Behöver lite info/råd angående Aviancas award mönster

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Viking75, 15 September 2015.

  1. Viking75

    Viking75 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade den stora äran att lyckas boka 4 personer via 2 x 2-4-1 nyligen.

    Direkt när bokningen var klar (tog 15 minuter) och jag fick e biljetterna kom första problemet.
    Felstavat förnamn på en av biljetterna..

    Ringde Tallin direkt! De vägrar ändra namnet (en bokstav fel)! Jag kräver att få veta om det finns inspelat då jag vet att jag har rätt. samt att i så fall få en kopia på detta (man läser ju upp namnen NOGA) Det går 10 minuter i telefon... blir nekad. Biljetten kan inte ändras blir hänvisad till SAS. Jag lägger på luren och ringer Tallin igen. Kammar noll blir nu hänvisat till Flygbolaget (närmaste kontor är UK) för att se om de kan godkänna att resa med en bokstav fel i förnamnet. vilket vissa bolag gör så länge första och sista bokstaven stämmer. Det visar sig att det inte går.
    Det slutar med att SAS, Tallin nu rekomenderar mig att avboka och försöka få tillbaka biljetterna med rätt namn via Tallin.
    Mot bättre vetande och efter 2 timmar i telefon gör vi så...

    F...n och skit. 2 businessbiljetter på longhaul är nu eco då business försvann och inte dykt upp igen på 10 dagar.
    Som grädde på moset finns det nu inte en enda Award stol på sista benet, en sträcka på 1.51 minuter i en A320 i Juli 2016.

    Nog snyftat:
    Känner någon till hur Avianca brukar släppa Awards. Jag nöp alltså biljetter i mitten Juli. både longhaul och kort sträcka.

    Är det värt att vänta på fler släpp eller brukar dom släppa ett visst antal sen är det stopp?

    Kan vara bra att veta om jag ska försöka boka om alla fyra biljetterna eller försöka fixa till de 2 som strular på befintlig bokning.

    Stort tack för er tid.
     
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Svårt att säga. Ofta tycker jag flygbolag släpper lite fler stolar närmare avgång, men det händer inte på varje flight och det är jättesvårt att sia om ifall det kommer att hända på din flight.

    Jag tycker det låter helt orimligt att Tallinn inte kan fixa en felstavad biljett när man påtalar det direkt. Okej om du hade kommit 5 månader senare och gnällt, men nu upptäckte du ju felet direkt du hade möjlighet, dvs när du fick din skriftliga bekräftelse. Då tycker jag absolut att de borde ha varit mer tillmötesgående.
     
    olo gillar detta.
  3. SNIFF

    SNIFF Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    @Viking75 jag tycker du ska stå på dig mot SAS i fråga och begära ut samtalet, du kan luta dig rätt mycket mot PUL i ärendet. Lycka till.
     
  4. henke12

    henke12 Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    @Viking75 Lugn i stormen! :)

    Enligt IATA-regler är 1 bokstav fel i förnamn(+ 1fel i efternamn) inga problem så länge det inte ändrar namnet!

    Ex:

    Erik eller Eric - ok
    Pehr eller Per - ok
    Holmkvist eller Holmqvist - ok

    Erika eller Erik - Mer tveksam
    Johan eller Johanna - Ännu mer tveksam


    Hur går rutten?
    Utgår du från Sverige kommer ingen att stoppa dig.
    Om du flyger till USA kommer det ev. att gnällas men i och med att du redan påbörjat resan kommer de inte kunna göra ett jota
     
    agehall gillar detta.
  5. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har också drabbats av ett felaktigt namn efter bokning via Tallinn. Dock så hade jag inte samma otur som du.

    De gav dottern fel efternamn vilket inte skulle fungera med hennes pass eftersom vi var på väg till USA.

    Först ville de avboka. Jag sa nej. Sen ville de ta en avgift för namnändringen, jag sa nej. Så det slutade med att de bara gjorde ändringen utan avgift eller ombokning.

    Nu var ju dottern inf så hon hade ingen egen stol men principen borde vara densamma?
     
  6. Viking75

    Viking75 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har inte kommit längre än sist!
    Jag är i valet och kvalet om vi ska ställa in resan helt och leta nya alternativ.

    Lite frustrerande!

    Min strategi är att vänta någon vecka till och se om det släpps fler Awards vid månadsskiftet. (kollar dagligen). Funkar inte det så får vi tänka om.

    Jag har gett upp kampen med Tallin då jag anser att "striden" tar mer kraft än hela resan ger.
     
  7. Knucket

    Knucket Medlem

    Ort:
    OER
    Land:
    Sverige Sverige
    Flög du bara med SK? Gissar att namnändring är betydligt enklare att göra för Tallin då. Ska försöka kolla upp detta.
     
  8. Viking75

    Viking75 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    SAS och Avianca med flera som flög olika sträckor. Biljetten var "117" men SAS vägrade röra den då den var bokad via Tallin. Avianca kunde givetvis inte ändra namn osv då det inte är deras biljett.
    Felet är Tallin 100% De businessbiljetterna som försvann var på Avianca samt partner.
     
  9. Knucket

    Knucket Medlem

    Ort:
    OER
    Land:
    Sverige Sverige
    Hade koll på din bokning. När det var andra bolag inblandade än SK tror jag Tallin gav dig rådet att avboka för att slippa ifrån ansvaret med sitt misstag. Ska försöka kolla med kontakt vad som gäller ifall fler drabbas av samma elände som du.
     
  10. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Har dålig koll på hur dom släpper C, men jag hade en reservbokning HKG-PEK-XYZ-GOT i april som jag har för mig att jag bokade som back-up om ANA inte skulle släppa någon F. Tror jag bokade C ca 3 veckor före tänkt resa. Men när jag kollat C från Asien 2-4 månader innan så har det sett hyfsat ut. Dock brukar Air China dyka upp som alternativ.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×