Senaste nytt

Bali or not...?

Glenn E

Medlem
Vi er som sagt i Seririt - i vores egen villa med stor pool lidt ved havet. Det kunne altid være hyggeligt at hilse på nogen herfra og giver gerne en Bintang hvis nogen kommer vejen forbi - ikke mindst ville vores datter på 4,5 år nok syntes det ville være fantastisk med selskab af andre børn :)

Lidt i samme stil, er der nogen som ved nogen om transport (taxi) heroppe nordpå? Sidst vi var her var der en bil + chauffør med til villaen som kunne køre når vi havde brug for det. Det er der ikke her så det er lidt mere bøvlet og ikke mindst dyrt. Det bureau som udlejeren har til at passe huset her mente at hvis vi ville booke deres transportservice til en shopping tur/retur til Lovina skulle vi regne med cirka 300k IDR. Det syntes jeg umiddelbart lyder som en noget dyr løsning ift hvad taxi koster længere sydpå. Jeg prøver at høre vores hushjælp ad i morgen også.
Sist jag var där fanns det en Uber X i närheten.
 

LarsCph

Medlem
Vi betalade vår driver 250k IDR för en halvdagstur från Lovina till Banjar buddhist temple och air panas Banjar + lite sightseeing. Så 300k bara från Seririt till Lovina låter lite dyrt. Kan skicka hans namn och nummer i morrn om du vill.
Tyvärr finns ju varken Uber, Grab eller "vanlig" taxi här.

Men om man vill vara en medveten resenär :) , så har alla bättre restauranger i Lovina fri hämtning/lämning om man vill äta hos dom. Kan rekommendera Buda bakery för lunch (hämtning) och Spice beach club för middag (lämning).

Tak for tips - du må gerne sende hans navn + nummer til mig. Jeg spørger også staff her i huset når de møder - måske de kender nogen :)

Det er et super tip hvis man vil ud og spise, det havde jeg slet ikke tænkt på - det er smart!
 

andersl

Medlem
Sist jag var där fanns det en Uber X i närheten.

Inte en bil synlig på norra bali senaste veckan (har kanske inte kollat precis varje dag).
Tyckte att antalet bilar (både Uber och Grab) minskade ordenligt även i Kuta och Seminyak området efter demonstrationerna mot Uber i Jakarta i början av mars (tror jag att det var). Kom då även upp mer skyltar om att det inte är tillåtet.
 

andersl

Medlem
Tak for tips - du må gerne sende hans navn + nummer til mig. Jeg spørger også staff her i huset når de møder - måske de kender nogen :)

Det er et super tip hvis man vil ud og spise, det havde jeg slet ikke tænkt på - det er smart!

Precis skickat i PM.

Ja, det är väldigt bekvämt, inte helt kul annars när man ska styra hem barnvagnen när det är becksvart och diverse hinder och hål på trottoaren.
Det mesta i Lovina har fri hemkörning, typ bageriet, och inte minst vin butiken :)
 

Alf

Medlem
Har följt tråden för att få lite tips om bra ställen på Bali. Jag är så fruktansvärt trött på Thailand med sin öppna prostitution som man möter på de alla turistplatser där man ser gamla gubbar i min ålder som glider runt med 20 åriga thailändskor på stränder och hotell. Det är fruktansvärt osmakligt.

Hade därför börjat planera för vinterns långresa där Bali var ett alternativ. Ja, vad hittar man då i dagens kvällstidning, jo det här.
Varning: Turister på Bali luras äta hundkött | Allt om Resor

Där försvann Bali som ett resmål. Kan aldrig tänka mej att besöka ett land där man är fullkomligt respektlös mot djur och i detta fall lurar turister att äta det.

Tyvärr blir det svårt att kunna välja någon plats som det inte finns så mycket elände på så det trots allt kanske är bäst att stanna hemma.

Idag klassar man ju det mesta ur ett miljövänligt perspektiv. Varför kan man inte klassa platserna ur ett etniskt och anständigt perspektiv.
 

maba

Medlem
.

Tyvärr blir det svårt att kunna välja någon plats som det inte finns så mycket elände på så det trots allt kanske är bäst att stanna hemma.

