Med nuvarande bränslepriser är flygbolagens bränsletillägg inget annat än bedrägeri.
Exempel:
SAS Stockholm - Budapest
Sträcka: 1360 km
Flygplan: 737-600 med 120 säten (enligt Seatguru)
Bränsleekonomi: 0,35 liter/mil/säte (enligt Wikipedia)
YQ-tillägg: 278 kr (enligt ITA Matrix)
Pris på flygbränsle: 3,1 kr/liter (enligt indexmundi)
Bränsleåtgång: 5712 liter
YQ-intäkt vid 90% fyllnadsgrad: 30 024 kr
Bränslekostnad: 17 707 kr
Bränsletillägget är alltså nästan dubbelt så stort som den totala bränslekostnaden... Är priserna satta utifrån att bränslepriset är MINUS 2 kr/liter?
När kommer EU göra någonting åt det här eländet?
Exempel:
SAS Stockholm - Budapest
Sträcka: 1360 km
Flygplan: 737-600 med 120 säten (enligt Seatguru)
Bränsleekonomi: 0,35 liter/mil/säte (enligt Wikipedia)
YQ-tillägg: 278 kr (enligt ITA Matrix)
Pris på flygbränsle: 3,1 kr/liter (enligt indexmundi)
Bränsleåtgång: 5712 liter
YQ-intäkt vid 90% fyllnadsgrad: 30 024 kr
Bränslekostnad: 17 707 kr
Bränsletillägget är alltså nästan dubbelt så stort som den totala bränslekostnaden... Är priserna satta utifrån att bränslepriset är MINUS 2 kr/liter?
När kommer EU göra någonting åt det här eländet?