Senaste nytt

Barnfamiljer kommer behöva boka säten med Ryanair

Ano

Medlem
Är väl ingen skillnad mot hur det fungerar på många tåg.
Man får i boknings-processen valet att för en extra kostnad "förboka" bestämda platser.
Om man vid bokningstilfället tänker: "njaae, blir ju 100 kr billigare om jag struntar i det där, skippar det.", och erbjuds således välja platser där det finns ledigt ombord.
När du sedan kliver på tåget och märker att nästan samtliga andra resenärer betalat de 50 kronorna extra, och att det nu inte finns något annat än utspridda singel-platser får man väl skylla sig själv? Är väl ingen annans fel.
Förstår inte att många anser att de tagit bort föräldrars rätt att automatiskt få sitta bredvid sina barn. Och inte behöva betala mer än en ensamåkande person utan behov av speciell seating. Denna rätt har väl aldrig existerat? Och ska den helt plötsligt börja göra det för att det gäller ett flygplan?
Spelar ju ingen roll om det är ens barn, ens mormor eller ens brorsdotter man skall resa med.
Vet man av sig att man skall resa med ett barn och mår sitta bredvid varandra så bokar man väl på ett sådant sätt.
 

kaktusen

Medlem
Problemet är att annonserar ett pris och sen tvingar en grupp människor att betala mera bara för att de har barn.
Man är inte tvungen att betala extra för barnen.

Nej, de får betala mer för att de har andra krav än de som ingår i grundpriset.
Exakt. Men det var ju det här med att man vill äta kakan men ända ha den kvar:)

Att det konceptet ska vara så extremt svårt att förstå för vissa är oförståeligt för mig. Antingen vill man flyga Ryanair och får anpassa sig efter de tjänster de erbjuder, eller så flyger man inte Ryanair.

Möjligheten "jag vill flyga Ryanair med mina barn men inte betala för det" är inte en möjlighet, och varför skulle den ens vara det?
Precis. Många, eller de flesta, vill flyga Ryan Air men få service som endast ingår vid flyg med "premiumbolag". SAS ser jag inte som premium men definitivt jämfört med Ryan Air.

Utan att man är tvungen att betala extra för att man har barn.
Man är inte tvungen att betala. Vill man sitta tillsammans så betalar man Att förvänta sig att ett flertal människor ska flytta på sig när man bordat för att man var för snår att betala växelpengar tycker jag är löjligt.

OT: Jag flög en hel del med Ryan Air 2006-2008. Även en del 2010. Jag tyckte dom då var riktigt bra. Flygningarna var i tid och det var helt ok att åka från Skavsta. Priset var billigt och service var bra. När de sedan började med tramset att ta betalt för i stort sett allt annat utöver flygbiljetten slutade jag använda Ryan Air. Jag räknade på det ett flertal gånger men när allt var inräknat sparade man fickpengar, om ens det och, och fick stå ut med en massa konstigheter.

När bolaget insisterade på att jag inte fick ta med tennisracketar ombord för att de räknades som vapen, true story som Barney säger, då var det färdigrest med Ryan Air för alltid.
 

Rebel

Medlem
@kaktusen nu talar vi om barn och kanske mindre barn. Att de ska sitta pa strö platser för att Ryan ska ha snabba turn arounds är lika fel som en annan tråd där man lämnar barnen med loungedraken. Och hur skulle det funka med en tex 5 åring som flyger för första ggn brevid ngn okänd.

Vill man som vuxen sitta brevid varanda och är snål så ok då köper jag din ide att du får sitta där det finns plats.
Och man betalar mera eftersom man redan betalar barnbiljetten och sen avgift för att sitta brevid, det tycker jag är fel.
Hade man bara ökat biljett priset så, fine by me.
Snart dyrar än åka sas
 

Johanna

Medlem
@kaktusen nu talar vi om barn och kanske mindre barn. Att de ska sitta pa strö platser för att Ryan ska ha snabba turn arounds är lika fel som en annan tråd där man lämnar barnen med loungedraken. Och hur skulle det funka med en tex 5 åring som flyger för första ggn brevid ngn okänd.
Det gäller barn under 12 år står det i artikeln. Nu pratar vi om Ryan som säljer en grundbiljett med samma villkor för alla. Vill man ha annat får man betala för det.
 

