Bananflugor.

Diskussion i 'Övrigt' startad av Ubbe, 31 Juli 2012.

1. Jag är drabbad av bananflugor. Har sökt runt på nätet efter hjälp men inget har hjälpt. Är det någon här som har ett hagelgevär att låna ut. Nu tror jag det krävs våld för att lösa detta problem. Sen de (lagstiftarna ( EU) ) förstörde insektssprayen Radar så finns det ju inget att tillgripa... Tips? Hagelgevär? annat? :(

2. Alx

Alx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hårspray och tändstickor?!

2 personer gillar detta.
  3. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Glas med något sött i som de gillar, ha i diskmedel. Sen har du en fin samling med bananflugor i botten på glaset.
    De körde en sådan på jobbet idag, på några minuter så var 6 bananflugor döda, tror de hade någon form av äppelvinäger i, lite osäker på vad det var dock, går kanske googla fram vad man ska ha i utöver diskmedel.

4. Palmen: Har provat med rödvin (de gillar det jag dricker..) vinäger, honungsvatten, el-flugsmälla, dammsugare, GP, och visst stryker några med men de verkar föröka sig betydligt fortare än jag eliminerar dem.. Hårspray och tändare är ännu otestat.. Har nog ingen hårspray hemma men har en flaska startgas.. Det borde väl fungera lika bra :cool:

1 person likes this.
  5. Last edited: 31 Juli 2012
  6. Teddulin

Teddulin Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Köp ett sånt där litet "el-racket" på ICA för typ 50 kr. Du trycker in en knapp och sen springer du runt och vifftar. Det smattrar ganska bra när du träffar dom små jävlarna :)

7. Stefan62

Stefan62 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bananflugor brukar bero på att det finns något som ruttnar i närheten - kolla och ta bort det. Det kan också bero på stillastående vatten, typ i blomkrukor eller under altan eller liknande.

8. Erik Bernskiöld

Erik Bernskiöld Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Åh. Länge leve bananflugor. Den längsta labrapporten (20+ sidor) jag någonsin gjorde under gymnasiet var under den traditionella. bananflugelaben: Parning av bananflugor. Kan säga att man blev ganska bra på att söva dem och könsbestämma dem.

Nåja. Eter (dietyleter) funkar jättebra hur som helst, fast har ju den fina bieffekten att man blir lite dåsig själv...

Hade det varit November och du bott på Bellmansgatan här i GBG hade jag nog haft svaret till varför! ;)

1 person likes this.
  9. apropå tidigare inlägg om ruttet så har vi ju GAIS och endel bostadsbolag här i Röteborg. Eter hjälper säkert då man somnar själv och inte märker av flugorna, men man får ju sån huvudvärk och torr tunga av eter. Man ligger ju där med öppen mun som flugfångare och sover, så jag tror jag hoppar det rådet. Flugorna kanske försvinner men då vill jag inte veta vart de tog vägen ;)

10. Flygarn

Flygarn Medlem

Helt rätt. När vinägern har stått en dag med lite diskmedel i sig så luktar den ännu mer och de jäklarna klarar inte av att motstå frestelsen... Kanske märks att jag inte tycker om flugor.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!