Barnvvagn borta, vad har jag rätt att köpa?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av wheaa, 5 Juli 2016.

1. wheaa

wheaa Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

Vår barnvagn försvann på resan igår och ground service verkar inte veta vart den tagit vägen eller om någon annan tagit den.

Är det någon som kan hjälpa mig med vad jag har rätt till för ersättning ? Resan var med SAS (skulle landat ca 1900 igår) och köpt på SAS Mastercard.

Får jag köpa en ny vagn och få ersättning för den (resan blir jobbig utan vagn till ungen) eller är det någon schablon som gäller?

tack!

2. taxvalp

taxvalp Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Trist situation! Enligt villkoren får man ju göra "nödvändiga och skäliga" inköp om bagaget är på villovägar. Jag är vare sig jurist eller småbarnsförälder men det känns spontant som att ni har ett case. Kanske kan det vara värt att slå en signal till Trygg Hansa och dubbelkolla för semesterfridens skull? Tillåtna summor står i villkoren.

http://www.saseurobonusmastercard.se/doc/se/sapi0w-reseforsakring-villkor-se.pdf

3. SNIFF

SNIFF Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    @wheaa : Glöm inte att skaffa ett intyg (PIR) som säger att den är borta. Annars blir det svårt att få igenom något inköp.
    Frågor om försäkringen ska göras på telefon 077-440 50 20 enligt PDF:en. (Vet inte om det är ett bättre nummer att ringa än att bara ringa TryggHansa.)

Från PDF:en
    5. Försening av bagage.
    Om försäkrads incheckade bagage som allmänna färdmedlet ansvarat för under färd till en destinationsort utanför det land i vilket denne har sin bostad, inte lämnats ut inom 6 timmar efter ankomsten, är respektive försäkrad berättigad till nödvändiga och skäliga inköp för upp till 1 000 kronor, dock högst 5 000 kronor för samtliga försäkrade vid samma försening.