Senaste nytt

Behöver råd om vilka kreditkort jag bör skaffa (Atom)

Atom

Medlem
Hej,

Som ni ser av mina poster och regdatum så är jag förhållandevis ny här. Jag är färdig med min utbildning och har fått mitt första kvalificerade heltidsarbete nu efter studierna. ( Innan har jag haft andra yrken och jobbat heltid samt utfört kvalificerade uppgifter för mitt nuvarande yrke under studietiden).

Jag kommer snart att flytta och det kommer rendera en hel del utgifter. Så varför inte få något för sina utgifter? Därför håller jag på att skanna betal- och kreditkortsmarknaden. Det jag vill få ut av mina poäng/belöningar är att få extra guldkant på mina framtida semesterresor. Jag gillar fina hotell, att flyga bussines/first class har jag inte gjort än och det är egentligen inte jätteprioriterat.

Genom att läsa på forumet har jag vacklat fram och tillbaka över hur jag ska göra. Just nu lutar det mot att jag ansöker om ett Amex guld. För att samla membership rewards. Min plan är att konsumtionen ska inledningsvis ge mig någon frinatt på något fint hotell. Men slutmålet är att kunna uppnå platinum och därmed få alla fördelar det kortet ger. En av fördelarna är att man kan få ett Sas-kort på köpet vid en uppgradering.

Vad tror ni om detta upplägg? Är det någon som vet vilken spend man måste ha för att uppnå premium?

Räcker 350 k/år (ingångslön) , god ekonomi i övrigt för att få ett guldkort till att börja med?

En av fördelarna med Amex guld är att jag kanske kommer att behöva köpa en lägenhet och då belastar inte det ens kreditutrymme på samma sätt vid kreditupplysning. Men om jag mot förmodan skulle skaffa ett extra kreditkort, vilket ska jag välja?

Just nu går tankarna till ett SAS mastercard för att samla lite Eurobonus. Alternativt ett Norwegian kort. Jag vet att Norwegian inte står högt i kurs här på BC. Men för mig fungerar det alldeles utmärkt, framförallt för europa-resor.

Jag kommer resa från CPH framförallt framöver. Jag kommer nog göra 1-3 europaresor om året framöver och är sugen på en longhaul Japan (Tokyo) eller Kanada (vandring/friluftsresa) de närmsta två åren. Samtliga resor är privat.

Tänker jag rätt? Någon input?

Tack för ni läste och tack för all kunskap jag fått från detta forum, hoppas jag kan bli en del av ert community!
 

Marric

Medlem
Välkommen till BC! Grattis till jobbet!
Det är en bra idé att samla poäng på ett ställe, tex SAS mastercard och ett amex. Eller bara köra Norwegians visa som har en schysst Cashback och låga avgifter.

Vet inte hur mycket du kommer spendera men om kortet kostar dig 500-1500/år behöver du ha en ganska hög spend för att det ens ska vara lönt.

Skulle vilja slå ett slag för Preem Mastercard eller Shell Mastercard där du får 1% tillbaka i pengar och 0 årsavgift. Eller Norwegian om du flyger med dem, då kan du få billig flygresa och lägga pengar på hotellet istället.
 

evr

Medlem
Platinum är bara att ansöka om, guld likaså, och du kommer att få vilket du vill av dom, förutsatt att du inte har några anmärkningar. Platinum är bra om du reser en del, främst för priority pass med fria besök för dej och en gäst (gäller även ev extrakortshavare), hög status på en drös hotellkedjor samt en hyfstad (?!) reseförsäkring samt resebyrå. Även en del andra trevliga perks, tex inbjudan till div event, golftävlingar mm. Sen om det motiverar årsavgiften på 6k, får du avgöra själv. MR-poängen är ju inte supermycket att hurra för, du behöver en spend på 1.2mkr för att täcka årsavgiften..
 

Atom

Medlem
Tack för er input. Ja det kanske är som ni säger att det inte är lönt att ha Amex öht.
Kanske är bättre att köra på Norwegian Visa eller SAS MC. Troligen SAS MC eftersom jag har siktet inställt på Tokyo inom 1-1,5 år.
 

ldmnt

Medlem
Jag skulle köra på amex premium och sikta på att spendera 150.000 kr på ett år kalenderår för att få en 2-4-1 voucher. När du nått dit har du säkerligen samlat ihop tillräckligt med poäng för en resa i business till Tokyo också.

Istället för att få några futtiga hundralappar tillbaka från ett vanligt kreditkort.