RickardG

Medlem
Handlar inte den här diskussionen en del om faktumet att det har varit möjligt att, liksom hos SAS, strunta i att betala för att välja platser, men ändå hamna bredvid varandra eftersom yngre barn inte får sitta ensamma? Liknelsen med tåg blir då ointressant. Det är alltså en genväg som barnfamiljer kunnat ta tidigare med Ryan, och som nu stängts men finns kvar hos andra bolag. Det är för mig ytterligare en aspekt att beakta när jag bokar biljetter med mina tre barn. Jag flyger fortfarande med Ryan ibland, när det skiljer tusenlappar mot t.ex. SAS, men det är alltmer sällan det inträffar, och med den här ändringen lär det ske ännu mer sällan.
 
Det var ett tag sedan jag kollade, men är det inte ganska ovanligt att Ryanair är mycket billigare än andra om man bokar rimlig tid i förväg? Från där jag bor i Stockholm tycker jag att det är exceptionellt krångligt att ta mig till Skavsta jämfört med Arlanda.
 

Rebel

Medlem
Det är just barnbilljetten vi talar om. Barnet får en boka plats men inte den vuxna.
Då måste den vuxna köpa platsen brevid. Bland vuxet sällskap så ok. Men med barn faller det på sin egen orimlighet.
Hur många vill ha sinna barn i en anna del av planet och hur många vill ha ett okänd småtting brevid sig utan förelder.
Som @RickardG säger så är det förmodligen mot reglerna.
Att placera barn långt från föreldrar har inget med premum elller LLC utan sunt förnuft.
Att ta betalt för att en förelder ska sitta brevid sitt barn kan ni aldrig kalla en frivillgt kostnad, inte i den verkliga världen. Att det ser bra ut på papper de är en annan sak.
 

Juraj

Medlem
Off topic svar:

Några asiatiska LCC debiterar avgift från passagerare som behöver rullstolshjälp.
T ex hos Air Asia och Tigerair.

Hehe, jag anade att du skulle gräva fram några bolag som gör det :). Jag tycker i alla fall att det är ganska dålig stil att ta betalt för det. Det kostar ju extra, men en viss medkänsla ska man ha.
 

palmen

Moderator
Det är just barnbilljetten vi talar om. Barnet får en boka plats men inte den vuxna.
Då måste den vuxna köpa platsen brevid. Bland vuxet sällskap så ok. Men med barn faller det på sin egen orimlighet.
Hur många vill ha sinna barn i en anna del av planet och hur många vill ha ett okänd småtting brevid sig utan förelder.
Som @RickardG säger så är det förmodligen mot reglerna.
Att placera barn långt från föreldrar har inget med premum elller LLC utan sunt förnuft.
Att ta betalt för att en förelder ska sitta brevid sitt barn kan ni aldrig kalla en frivillgt kostnad, inte i den verkliga världen. Att det ser bra ut på papper de är en annan sak.
På min senaste resa med swiss i Business till San Francisco så var det ett par som satt i First och deras barn (ca 10 år) satt i business. Så nog finns det de som inte åker med sina barn bredvid. Barnen verkade ha det väldigt bra utan sina föräldrar.
 

thh

Medlem
Det är just barnbilljetten vi talar om. Barnet får en boka plats men inte den vuxna.
Då måste den vuxna köpa platsen brevid. Bland vuxet sällskap så ok. Men med barn faller det på sin egen orimlighet.
Hur många vill ha sinna barn i en anna del av planet och hur många vill ha ett okänd småtting brevid sig utan förelder.
Som @RickardG säger så är det förmodligen mot reglerna.
Att placera barn långt från föreldrar har inget med premum elller LLC utan sunt förnuft.
Att ta betalt för att en förelder ska sitta brevid sitt barn kan ni aldrig kalla en frivillgt kostnad, inte i den verkliga världen. Att det ser bra ut på papper de är en annan sak.

Låter typiskt som föräldrarnas problem, och de får välja. Betala för att sitta tillsammans, eller var inte garanterade att sitta tillsammans. Det påverkade Ryanairs lönsamhet så nu ska de betala för att sitta tillsammans.

Vad föräldrar känner sig bekväma med är för mig helt likgiltigt. Antingen betalar de för de extratjänster de vill utnyttja eller så skulle de funderat en extra gång innan de skaffade barn, svårare än så är det inte.
 
Toppen