Senaste nytt

Behöver man resa för att få tjäna sina poäng?

agehall

Medlem
Inga regler utan undantag, missad hemresa har jag fått poäng(2 av 2) men missad utresa inte. Förmodligen tur elr något "systemfel" i samband med ej ombokningsbara biljetter och att resan påbörjats. Bolag? Den björnen behöver inte väckas ;)

Nej, det är inte ett undantag utan snarare ett fel. Precis som att man ibland får hotellpoäng för nätter man aldrig bott så blir det fel ibland. Dock inget som man kan anta eller ens hoppas på.

Och i det här fallet så kan vi nog räkna med att SAS kommer att kolla både två och tre gånger att man faktiskt rest.
 

NotRyan

Medlem
Finns faktiskt ett sätt att lösa det på, och NEJ, man behöver faktiskt inte vara på planet själv för att få poängen då SAS inte kollar ID, det räcker med att NÅGON reser för dig, så boka resorna samt hitta någon ledig agent som reser 2 t.o.r åt dig i morgon :)

Själv ska jag på möten i Oslo så jag kan inte den här gången...

Mvh
/NotRyan
 

jth

Medlem
Finns faktiskt ett sätt att lösa det på, och NEJ, man behöver faktiskt inte vara på planet själv för att få poängen då SAS inte kollar ID, det räcker med att NÅGON reser för dig, så boka resorna samt hitta någon ledig agent som reser 2 t.o.r åt dig i morgon :)

Det hade funkat på Pragrun ner, men när vi skulle boarda på vägen tillbaka till Arlanda ville de se ett pass. Jag vet inte om det var något gateagenterna själva hade fått för sig, men om man reser i någon annans namn bör man nog vara beredd på att sånt kan hända.
 

GillBates

Medlem
Faktiskt inte alls samma sak utan precis tvärtom. Thailändarna flög in miles till sina egna konton just för att man verkligen behöver genomföra flygningen. Att deras konton sedan utnyttjades av någon annan för att boka bonusresor åt andra personer spelar ju ingen roll för poängintjäningen.

Nu var det ett tag sedan jag såg filmen, men jag hade för mig att den amerikanska ff-gurun fick status-miles från de flygningarna som gjordes av thailändarna.......men mest troligt är det som du säger, DrKlas.
 

fcx

Medlem
Det hade funkat på Pragrun ner, men när vi skulle boarda på vägen tillbaka till Arlanda ville de se ett pass. Jag vet inte om det var något gateagenterna själva hade fått för sig, men om man reser i någon annans namn bör man nog vara beredd på att sånt kan hända.

Hade två kollegor som råkade byta pass med varandra (men de hade biljetter i sina egna namn och till olika destinationer), bägge hade inga som helst problem att resa på fel pass trots att både pass och boardingkort kollades. Och detta i Frankfurt av alla ställen :)
 

agehall

Medlem
En fråga till våra jurister här på forumet: Är det inte brottsligt att med uppsåt använda fel pass? I det här fallet måste det ju åtminstone räknas som bedrägeri, eller?
 

Dr. Miles

Expert
Nu var det ett tag sedan jag såg filmen, men jag hade för mig att den amerikanska ff-gurun fick status-miles från de flygningarna som gjordes av thailändarna.......men mest troligt är det som du säger, DrKlas.
http://www.businessclass.se/forum/h...i-saengen-mot-rumpan-i-saetet.html#post142933
Om jag har förstått Steve Belkins plot rätt, han ville tjäna poäng för användning, inte för status för sig själv.
Air Canada Aeroplan tillät (och tillåter fortfarande) att använda miles åt andra än medlemmen själv.

Steve hade tillgång till konton av thailändska bönder som han anställde (han utnyttjade THAI:s handikappsrabatt och medföljanderbatt till handikappspassagerare om jag kommer ihåg rätt) och där han tjänade stora mängder av Aeroplan miles.

Aeroplan var ett av första Star Alliance program där man kunde boka bonusresor Sta Alliance partner flygning online.
 

nilsson

Medlem
Det hade funkat på Pragrun ner, men när vi skulle boarda på vägen tillbaka till Arlanda ville de se ett pass. Jag vet inte om det var något gateagenterna själva hade fått för sig, men om man reser i någon annans namn bör man nog vara beredd på att sånt kan hända.

BC får sätta upp en tjänst där man kan kontakta andra med samma namn som en själv. Sorry Agehall.
 

NotRyan

Medlem
Det hade funkat på Pragrun ner, men när vi skulle boarda på vägen tillbaka till Arlanda ville de se ett pass. Jag vet inte om det var något gateagenterna själva hade fått för sig, men om man reser i någon annans namn bör man nog vara beredd på att sånt kan hända.

Man får undvika öststaterna. Jag tror inte jag visat ID på länge i Bryssel exempelvis...
 
Toppen