Senaste nytt

Bali, tips för en barnfamilj?

MalinMa

Medlem
Hej!
God fortsättning alla!
Vi har bokat flyg till Bali som landar i DPS 26/7 och reser hem igen på kvällen den 4/8.
Det ger oss 9 nätter på Bali.
Vi som åker är 2 vuxna och 2 barn. 12 och 16år.
Syftet med resan är såklart semester men också kul att visa barnen en annan kultur samt att de gillar att snorkla så något trevligt och tillgängligt rev vore också kul, kanske tom någon enklare dykning.
26-29 juli Gili Meno
29-31 juli Ubud
1-4 aug Nusa dua
Är upplägget helt galet? Det är första gången vi besöker Bali så svårt att veta kring avstånd och resetider. Kanske är det optimistiskt att resa direkt till Gili Meno samma dag som vi landar och kanske är resan för kort för att det ska vara vettigt att besöka ön.
Tacksam för råd!
Mvh
Malin
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Stenis32

Medlem
Jag skulle satsa på att stanna på Bali vid ankomst och ta Gili Meno som avstickare i mitten av semestern. 3-4 nätter där räcker gott och väl. Vid Café Diana på västra Gili Meno är det korallstrand och man hittar riktigt riktigt bra snorkling bara 10 meter ut från stranden på revet som sträcker sig längst med västra sidan av Meno. Jag och ungarna snorklade sist vi var där (2016) och simmade rätt som det var bredvid en 1m lång sköldpadda.
 

MalinMa

Medlem
Jag skulle satsa på att stanna på Bali vid ankomst och ta Gili Meno som avstickare i mitten av semestern. 3-4 nätter där räcker gott och väl. Vid Café Diana på västra Gili Meno är det korallstrand och man hittar riktigt riktigt bra snorkling bara 10 meter ut från stranden på revet som sträcker sig längst med västra sidan av Meno. Jag och ungarna snorklade sist vi var där (2016) och simmade rätt som det var bredvid en 1m lång sköldpadda.
Låter helt fantastiskt! Då flyttar jag om lite i planeringen, hur skulle du rekommendera att man transporterar sig till Meno?
 
Syftet med resan är såklart semester men också kul att visa barnen en annan kultur samt att de gillar att snorkla så något trevligt och tillgängligt rev vore också kul, kanske tom någon enklare dykning.
26-29 juli Gili Meno
29-31 juli Ubud
1-4 aug Nusa dua
Är syftet att visa annan kultur så skulle jag föreslå att skippa Nusa Dua helt. Upplevelsen är verkligen inte Bali är utan snarare ett Disneyfierad variant av ön.

Själv gillar jag de norra delarna, vilket passar bra efter Ubud (Ubud som också är väldigt anpassat och andelen chicka västerländska tjugoåriga kvinnor med yogamattan under armen som är i Ubud för att "finna sig själv" är stor).
 

MalinMa

Medlem
Är syftet att visa annan kultur så skulle jag föreslå att skippa Nusa Dua helt. Upplevelsen är verkligen inte Bali är utan snarare ett Disneyfierad variant av ön.

Själv gillar jag de norra delarna, vilket passar bra efter Ubud (Ubud som också är väldigt anpassat och andelen chicka västerländska tjugoåriga kvinnor med yogamattan under armen som är i Ubud för att "finna sig själv" är stor).

Vi har inget bokat förutom flygbiljetter så Nusa Dua går lätt att ersätta. Tipsa gärna om resemål mera norrut.
 

aruba1

Medlem
Vet inte om tipset redan finns i någon annan tråd som Palmen hänvisade till, men ska ni förflytta er på ön så använd My Blue Bird Taxi appen. Smidigt och billigt. Ladda gärna hem appen före er avresa.
 

Glenn E

Medlem
Bluebird är bra. Har inte provat appen. Använde GRAB appen senast.
Fast med 2 vuxna 2 barn + chaufför och bagage räcker inte bluebird till.
Även GRAB kan bli för liten.
Betalade senast 600000 från Kuta till Lovina i en stor bil. GRAB kostar cirka 450000 för den sträckan.
Det var min vän från Lovina som körde men inget kompispris.
 

Abbs

Medlem
Jag hade skippat Gili(öarna) helt och kört Nusa Lembongan, Nusa Ceningan eller Nusa Penida istället(går bra att kombinera dessa).
 
Toppen