Senaste nytt

Behöver man visum till Kina?

nota bene

Medlem
Sant, jag som översatte Business fel när jag skrev det. Du behöver dock en inbjudan för F också som jag tror är alternativet till turistvisum.
Självklart behöver du invitation för både M och F-visum. Det är dock inte svårt i sig att få, om man t.ex. är utställare på en mässa så fixar arrangören det om man frågar och ger instruktioner. Fördelen i många länder med business visa är att de ofta löper längre tid (ej fallet i Kina egentligen), och är nästan alltid multi-entry.

Är man besökare på mässan skulle jag köra visumfri transit i de städer som går, eller troligen bara turista i staden med ett privat besök på en yrkesmässa som intresserar mig...
 

thh

Medlem
Självklart behöver du invitation för både M och F-visum. Det är dock inte svårt i sig att få, om man t.ex. är utställare på en mässa så fixar arrangören det om man frågar och ger instruktioner. Fördelen i många länder med business visa är att de ofta löper längre tid (ej fallet i Kina egentligen), och är nästan alltid multi-entry.

Är man besökare på mässan skulle jag köra visumfri transit i de städer som går, eller troligen bara turista i staden med ett privat besök på en yrkesmässa som intresserar mig...

Det finns fördelar och nackdelar med allt, men att få en formell inbjudan kan vara något som tar mer än bara ett par minuter - sist jag skulle anmäla mig var det snack om att det skulle ta minst 2 veckor för arrangörerna att ordna det, eftersom det var så många. De kanske bara gillade att klaga i och för sig.
 

Mr Planning

Medlem
Är det någon som vet hur man söker visum till Kina (turist) ?

Dyker bara upp en massa skumma visum service företag, och Kinas ambassad hemsida fungerar inte alls...

Har förstått att man bokar en tid för inlämning av passet? Hur lång tid brukar det ta att få en tid, samt visumet klart? (Sthlm)
 

Tonton

Medlem
Är det någon som vet hur man söker visum till Kina (turist) ?

Dyker bara upp en massa skumma visum service företag, och Kinas ambassad hemsida fungerar inte alls...

Har förstått att man bokar en tid för inlämning av passet? Hur lång tid brukar det ta att få en tid, samt visumet klart? (Sthlm)

Länk till officiella visumservice: Chinese Visa Application Service Center

Via denna länken (Som verkar fungera väldigt instabilt just nu...) så kan man boka in en appointment. Senast jag gjorde det så tog lyckades jag få tid två dagar senare. Passet hade centret till hands i en vecka innan jag kunde hämta ut det med visumet utfärdat i passet.
 

ELOS

Medlem
Varning för Asiana. De känner inte till att Hong Kong och Macau inte tillhör visumregler för fastlands Kina. På väg från Osaka via layover i Beijing och Hong Kong på 23 timmar var innan hemresa från Hong Kong via Singapore höll de på att neka boarding i Osaka.
Först efter att jag begärt att de skulle tinga Beijing airport och Asiana där blev det klarlagt att det går att flyga via Hong Kong.
Asianas instruktions handbok verkar mycket oklar.
 

henke12

Medlem
Varning för Asiana. De känner inte till att Hong Kong och Macau inte tillhör visumregler för fastlands Kina. På väg från Osaka via layover i Beijing och Hong Kong på 23 timmar var innan hemresa från Hong Kong via Singapore höll de på att neka boarding i Osaka.
Först efter att jag begärt att de skulle tinga Beijing airport och Asiana där blev det klarlagt att det går att flyga via Hong Kong.
Asianas instruktions handbok verkar mycket oklar.

Äh, kom igen nu! Vaknat på fel sida?
Varna för Asiana?

För att en agent _nästan_ inte släppte ombord dig på ett flyg via Peking till HKG?
Som handlingagent i Asien(med kulturen där) hade jag tyckt det var väldigt rimligt att de tvekade om de inte hade 100% koll.
Jag hade gjort desamma om jag jobbat som handlingagent där.
Asianas instruktionsbok bör vara Timatic som de flesta bolagen kör med.
Om man inte använder det daglidags är det inte superenkelt och tydligt med alla undantag som finns.
Det är dryga böter om man som flygbolag flyger någon till ett land där hen inte har rätt att komma in...

Dock bra att du hade koll på vad som gäller!
 
det är fullt rimligt att man kan kräva att station manager har dessa kunskaper.

Ja, det tycker jag är det minsta man ska kunna begära. Det är trots allt deras jobb att kunna (slå upp) visumregler, så att man ska behöva "stå på sig" för att få boarda helt enligt regelverket är inte rimligt.

Men sen kan jag tycka att det är lite att ta i att gå därifrån till att varna för hela flygbolaget, kompetensfattiga medarbetare finns det gott av överallt.
 
Toppen