Senaste nytt

Barack Obama och Air Force One på Stockholm/Arlanda

jth

Medlem
Det jag menar är att Arlanda inte är tillräckligt stor för att man inte ska kunna se när det landar.

Det håller jag med om, du kan säkert stå på ett publikt område någonstans på Arlanda och se en liten prick i luften. Men jag tänkte mer på hur nära man kan komma för att få en bra bild med ett 300 mm objektiv.
Just nu är det CAVOK på arlanda och ingen vind så de har i princip fritt val på banor. Om jag får gissa kommer de att välja någon av vägarna som går över skog där det är lättare att hålla folk på avstånd. Bana 1 norrifrån eller bana 2 österifrån, då.

Edit: de sa just på radio att man räknar med att han landar på Bana 3, antagligen norrifrån då. Om de inte stängt av området runt IBIS-hotellet så borde man kunna få bra bilder därifrån.
 
Last edited:

lnixon

Medlem
Det kan ha varit "Marine One", dvs presidentens helikopter som dessutom landade på Gärdet igår.

Oj, är det gänget här också? *googlar* Ja, tydligen, även om Aftonbladets artikel var plågsamt full av faktafel.

(Claim to fame: Min kusin brukade flyga Marine One för ett antal år sedan; han är pilot i USMC.)
 

johhenrik

Medlem
Jag har inte sett Air Force One landa, men dock take-off. Det är ganska häftigt trots allt. Helikoptrar som åker på låg höjd fram och tillbaka innan och spanar eller vad de gör. Det är en gigantisk apparat allt det där, det märkte man. En sak jag tyckte var lustigt var att när Air Force One taxade förbi min gate så åkte det en svart SUV (Secret Service antar jag) bakom planet. Såg ju ganska lustigt ut. Lite som att ha en trampbil bakom sig i en långtradare. Vet inte riktigt vad de skulle göra faktiskt. :)
 

lscorpio

Medlem
flightspotter.jpg

DN.SE "En "flightspotter" blir kärleksfullt bortkörd från sin utsiktsplats intill bana 3..."
09:03, 4 September 2013
 

Sofia

Medlem
Apropå vem som ska betala notan skrev en vän till mig följande på Facebook (kan också nämna att han gillar fotboll och är fan av en klubb som fått räkningar av polisen):

"Shit vad snopna dom kommer att bli i Vita Huset när det dimper ner en ospecificerad faktura från den svenska polisen på runt 100.000.000 kr. Har dom tur så har Beatrice Ask sett till att det skickades i ett mintgrönt kuvert. Lite trevligare så!"

:D
 
Toppen