Balans vid takeoff

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av johannesa, 14 Juni 2014.

  1. Sitter på rad 2 på BA780 från London till Stockholm Arlanda, en flight som flygs med en Boeing 767 och som väl används flitigt för frakt vad jag förstår. Efter boarding completed kom turn around managern fram och bad tre off duty British Airways-anställda som satt framme på rad 1 och 2 om de kunde sätta sig i mitten på rad 41 under take off, "purely for trim" som hon sa. Efter take off kunde de komma fram igen. Hade ingen aning om att det var så känsligt. Är det det? Har inte varit bak i planet så vet inte hur pass fullt det är där.
     
  2. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Prova att åka Blue1 B717. Kan vara en passagerare i Plus på rad 1, tomt på rad 2-11 och fullt i minus i resten av kabinen.
     
  3. Aurora

    Aurora Medlem

    Det kan i verste fall være fatalt. Nå er ikke denne ulykken KUN forårsaket av feil center of gravity, men:
    Air Midwest Flight 5481 - Wikipedia, the free encyclopedia
     
  4. jth

    jth Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu är jag ingen pilot men lite koll har jag på tyngdpunkter och aerodynamik.
    Tyngdpunkten är viktig på ett flygplan. I grovt är det så att för att flygplanet ska vara stabilt i luften måste den ligga framför den punkt där vingarnas lyftkraft är koncentrerad. Dock inte för långt fram, ju längre fram desto mer neråtkraft måste skapas av stjärtfenan för att planet ska flyga rakt fram och inte vilja dyka. Det kommer också öka luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen.
    Man får dock inte lägga tyngdpunkten för långt bak eftersom flygplanet då blir instabilt i luften. Ett exempel är MD-11 där man placerade tyngdpunkten långt bak för att minska bränsleförbrukningen. Detta plan fick då en del speciella flygegenskaper som framförallt märks vid landning, vilket gör det till ett svårfluget plan för oerfarna piloter. Ett annat är JAS som är instabilt för att maximera manöverförmågan (där stabiliserar man sedan med datorhjälp).
    Vid take-off kommer också tyngdpunkten att påverka hastigheten som behöver för att lyfta. Ju längre fram, desto högre hastighet krävs.
    Ett tomt flygplan har en tyngdpunkt som är bestämd av tillverkaren. Hur man sedan placerar passagerare och last bestämmer den slutliga tyngdpunkten. Passagerarnas placering kan man till viss del påverka med seatingen men oftast är det så att man använder lasten för att balansera inom de för flygplanstypen givna gränserna.

    I det här fallet var det kanske så att flygplanet var balanserat inom gränserna men lite för långt fram pga onormalt lite cargo. Då tyckte kanske kaptenen att det var lika bra att flytta ner några passagerare som han visste att han kunde flytta på och tjäna lite banlängd vid takeoff. Det hade garanterat gått att starta även om de inte flyttade på sig.
     
    4 personer gillar detta.
  5. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    På väg hem från Peking i mars så sade kaptenen nej till uppgraderingar pga viktbalansen.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×