Stanna hemma? Du har väl inte glömt hur vi för några år sedan åt hästkött med god aptit i tron om att det var nötkött. Nej att stanna här är nog inget alternativ ;)
 
Där försvann Bali som ett resmål. Kan aldrig tänka mej att besöka ett land där man är fullkomligt respektlös mot djur
Är du vegetarian i Sverige då? Senast idag så har det återkallats tre ton korv för en leverantör av hästkött har haft en hemmagjord stämpel och använt icke besiktade kroppar i produktionen.

Jag håller helt med om att det är vidrigt vad som står i artikeln. Dock, kolla vad djurrättsorganisationer har för filmer från svenska och europeiska slakterier och uppfödare så inser man att sådant här försiggår överallt. Så, åk illa Bali och ät inte från stånd där det står RW.
 
Har följt tråden för att få lite tips om bra ställen på Bali. Jag är så fruktansvärt trött på Thailand med sin öppna prostitution som man möter på de alla turistplatser där man ser gamla gubbar i min ålder som glider runt med 20 åriga thailändskor på stränder och hotell. Det är fruktansvärt osmakligt.

Hade därför börjat planera för vinterns långresa där Bali var ett alternativ. Ja, vad hittar man då i dagens kvällstidning, jo det här.
Varning: Turister på Bali luras äta hundkött | Allt om Resor

Där försvann Bali som ett resmål. Kan aldrig tänka mej att besöka ett land där man är fullkomligt respektlös mot djur och i detta fall lurar turister att äta det.

Tyvärr blir det svårt att kunna välja någon plats som det inte finns så mycket elände på så det trots allt kanske är bäst att stanna hemma.

Idag klassar man ju det mesta ur ett miljövänligt perspektiv. Varför kan man inte klassa platserna ur ett etniskt och anständigt perspektiv.
Det verkar vara så att det där hundköttet serveras i gatuköken. På bättre restauranger så tror jag läget är bra.
 
Har följt tråden för att få lite tips om bra ställen på Bali. Jag är så fruktansvärt trött på Thailand med sin öppna prostitution som man möter på de alla turistplatser där man ser gamla gubbar i min ålder som glider runt med 20 åriga thailändskor på stränder och hotell. Det är fruktansvärt osmakligt.

Hade därför börjat planera för vinterns långresa där Bali var ett alternativ. Ja, vad hittar man då i dagens kvällstidning, jo det här.
Varning: Turister på Bali luras äta hundkött | Allt om Resor

Där försvann Bali som ett resmål. Kan aldrig tänka mej att besöka ett land där man är fullkomligt respektlös mot djur och i detta fall lurar turister att äta det.

Tyvärr blir det svårt att kunna välja någon plats som det inte finns så mycket elände på så det trots allt kanske är bäst att stanna hemma.

Idag klassar man ju det mesta ur ett miljövänligt perspektiv. Varför kan man inte klassa platserna ur ett etniskt och anständigt perspektiv.

Detta är faktiskt inget nytt. Redan för 25 år sedan såldes hundkötts spett som kycklingspett, både på Bali och Jawa. Även på norra Sumatra, i trakterna kring Medan, är det inte helt ovanligt. När det gäller djurskydd så finns det mycket övrigt att önska, inte bara i Indonesien utan även på många andra håll i Asien som t ex Kina och Sydkorea.
 

Alf

Medlem
Nej jag är inte vegetarian och jag har även ätit hästkött. Vad man äter är upp till var och en, även om jag aldrig skulle kunna äta hundkött, vilket förekommer i vissa länder. Det jag reagerar emot är det vidriga sätt man behandlar djur på i vissa länder (även tjurfäktning i Spanien). I fallet på Bali är det det brutala sättet att slakta en hund som är fruktansvärt motbjudande.

Jag har på matmarknad på Sri Lanka sjäv bevittnat hur man skär ut en levande havssköldpadda ur skalet och stycka upp den i bitar. Det finns som @ResenärenLars skriver otaliga länder som har en vidrig syn på hur djur skall behandlas, även inom EU.

Jag tycker därför det är bra att detta sprids i Australien, där de flesta turisterna till Bali kommer ifrån. En bojkott mot turism är ett effektivt påtryckningsmedel för de länder som är beroende av turism.

Jag ser inte heller alternativet att stanna hemma som någon lösning. Får försöka hitta vettiga ställen. Det man inte vet mår man inte illa av. Men just nu har jag valt bort Bali, även om jag också tror att man slipper äta hund om man äter på någon anständig restaurant. Men säker kan man inte vara någonstans.
 
Toppen