Senaste nytt

Bali, tips för en barnfamilj?

MalinMa

Medlem
Jag hade skippat Gili(öarna) helt och kört Nusa Lembongan, Nusa Ceningan eller Nusa Penida istället(går bra att kombinera dessa).

Det som lockat på Gili är dels naturen men även att jag läst mig till att bra rev med lättillgänglig snorkling finns där men det kanske finns på Nusa också? Isf vore det kanske lämpligare då det är närmare.
 

Abbs

Medlem
Det som lockat på Gili är dels naturen men även att jag läst mig till att bra rev med lättillgänglig snorkling finns där men det kanske finns på Nusa också? Isf vore det kanske lämpligare då det är närmare.
Naturen är enligt mig mycket bättre på Nusa öarna. Nusa Penida är helt fantastiskt vackert. Angående rev så vet jag inte, men finns rätt bra snorkling och dykning med god chans för mantor :)
 

Rickardo02

Ny medlem
Nusa öarna är helt magiska enligt mig! Rekommenderar inte Kuta, har väldigt skitig strand med även mycket plast i vattnet. Jag som surfare, tröttande direkt på Kuta.
 

Vindpilen

Medlem
Jag gillar verkligen Gili-öarna. De har lite av allt även om de självklart är väldigt turist-anpassade. Man kan enkelt låna/hyra cyklar och ta sig runt öarna bort från alla människor, äta all typ av mat, gå ut och ta en drink, eller festa om man så vill. Man ska vara dock vara medveten om att öarna skiljer sig och även Trawangan som är känd för fest kan passa en barn-familj om man inte bor mitt i staden. Själv besökte jag två av öarna när jag var där sist och båda hade sin charm.

Nusa Penida och Lembongan är som tidigare nämnt fantastiskt också. Oerhört fin natur och underbar dykning med Manta.

I mina ögon två helt olika upplevelser som är fantastiska på sina sätt :)
 

LarsCph

Medlem
Rekommenderar inte Kuta, har väldigt skitig strand med även mycket plast i vattnet. Jag som surfare, tröttande direkt på Kuta.

Vi var i Kuta på Sheraton lige overfor stranden i sommeren 2018 og kommer gerne igen. Det var sjovt med de store bølger syntes vores 6-årige og jeg syntes ikke stranden var beskidt. Slet ikke hvis man sammenligner med nordkysten hvor der ikke aktivt ryddes op i plastic. Vi syntes også området omkring Kuta var hyggeligt med megen aktivitet og mennesker. Men korrekt hvis man søger "native Bali" så er det nok ikke stedet med Starbucks og McDonalds lige uden for døren :)
 

Direktorn

Medlem
Är syftet att visa annan kultur så skulle jag föreslå att skippa Nusa Dua helt. Upplevelsen är verkligen inte Bali är utan snarare ett Disneyfierad variant av ön.

Själv gillar jag de norra delarna, vilket passar bra efter Ubud (Ubud som också är väldigt anpassat och andelen chicka västerländska tjugoåriga kvinnor med yogamattan under armen som är i Ubud för att "finna sig själv" är stor).

Tyckte Ubud inte hade något att erbjuda. Långt att åka till en stressig stadsby i djungeln där den enda sevärdheten egentligen var vackra risodlingar. Sämst I Ubud var nog den berömda parken med aggressiva apor. Man lär knappast kunna "hitta sig själv" i Ubud. Nusa Dua däremot var fint och relaxed med fin strand och bra restauranger. Rekommenderar Nusa Dua för barnfamilj. Lätt också att besöka andra fina stränder på ön och Kuta därifrån.
 
Tyckte Ubud inte hade något att erbjuda. Långt att åka till en stressig stadsby i djungeln där den enda sevärdheten egentligen var vackra risodlingar. Sämst I Ubud var nog den berömda parken med aggressiva apor. Man lär knappast kunna "hitta sig själv" i Ubud. Nusa Dua däremot var fint och relaxed med fin strand och bra restauranger. Rekommenderar Nusa Dua för barnfamilj. Lätt också att besöka andra fina stränder på ön och Kuta därifrån.
Ja Ubud är stökigt, men stressigt, nja, handlar nog mer om ens egna sinnesstämning. Det är klart, dagsbesök blir väl stressiga då det tar tid att åka dit. Oavsett om Ubud är stressigt där finns ändå, en hel del Bali-känsla vilket man, även med en stor portion god vilja, inte kan säga om Nusa Dua. Nusa Dua var helt ok att vara där med barn, men man behöver inte resa 13 timmar för att uppleva sådant, räcker med charter till Kanarieöarna. Det mest skrattretande var restaurangklustret utanför Hyatt som var uppbyggd som en kuliss för att få rätt känsla.
 
Toppen