Behövs pass till Amsterdam för en dagsresa?

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Martin Andersson, 24 Juni 2015.

1. Martin Andersson

Martin Andersson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Befinner mig nu på Kastrup för en MR till Amsterdam. Kom just på att jag inte har passet med mig. Skall inte med vändande flyg utan tillbaka senare i em till CPH. Det jag har är körkort och SAS-kortet. Är jag helrökt nu, eller vad kommer hända i AMS? Allt är så jäkla lätt på Kastrup så jag hade helt enkelt inte en tanke på AMS. På CDG vet jag att de frågar efter pass...

2. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag flög till Amsterdam för några veckor sedan med SAS. Då var det lustigt nog passkontroll vid gate (ankomst till AMS). Andra gången det händer mig på just AMS. Jag vet inte vad som hade hänt om man endast haft annan typ av legitimation med sig dock, jag hade passet med mig.

3. Martin Andersson

Martin Andersson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fan också, nu har jag boardat dessutom på CPH...

4. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hmm har aldrig varit med om att de har kollat pass vid resa till Amsterdam när man ankommer från ett Schengen land. Ofta brukar de inte ens be om att få se passet vid gaten. Men det kan ju alltid vara smart att skaffa ett nationellt ID-kort, så slipper man tänka på passet.

Martin Andersson gillar detta.
  5. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om det ändå är en mileage run, så spelar det ingen roll om du tvingas vända tillbaka, eller? ;)

Dreamliner787 och cbroxe gillar detta.
  6. jth

jth Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flög från AMS för någon månad sedan, SAS brydde sig då inte om någon legkontroll vid boarding.

7. Martin Andersson

Martin Andersson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Landat på Shiphol nu. Nej, det är inte SAS jag är orolig för. Däremot mer fundersam om jag behöver gå genom säkerhetskontroll, de som gjort MR till Paris vet vad jag menar...

8. Luft

Luft Medlem

Åkte hem från Amsterdam med SAS igår och behövde enbart visa passet vid incheckningsdisken. Om du checkar in online borde det inte vara något problem att inte ha passet med sig.

Martin Andersson gillar detta.
  9. Martin Andersson

Martin Andersson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu är jag lugn och fin igen... På AMS, Shiphol kliver man av ankommande flyg "airside", till skillnad från t.ex. CDG, dvs inga säkerhets/passkontroller. AMS är alltså ett utmärkt val för mileage runs med vändande flyg, man hinner även handla i de små butikerna intill gaterna om så önskas. Nu i loungen med ett glas vitt... :)

10. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, förutom när det är passkontroll vid gate då, se inlägg 2.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!