Senaste nytt

Barack Obama och Air Force One på Stockholm/Arlanda

Dr. Miles

Expert
Varför detta spektakel i våran huvudstad förstår jag inte. I Washington där han spenderar mycket av sin tid fungerar allt precis som normalt när han ska transportera sig. Älskar detta med falsk säkerhet och USA. Lite som filmen Olympus has fallen.

Landa på arlanda, hoppa in i helikopter, landa på skeppsholmen eller parkeringen vid bron till skeppsholmen. Ännu bättre ha mötet tex på Såtenäs eller Lule och flyg upp de som måste träffa honom.

Min kommentar i en annan tråd.
De som ordnar sådana möte(EU toppmöte, G20 etc), varför envisar de att ordna mötet mitt i stan?
Kan de inte ha mötet i Abisko och spärra vägen mot Narvik och Kiruna istället? Det blir både enklare och billigare att vakta höjdarna.
Alternativt ordna ett möte på en liten ö i norra Norge norr om polarcirkeln(gärna med två färjesträckor dit), det kommer att bli så pass dyrt för demonstranterna att åka dit så lär det bli mindre problem vid möte.
http://www.businessclass.se/forum/f...aemnar-schengen-28-april-4-maj.html#post46911
 

A380*G

Medlem
Frågan är hur nära man låter folk komma staketen då. har man sån tur att de landar på Bana 1 så finns det ju en hel del vägar runt om. De vanliga spottingplatserna kommer sannolikt att vara avstängda, och att börja ränna runt i skogen (tex norr om Bana 1) som någon föreslog kommer säkert att utlösa stor nervositet hos ordningsmakten.

Jag funderade däremot på om man kan tänkas på en bild på de parkerade planen. De har använt Ramp M (avisningsområdet vid Bana 3) förut för celebra besök, tex när den japanske prinsens två 747-or var här för victorias bröllop. Jag tror inte man kan gömma två 747or i någon av arlandas hangarer så någonstans måste de stå. Jag ska nog ta en sväng ut på onsdag em/kväll och se hur det ser ut.

Det jag menar är att Arlanda inte är tillräckligt stor för att man inte ska kunna se när det landar.
 

johhenrik

Medlem
Varför detta spektakel i våran huvudstad förstår jag inte. I Washington där han spenderar mycket av sin tid fungerar allt precis som normalt när han ska transportera sig. Älskar detta med falsk säkerhet och USA. Lite som filmen Olympus has fallen. Landa på arlanda, hoppa in i helikopter, landa på skeppsholmen eller parkeringen vid bron till skeppsholmen. Ännu bättre ha mötet tex på Såtenäs eller Lule och flyg upp de som måste träffa honom.
Detta är inte min erfarenhet. Jag har fått cirkulera i luften över annan delstat o inte kunnat landa pga att AIr Force One är i luften. Det var också ett jäkla spektakel och försenade flyg när det skulle lyfta. Jag lyckades drabbas maximalt. Dock plåtade jag en del då de taxade förbi min gate bara några meter ifrån.
 

Ozz

Medlem
Ser enligt Aftonbladet ut som att han kommer att landa 10.45 i morgon.

Barack Obamas Air Force One lyfter från Washington klockan 02.45 svensk tid.
Runt åtta timmar senare väntas han anlända Arlanda.
 
Toppen