Behövs visa/transitvisa i Addis Abeba vid resa till Johannesburg?

Diskussion i 'Flygplatser' startad av cbroxe, 16 Juli 2012.

1. cbroxe

cbroxe Medlem

Hej!

På fredag åker jag till Johannesburg, men Ethiopian från ARN till ADD. Behöver jag transitvisa för ADD, eller är det bara att knalla över till gaten där planet tar mig till Johannesburg? Någonting annat jag skall tänka på?

Eftersom det är första trippen till Afrika, och jag åker på fredag, så uppskattar jag snabba svar :)

Tack på förhand!

MVH

Christopher

2. Som svensk medborgare behöver du inte visum om du är transit(stannar i airside) i Etiopien upp till 12 timmar.

3. cbroxe

cbroxe Medlem

OK!

Bra, det känns underbart!
    Tack AHO!

MVH

4. Ingen orsak.
    Kan vi förvänta oss en lounge guide från Addis Abeba? ;)

5. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det finns två lounger på Bole Airport varav den ena, Cloud Nine är Business Lounge och
    rätt trist medan den andra, ShebaMiles är avsedd för *A Guldmedlemmar och något mer
    loungeliknande. Det finns alltid lite mat och kalla drycker men det är alltid skönt att sitta i
    en skön fåtölj om man har några timmar att vänta. Det finns WiFi men ingen större fart
    på nätet.

6. cbroxe

cbroxe Medlem

HJÄLP!!! Det verkar som att man skall ha ett intyg på att man har vaccinerat sig mot yellow fever... Någon som vet något om detta? Jag reser voa Etiopien.....

When planning your next holiday, please make sure that you have read all the health entry requirements for your intended destination. Due to the high incidents of yellow fever and other infectious illnesses, the Department of Home Affairs (DHA) South Africa has introduced a strict programme to control the importation of these diseases. Warnings have been issued to all border officials and foreign affairs missions to enforce stricter control.

According to International Health Regulations, a valid international yellow fever certificate is required for all passengers over the age of one, arriving in or from a yellow fever infected area. Passengers who are unable to produce a valid international certificate of vaccination on arrival in South Africa will either be placed under quarantine or refused entry into South Africa. Please note that passengers in transit in Dakar (not leaving the aircraft), do not require a certificate.

The yellow fever certificate becomes valid 10 days after date of vaccination.

Infected Areas

It is always advisable to ensure that your yellow fever vaccination certificate is up-to-date and valid before travelling to, via or from any of these countries:

•Angola

•Equatorial Guinea

•Panama

•Argentina

•Ethiopia

•Paraguay

•Benin

•French Guiana

•Peru

•Bolivia

•Gabon

•Rwanda

•Brazil

•Gambia

•Sao Tome & Principe

•Burkina Faso

•Ghana

•Senegal

•Burundi

•Guinea

•Sierra Leone

•Cameroon

•Guinea Bissau

•Somalia

•Central African Rep.

•Guyana

•Sudan

•Chad

•Kenya

•Suriname

•Colombia

•Liberia

•Tanzania

•Congo

•Mali

•Togo

•Cote d'Ivoire

•Mauritania

•Trinidad and Tobago

•Dem. Rep. of Congo (DRC)

•Niger

•Uganda

•Ecuador

•Nigeria

• Venezuela

•Zambia

7. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Som AHO citerar i sitt inlägg så behöver transitpax via Addis inte gulafebernvaccin.
    Det borde rimligen inte behövas när man anländer till S.A. då man ju kan visa att
    man bara varit i transfer i Addis. Det händer som sagt att man frågar efter gula kortet
    i JNB men det är rätt sällan.
    Jag skulle själv se till att vaccinera mig mot gula febern så att man har den i sitt kort.
    Behöver förnyas endast var 10:e år !

8. Här kommer kompletterande text från TIMATIC. Vänligen läs texten som är märkerade i fetstil.

Det står att de som inte har lämnat flygplan, inte behöver vaccinationsintyg. Men detta undantag gäller inte när man byter flygplan i listade länder.
    Så teoretiskt du krävs att ha vaccinationskort med gula febern.

9. cbroxe

cbroxe Medlem

Aj Aj Aj... Vad kan jag göra då???

10. Vaccinera dig och få vaccinationskort med gula febern stämpel.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!