Senaste nytt

Bali med omnejd - tips på aktiviteter, dykning och hotell/resorts

Hejsan,

Jag spenderar 3-4 månader om året på Bali. Jag skulle rekommendera att ha Sanur som bas och kanske välja homestay istället för hotell om jag stannar länge, jag håller heller inte med om att Sanur suger, jag tycker Sanur är perfekt och speciellt med barn då det finns ett rev som skyddar så småbarn leker säkert vid strandkanten. Bonzai cafe som refereras till i inlägget från jsn existerar inte längre utan heter numera Sand beach Club och de har en schyrrans crispy duck på menyn :) Balineser älskar barn och är mycket hjälpsamma så det är inget problem. Angående transport så är det mycket billigt att åka taxi (Bluebird) för enstaka resor och de kör alltid på taxameter men om ni ska stanna länge och göra längre dagsutflykter eller bara vill ha en chafför på stand by så är det bästa att hitta en privatchafför som har tillstånd att köra turister. Om du tänker myra moppe se till att ha internationellt körkort med dig.

Om ni skulle välja Sanur som bas har jag massor med specifika tips på bra restauranger, boende, moppehyra, chafför osv.

Några saker att göra på Bali:
Uluwatu (antingen besöka templet eller kolla på surftävling)
Snorkla i Amed
Besök virgin beach (mindre känd fin badstrand även kallad white sand beach)
Rafting
Cykeltur runt risfälten
Se en barongdansföreställning (Kamp mellan det goda lejonet och den onda häxan)
Hej, vi har tänkt spendera en hel del tid i Sanur, så jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få. Vi har tittat på homestay så har du tips på det också hade det varit perfekt. Vår tanke just nu är
Dag 1-10, svärföräldrar Golfkillen är på besök, Ubud och sen Amed för dykning.
Dag 11- 47, ingen aning ;). Vill dock spendera tid på Sanur, mer tid i Ubud enligt frun samt är vi i valet och kvalet om Lovina då @Sofia inte gillar det. Också en utflykt till öar runtomkring såklart.
 

Brandten

Medlem
Har bara mobilen till hands nu så jag ska svara kort. Vi (jag och min fru) tyckte Bali var riktigt dåligt faktiskt. Vi var där 3 veckor men ville hem efter 1. Ubud var det roligaste på hela resan (rafting, atw, konsert och god mat). Resten var smutsigt och stressigt (mycket tjat precis som i Thailand). Vi bodde på hotell för 1000kr natten och andra för 30kr natten (inkl frukost) där 30kr stället var bättre än det dyrare alternativet så stirra er inte blinda på att priset avgör kvaliteten på stället.

En sak var iof riktigt trevlig... Singapore Airlines flyget därifrån och två dagar i Singapore!
 
Har bara mobilen till hands nu så jag ska svara kort. Vi (jag och min fru) tyckte Bali var riktigt dåligt faktiskt. Vi var där 3 veckor men ville hem efter 1. Ubud var det roligaste på hela resan (rafting, atw, konsert och god mat). Resten var smutsigt och stressigt (mycket tjat precis som i Thailand). Vi bodde på hotell för 1000kr natten och andra för 30kr natten (inkl frukost) där 30kr stället var bättre än det dyrare alternativet så stirra er inte blinda på att priset avgör kvaliteten på stället.

En sak var iof riktigt trevlig... Singapore Airlines flyget därifrån och två dagar i Singapore!
Ajdå, låter ju inte så trevligt... Utöver Ubud, vilka ställen besökte ni som var smutsigt och stressigt? Du säger att du upplevde samma sak i Thailand?
 

Brandten

Medlem
Landade och drog till Sanur. Hängde i Kuta och sen ett par dagar i Ubud. Vi hade halvtaskig väder (januari) och upplevde stränderna som väldigt smutsiga. Traktorer körde skytteltrafikk varje morgon för att rensa allt som dumpas från fartygen till/från länder runt omkring där. Var nere och badade en dag och när jag klev upp satt en kondom runt låret.... Fräscht.
 

henkedio

Medlem
Vi var på Bali, 2 veckor i november, märker att det är fler än jag som inte blev så värst imponerande.

Ubud - Vackra omgivningar, lugnt tempo och bra restaurangutbud.
Legian - Bra restaurangutbud, mycket trafik, smutsigt, enerverande människor.
Balangan - Oerhört överskattat surfställe, skulle enligt uppgift ha en av de bästa stränderna. Men det gick inte att bada, snorhala klippor i vattenbrynet.

Några nyckelord: Grym mat, varmt i havet, smutsigt, sjuk trafik (skulle aldrig hyra bil), Störiga/packade Australiensare och många lurendrejare.
 
Vi var på Bali, 2 veckor i november, märker att det är fler än jag som inte blev så värst imponerande.

Ubud - Vackra omgivningar, lugnt tempo och bra restaurangutbud.
Legian - Bra restaurangutbud, mycket trafik, smutsigt, enerverande människor.
Balangan - Oerhört överskattat surfställe, skulle enligt uppgift ha en av de bästa stränderna. Men det gick inte att bada, snorhala klippor i vattenbrynet.

Några nyckelord: Grym mat, varmt i havet, smutsigt, sjuk trafik (skulle aldrig hyra bil), Störiga/packade Australiensare och många lurendrejare.
Tack för infon! Vad är skillnaden mot t.ex Thailand? Där är ju också smutsigt och sjuk trafik (något de flesta länder jag har besökt i Asien är, förutom Singapore). Eller var det extra smutsigt och jävligt på Bali?

@Sofia, kom och rädda mitt sinne och säg att Bali är bra!
 

Glenn E

Medlem
Stökiga Australiensare finns i stort sett bara i Kuta / Legian. Det är väl deras Mallorca ungefär.
På norra Bali är det lugnare och inte lika mycket party.
Turisterna kommer mer långväga ifrån som Europa och USA.
Renast stränder finns nog vid resorter där det städas regelbundet. Särskilt på Nusa Dua.
Men det är skräpigare än Singapore på många ställen.
Det går inte att köra särskilt fort pga oftast väger med mötande trafik och ofta många bilar och man får se upp med motorcyklarna.
Det är vänstertrafik.
Fast jag har kört genom Bali många gånger och aldrig haft en olycka.
Jag tycker inte det är smutsigare än i Thailand.
I Kuta kan försäljarna vara påstridiga och ofta är det bästa man kan göra att helt enkelt svara dem alls.
Då tror de att man känner till Bali bättre och då får man vara ifred.
Samtidigt får man förstå att många människor behöver sälja saker till turister för att klara sig.
Sist träffade jag en femtonårig flicka som en kompis sponsrat genom att betala skolan för.
När hon var 5 sålde hon saronger på stranden.
 
Toppen