Senaste nytt

Behöver jag söka ny ESTA för att jag har annan kontaktinfo i USA?

Helt ärligt, inte för att vara sådan.
MEN jag försökte hjälpa trådstartaren, läs vad jag skriver innan ni uttalar er.

Men visst, jag kan vara arrogant tillbaka:
Jag har 30+ inresor till USA och verkar ha bättre koll än er, eller åtminstone jag försöker.
Jag försökte också vara hjälpsam och inte alls arrogant. Ursäkta om det uppfattades så.
 

agehall

Medlem
Det råder viss förvirring om vad man måste och inte måste göra när man ska resa till USA. För att som svensk medborgare med ESTA komma in i USA behövs tre saker:
  1. ESTA
  2. APIS
  3. Tulldeklaration
ESTA söker man i god tid innan man åker. ("i god tid" innebär att det ska vara godkänt senast när man checkar in). Ett ESTA är giltigt i upp till två år, förutsatt att ditt pass har så lång giltighetstid kvar, annars begränsas det av passets giltighetstid.

I ESTA ansökan ska man ange en massa saker. Om man väljer att fylla i den på engelska och inte den översatta varianten, så finns det ganska bra hjälptexter för vad man ska fylla i varje ruta samt vad man ska göra ifall man tex inte har någon adress klar för första resan när man ansöker om ESTA. Jag brukar fylla i det hotell jag har tänkt bo på även om jag inte alltid bokat det - varför de ska ha den här informationen i ansökan är för mig oklart då de inte verkar bry sig speciellt mycket om det.

När man väl fått sitt ESTA godkänt så kan man sätta ett larm i sin telefon på att man bör söka ett nytt om två år. Det går även att få mail från CBP om att ESTA går ut eller då och då logga in och kolla att man har ett giltigt dito. Man behöver dock ALDRIG uppdatera sitt ESTA vid efterföljande inresor.

APIS (Advanced Passenger Information System) måste fyllas i inför varje resa och hanteras av flygbolagen. Exakt vad du behöver fylla i och hur det sköts beror på vilket bolag du flyger med och hur mycket info du har i din profil hos flygbolaget. Men i princip är detta en ny "blankett" varje gång och som måste fyllas i för att du ska få gå ombord på en flight som ska gå till USA.

Det sista man behöver är en tulldeklaration (den blå-vita lappen). Den brukar man få ombord på flyget men den kan även hämtas före immigration i USA. Rutinerade USA-resenärer har redan en bunt förifyllda klara att användas. Denna fylls i inför varje inträde i USA, presenteras för CBP som stämplar den varpå man sedan lämnar den till tullkontrollanten vid utgången från bagagehallen.
 
Toppen