Möjligen att kommande SAS mastercard Premium skulle kunna vara ännu mer spot on, men får vänta några veckor till innan vi vet med säkerhet.
 

blobloblo

Medlem
Så fort man har en spend på 150k+ så anser jag det inte (i de flesta fall) finns något kort än Amex premium. Är du EBG är det bara att ansöka om ett SAS MC för att använda när du inte kan betala med Amex.
 

Atom

Medlem
Ja detta är en tanke som slagit mig och var en grundtanke. Jag velar så därför behövde jag lite råd och stöta och blöta olika funderingar. Jag är tacksam för er input.


Visst vore det sjukt grymt att åka bussinesclass speciellt efter ha googlat och det ser ut som SAS satsat på sina Tokyo flyg.

Men problemet är intjäningsperioden går per kalenderår. Jag kommer ha majoriteten av stora utgifter nu. Dock kommer jag inte upp i 25 k i månaden under resterande år( 6 x 25 =150), inte ens om jag betalar alla räkningar med kortet. Så därför kanske det vore bättre att lägga ribban lågt och försöka samla lite poäng på eurobonus med MC och vissa prylar och månadsvis handel jag ändå behöver från dem samt någon kortare semester i sommar/höst för att få ett antal extra poäng som bas. Sedan är det nog inga problem att skaffa ett Amex alternativt om Mastecard premium blir en bättre deal tills januari nästa år. Att ha en spend på 150 k går nog lyckas med, får skjuta på några lyxvaror man saknat under studenttiden tills dess helt enkelt.

Dessutom vore det kul att ha 100 k poäng till tokyo så man kunde bjuda med en vän eller partner.

Tack för era tips och idéer. Fortsätt gärna posta, fler än jag har nog nytta av tråden. Men börjar bli klar över att jag nog kör på Sas MC till att börja med.
 

palmen

Moderator
Man ska aldrig säga aldrig vad det gäller sin spend, helt plötsligt ska någon du känner köpa nya vitvaror och du kan betala det åt dom och de för över pengar till dig. Det kan innebära att du utan att köpa något själv får 30k spend rakt av.
SAS Mastercard rä generellt bra att ha, och snart komemr den nya versionen med en premium variant. Där vet vi dock för lite i dagsläget för att kunna komma med info om det är bra eller inte.
 

Fredrik K

Medlem
Att "shoppa" sig till 100 000 EB-poäng är ju inte enkelt. Ponera amex elite där du får 20/100, det är en halv miljon i spend på kortet innan du kommer upp i 100k poäng. Sen hjälper ju sign-on bonusar och andra optimeringsmetoder (som att haka på varenda eurobonus-promo som går) en hel del, men att sätta röven i stolen och flyga är det mest effektiva såklart :)
 

Atom

Medlem
Att "shoppa" sig till 100 000 EB-poäng är ju inte enkelt. Ponera amex elite där du får 20/100, det är en halv miljon i spend på kortet innan du kommer upp i 100k poäng. Sen hjälper ju sign-on bonusar och andra optimeringsmetoder (som att haka på varenda eurobonus-promo som går) en hel del, men att sätta röven i stolen och flyga är det mest effektiva såklart :)

Jo jag är medveten om att det inte är lätt. Och jag har allt tänkt flyga ett par inrikes och ett par europeiska flygningar i år. Tack iaf för input.

Nu börjar jag komma så långt att jag nästan vet vad jag ska välja. Det blir troligt vis ett sas mc. Men det finns ett osäkerhetsmoment. Det gäller hur lätt/snabbt jag kan få kortet. Jag ska flytta över halva landet, vilket innebär att flera nya avtal har slutits och ett antal kreditupplysningar har såklart utförts. Jag har inga förseningar/påminnelser eller någon form av anmärkning tidigare. Dock i och med att jag varit student har jag två ganska dåliga inkomstår bakom mig. Vidare har jag en lägenhet som jag har lån på men som ligger ute till försäljning( jag kommer göra en ganska fin vinst). Jag har dock hört/läst om att många blivit nekade av SEB som har hand om SAS-korten pga för många kreditupplysningar på kort tid. Är det troligt att jag bli nekad av SEB? Isåfall kan det vara så att Amex mer flexibla och kan se till min situation istället? Eller ska jag helt enkelt vänta ett par månader?

Jag hade gärna skaffat ett SAS MC nu för dubbla poäng i sommar + sign on bonus. Framförallt hade det varit skönt att kunna börja samla poäng öht.

Hoppas någon som har lite koll kan ge bra råd.
 
Toppen