Begränsning av landningstillstånd för Golf-airlines (Emirates, Etihad och Qatar)

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Swisser, 27 Maj 2015.

  1. Swisser

    Swisser Medlem

    Enligt denna artikel får Emirates, Etihad och Qatar inte flyga så ofta till och från AMS. Deras landningstillstånd har begränsats. Klagomålen kommer från Air France-KLM och Lufthansa. De är nog hårt pressade av dessa tre Golf-airlines. Men för oss som tycker om att flyga kan det ju inte vara en bra utveckling. Vi har ju precis startat en egen tråd för Qatar och vi vill ju inte ha några begränsningar av deras flygrättigheter här i Europa.

    Holland beschränkt Landerechte für Golf-Airlines
    22.05.2015 (airliners.de)
    Rückschlag für Emirates, Etihad und Qatar Airways: Die Golf-Airlines dürfen den Airport Amsterdam Schiphol künftig nicht mehr so oft anfliegen. Die niederländische Verkehrsministerin will mit ihren europäischen Kollegen künftig härter in Sachen Verkehrsrechte durchgreifen.

    Die niederländische Verkehrsministerin Wilma Jaqueline Mansveld hat die Flugrechte von Etihad, Emirates und Qatar Airways beschränkt. Das betrifft Strecken zwischen deren Drehscheiben Dubai, Abu Dhabi sowie Doha nach Amsterdam Schiphol. "Es gibt keinen Bedarf für die derzeit hohe Anzahl von Flügen dieser Gesellschaften von und nach Schiphol", begründete sie ihre Verfügung gegenüber der örtlichen Wirtschaftszeitung "Financieele Dagblad".

    So fliegt Emirates zum Beispiel zweimal täglich mit Großraumgerät nach Schiphol. Laut Mansveld sollen diese Flüge auf jeweils einen pro Tag beschränkt werden. Die Politikerin fügte hinzu, dass sie gemeinsam mit ihren Ressortkollegen aus den anderen EU-Mitgliedsländern einen deutlich strikteren Kurs in Sachen Verkehrsrechte gegenüber den drei stattlichen arabischen Linien fahren werde.

    Die EU-Kommission untersucht auf Initiative von Air France-KLM und der Lufthansa derzeit Vorwürfe gegen die drei genannten Gesellschaften, wonach diese massive Staatssubventionen erhielten und dadurch permanent gegen faire Wettbewerbsregeln im Luftverkehr zu Lasten kommerzieller europäischer Fluglinien verstießen.[​IMG]

    Ähnliche Vorwürfe kommen aus den USA
    Vergleichbare Beschuldigungen hatten kürzlich die drei großen US-Linien Delta, American und United vorgebracht, die von unerlaubten Staatssubventionen für die Golf-Airlines in Höhe von 42 Milliarden US-Dollar zwischen 2004 und 2014 sprachen. Sie fordern von der amerikanischen Regierung eine Revision der Open-Skies-Regelung, der den arabischen Linien bisher praktisch unbeschränkten Zugang zum US-Passagier- und Cargomarkt garantiert. In Deutschland hatte die Bundesregierung erst kürzlich weitere Landerechte für Golf-Airlines abgelehnt.
     
  2. Singapore

    Singapore Medlem

    Ort:
    ESMQ / KLR
    Land:
    Sverige Sverige
    Vet att det råder en liknande diskussion i Tyskland. Berlin är för tillfället "Terra incognita" för Emirates. De vill öppna en linje dit, men begränsas som jag förstår det av att man endast får flyga till ett begränsat antal flygplatser i Tyskland.
     
  3. Bergling

    Bergling Medlem

    Jag trodde först att det var protektionism från EU-håll, men översatte texten och insåg att det var ju snarare tvärtom. Det är ju ingen konst att driva expansiva flygbolag om staten är där och betalar med oljepengar.
     
  4. Magnus_K

    Magnus_K Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tycker alla bara gnäller på dessa bolag.
    Förstår inte vad dom gör fel.
    Staten subventionerar något landet är rikt på.
    Är det så fel?
    There is always a bigger fish, just accept it.
     
    EBGGOT, CharlieK och sembl gillar detta.
  5. Andreas Q

    Andreas Q Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det är ju väldigt tveeggat det där med statlig subvention. Varför skall EU lägga 40% tull på kinesiska solceller bara för att kinesiska staten subventionerar dem? Varför skall vi protestera när emiratiska bolag ger konstlat billiga flygbiljetter via statskassan?

    I inget av fallen är det särskilt troligt att de subventionerar av givmildhet utan räknar kallt med att kunna höja priserna ordentligt och tjäna storkovan när icke sponsrade bolag gått under....
     
  6. Europeiska flygbolag har ju sponsarts i åratal av sina respektive länder med infrastruktur, flygplatser och andra subventioner. Jag har för mig att jag länkade en artikel i economist angående just detta i en annan tråd. I usa är det mycket vilda diskussioner om att man inte vill låta Qatar och Emirates öppna fler linjer hit.

    Som @Magnus_K säger ....there is a new kid on the block.
     
    simon_says91 och Magnus_K gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×