, ett ytterligare språk är meriterande.
Tidigare erfarenhet från arbete inom servicebranschen är en merit
Flygplatsen är ett säkerhetsklassat område och därför kommer du att kontrolleras i polisregister för att få tillträde.
 
Toppen