Senaste nytt

Barnvänlig ö för en veckas sol, god tillgänglighet från Aten?

Jag rekommenderar också Sifnos, har själv aldrig varit där men mina grekiska kollegor åker dit regelbundet på semester. En av dom stora anledningarna är att det är relativt enkelt att ta sig dit med båt från Pireus.
 

GOTATH

Medlem
Svarar mig själv med ett förslag (ifall nån annan hittar tråden i framtiden). Hittat lite info om ön Aegina som ligger precis utanför Aten och tydligen dit många greker själva åker, relativt oexploaterad för just turister - men ska vara en genuin ö hursomhelst - gräver vidare givetvis, men skulle någon ha input på Aegina eller andra öar så tar jag som sagt tacksamt emot...
Fortsätt ett till stopp med Flying Dolphins till ön Agistri är min rekommendation ;-) Varit där i många år. Har skrivit om ön i en annan tråd på forumet :)
 

Göran C

Medlem
Skulle också vilja föreslå Aegina. Drygt en timme med stor båt och många turer om dagen samt möjlighet att ta en bärplansbåt vid onödig stress :). Dela upp besöket på Aegina i två delar med ett par dagar i Aegina stad och ta sedan lokalbussen till Vagia på norra kusten och nära det stora kända templet. En liten ort med några få boenden och en fin sandstrand med två restauranger. Lugnt, behändigt och trivsamt. För boende skulle jag i staden vilja föreslå Pension Electra på lätt gångavstånd från hamnen med fina välskötta rum som alla har en uteplats eller balkong (tips: rum 5 har en balkong med havsutsikt) samt en mycket hjälpsam värd. I Vagia föreslår jag Vagia Hotel på lätt gångavstånd från stranden och med fina rum och en bra prisbelönt frukost. Kombination av de två ger alla något och både ställena är mycket barnvänliga.
 

Volatyle

Medlem
Fortsätt ett till stopp med Flying Dolphins till ön Agistri är min rekommendation ;-) Varit där i många år. Har skrivit om ön i en annan tråd på forumet :)
Är en vecka för mycket där? Vill gärna inte röra mig mellan för många ställen - inte så mobil med barnvagn och annat.

Varför Agistri före aegina? Vill gärna höra lite motiveringar även om du skrivit tidigare i annan tråd :). Om du har tid och orkar!

Vet du något om Dionysos hotellet?
 

Tur-Ture

Medlem
Har varit på en hel del öar i Grekland (även med småbarn då det begav sig). Med tanke på att du bara har en vecka och vill ha nära till allt så skulle jag rekomendera i första hand Naxos o i andra hand Sifnos.

Naxos för att:
- Går massor med båtar dit, kan även åka från Rafina som ligger närmare flygplatsen i Aten.
- Suveräna stränder, stranden i Naxos stad är löjligt långgrund, passar när man har barn i barnvagnsålder.
- Naxos stad är tillräckligt stor för att man inte ska hinna tröttna på en vecka.
- Många fina stränder 15-20 minuters resa med buss.
- Massor med boenden till rimliga priser.
Enda nackdelen kanske är att det givetvis blir ganska mycket turister där under högsäsong.

Sifnos för att
- Perfekt strand i "Sifnos stad", dvs stan där man landar med båt.
- Mysig liten stad.
Nackdelar:
- Inte så många färjor dit, blir en inställd så kanske det inte finns back-up för att hinna med flyget hem.
- Liten stad, risk att man tröttnar.
- Allt är dyrare än på Naxos.

Andra öar (personliga åsiker givetvis)
Tyckte Poros var ganska tråkig, ingen bra strand i närheten av stan, ungefär lika lång resa som till Naxos.
Egina, ok men inget speciellt.
Andros, ganska nära Rafina men inget speciellt.
Milos, häftig ö, men inte speciellt barnvänliga stränder (vänta tills kidsen blir äldre)
Koufinissi, otroliga stränder men bökigt att att sig dit (OBS!! Undvik i Juli o Augusti)
Paros, som Naxos typ men ingen bra strand i Naxos stad.
Antiparos, rekomenderas starkt, när jag tänker efter så skulle jag nog rekomendera Antiparos före Sifnos.
Enda nackdelen är att det krävs båtresa från Paros till Antiparos (tog ca en timme har jag för mig).

Åker till Naxos/Amorgos/Paros imorgon (4'e eller 5'e gången på Naxos sedan 86')
 
Nyss hemkommen från Naxos och vi är väldigt nöjda, vi flög dessutom mellan Athen och Naxos.
Vi bodde i Agios Prokopios, lugnt och nära till "stan".
 

GOTATH

Medlem
Är en vecka för mycket där? Vill gärna inte röra mig mellan för många ställen - inte så mobil med barnvagn och annat.

Varför Agistri före aegina? Vill gärna höra lite motiveringar även om du skrivit tidigare i annan tråd :). Om du har tid och orkar!

Vet du något om Dionysos hotellet?

Är nog lite partisk i frågan då jag spenderar några veckor per år på Agistri :) Agistri kan upplevas stendött vid en första anblick, men efter ett tag vänjer man sig vid lugnet. Det finns flera jättebra tavernor och stränder för alla smaker. En fördel med att ha med sig barnvagn är att det är gångavstånd mellan två av huvudbyarna och att trafiken är lugn. Har varit på Egina några gånger och även det är en fin ö. Hotell på Egina har jag tyvärr ingen kunskap om :(

Här har du en annan tråd med tips! Grekland - tips/information om öar | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Toppen