Senaste nytt

Bedrägeriet bränsletillägg

RickardG

Medlem
Självklart kommer kostnaden dyka upp någon annanstans. Men till skillnad från skatter - som flygbolagen tar in å myndigheternas vägnas - så behåller flygbolagen bränsletilläggen själva. OCH det uppstår lite härliga situationer som att rabatter enbart ges på grundpriset eller företagsavtalen är innan bränsletilläggen kommer till etc.
Det är lite det jag är ute efter. Bakar de in bränsletilläggen i biljettpriset så kommer försämringar på annat håll, som att rabatter blir lägre generellt, försämringar för bonusresor eller annat. Gungor och karuseller ni vet :)
 

agehall

Medlem
Fast att baka in YQ i biljettpriset tror jag skulle vara bra. Jag hade tidigare en arbetsgivare som var jättenöjd över att ha förhandlat fram ett superavtal på flygbiljetter. När jag började ställa lite kritiska frågor så kröp det först fram att det var hos Finnair (som inte alls passade vårt flygmönster) och därefter att det rörde sig om 10% på biljettpriset. De var inte alls lika nöjda efter att jag förklarade hur prissättning av flygbiljetter fungerar...
 
  • Gilla
Reactions: bnr

RickardG

Medlem
Fast att baka in YQ i biljettpriset tror jag skulle vara bra. Jag hade tidigare en arbetsgivare som var jättenöjd över att ha förhandlat fram ett superavtal på flygbiljetter. När jag började ställa lite kritiska frågor så kröp det först fram att det var hos Finnair (som inte alls passade vårt flygmönster) och därefter att det rörde sig om 10% på biljettpriset. De var inte alls lika nöjda efter att jag förklarade hur prissättning av flygbiljetter fungerar...
Grejen är väl att om bränsletillägg skulle ingå i biljettpriset skulle motsvarande förhandling slutat med 5% rabatt istället.
 
Det är väl lite som med skatt på alkohol, drivmedel och tobak. Syftet är att få in en extra hacka, och kopplingen till eventuella kostnader som detta orsakar är minst sagt vag och komplex. Tas dessa skatter bort eller reduceras dyker något annat upp istället. Detsamma gäller bränsletilläggen...
Fast skatt är ju något som inte styrs av företaget, och det genererar inga pengar till företaget. Bränsletillägget är ju något som styrs av företaget och som genererar pengar till företaget, därför haltar jämförelsen.
 

agehall

Medlem
Grejen är väl att om bränsletillägg skulle ingå i biljettpriset skulle motsvarande förhandling slutat med 5% rabatt istället.

Tror snarare 1% i bästa fall. Men det är just det som är poängen - då skulle folk kanske inte gå på den enkla finten "du får XX% rabatt på biljettpriset!" när större delen av kostnaden för biljetten inte är själva biljettpriset.
 

RickardG

Medlem
Fast skatt är ju något som inte styrs av företaget, och det genererar inga pengar till företaget. Bränsletillägget är ju något som styrs av företaget och som genererar pengar till företaget, därför haltar jämförelsen.
Jag menar att staten ser till att ta in skatt på ett eller annat sätt, minskar ett inflöde ser man till att öka ett annat. Samma sak gäller i takterna till flygbolagen i det här fallet - minskar intäkterna från bränsletilläggen (t.ex. genom att man inte får in dessa intäkter från bonusresor eller genom rabattavtal där dessa är exkluderade) så kommer man se till att få in minst samma summa på annat håll.
 

RickardG

Medlem
Tror snarare 1% i bästa fall. Men det är just det som är poängen - då skulle folk kanske inte gå på den enkla finten "du får XX% rabatt på biljettpriset!" när större delen av kostnaden för biljetten inte är själva biljettpriset.
Sant, men som konsumenter lär vi totalt sett inte gå med någon större vinst.
 

johhenrik

Medlem
Jag läste någonstans att det också kostar väldigt mycket att pusha nya och uppdatera fares i GDS:erna, så bränsletillägget tillför helt enkelt för många positiva saker och egentligen inga negativa för bolagen:

1. Man kan på ett bräde höja alla "fares" till ett land exempelvis, utan att faktiskt röra publicerade fares.
2. Man kan påverka avtal som baseras på fare priser.
3. Konsumenten tror det är som en skatt eller liknande och sväljer det lättare.

Jag kan iaf inte komma på en enda negativ sak för ett flygbolag med detta påfund.
 
Toppen