Senaste nytt

Barcelona till Vancouver via New York! Mest poäng för lägsta pris?

Tack för alla rekommendationer! Jag har läst din tråd palmen och vi är väl mer eller mindre ute efter samma sak.

I nuläget känns British Airways eller Air Canada mest intressanta för mig. Kan åka BCN-LHR-DFW-YVR och tillbaka igen för 608 euro med British Airways, dock kan jag inte se hur många TP och AVIOS jag får med den här resan med hjälp av deras verktyg, BCN finns inte med. Hur kollar ni?

För Air Canada kan jag åka LHR-YTO-YVR och tillbaka för 629 euro, men då måste man ta sig till London först med lämplig partner. 100% poängintjäning hos AC låter bra! Fast varken BA eller AC stöds av UTO verkar det som, så inga uppgraderingar där inte.

Varför är dubblas poäng nivån hos BAEC efter 1 mars? Jag vill om möjligt kunna nå silver med den här resan, man kanske får trixa lite mer med segmenten. Och det är absolut inte nödvändigt att stanna till i New York om det innebär en för stor kostnad.
 

palmen

Moderator
Jag skulle gissa att det är 25% intjäning med BA till det priset, valde också mellan BA eller AC när jag skulle boka. Samma pris men med BA var det 25% till BAEC jämfört med AC som hade 100% till EB på bokningsklasserna som erbjöds till det priset.
 

Magino

Medlem
BA ändrade ju sina regler för intjäning i höstas och nu tjänar man 100% på alla BA fligther. Så no more 25% på BA
 
I nuläget känns British Airways eller Air Canada mest intressanta för mig. Kan åka BCN-LHR-DFW-YVR och tillbaka igen för 608 euro med British Airways, dock kan jag inte se hur många TP och AVIOS jag får med den här resan med hjälp av deras verktyg, BCN finns inte med. Hur kollar ni?
Vi använder BA calculator och kör separata flighter. En per gång. Jobbigt, men någon måste göra det :)

För Air Canada kan jag åka LHR-YTO-YVR och tillbaka för 629 euro, men då måste man ta sig till London först med lämplig partner. 100% poängintjäning hos AC låter bra! Fast varken BA eller AC stöds av UTO verkar det som, så inga uppgraderingar där inte.
Nu får du ursäkta mig men jag fattar inte poängen här: du vill ha det billigt men vill gärna betala UTO(över $450 enkel väg) vilket kommer spränga din reskassa. Varför inte köpa en resa med 200% intjäning i en högre klass och få en status och loungebesök på köpet?


Varför är dubblas poäng nivån hos BAEC efter 1 mars? Jag vill om möjligt kunna nå silver med den här resan, man kanske får trixa lite mer med segmenten. Och det är absolut inte nödvändigt att stanna till i New York om det innebär en för stor kostnad.
Det är svårt att svara rätt här. BAEC gjorde ändringar i systemet, det finns ett kryphål att nå högre nivå med mindre fram till 1/3. Men passar inte en allians till ditt resmönster då är det noll värde av att ha även högsta status där.
Jag rekomenderar att läsa mer i forumet, det är en guldgruva och även jag som spenderar minst ett par timmar dagligen här hittar en hel del att läsa och lära mig nytt. Dessutom är Wikipedia stängt idag. :p
En väg som många har gått är att nå hög status där det är lättast och sen matcha kortet till ett annat man önskar använda ofta. :)
 
Vi använder BA calculator och kör separata flighter. En per gång. Jobbigt, men någon måste göra det :)

Testade det också till slut igår och då fick jag samma summa som du, drygt sätt att göra det på, men nåja :)

Nu får du ursäkta mig men jag fattar inte poängen här: du vill ha det billigt men vill gärna betala UTO(över $450 enkel väg) vilket kommer spränga din reskassa. Varför inte köpa en resa med 200% intjäning i en högre klass och få en status och loungebesök på köpet?

Jag får be om ursäkt om jag förklarat mig dåligt. Jag är färsk här, hade fått uppfattningen att använda UTO var billigare än så. Pratar vi dom summorna som du nämner så då förstår jag att du inte förstår poängen. Då är det antagligen bättre att köpa en högre klass direkt och få mer intjäning. Men själva vitsen med UTO är väl att man köper en uppgradering för en bråkdel av priset, och då får samma poäng som den högre klassen?

Det är svårt att svara rätt här. BAEC gjorde ändringar i systemet, det finns ett kryphål att nå högre nivå med mindre fram till 1/3. Men passar inte en allians till ditt resmönster då är det noll värde av att ha även högsta status där.
Jag rekomenderar att läsa mer i forumet, det är en guldgruva och även jag som spenderar minst ett par timmar dagligen här hittar en hel del att läsa och lära mig nytt. Dessutom är Wikipedia stängt idag. :p En väg som många har gått är att nå hög status där det är lättast och sen matcha kortet till ett annat man önskar använda ofta. :)

Då förstår jag. Men då gäller det som Magino säger att man får 100% intjäning hos BA, AA och IB vilket är trevligt men gör som du förklarar det inte lättare för det att komma upp i vettig status ändå.
 
Toppen