Senaste nytt

Baggage, trasigt. Vad gäller.

JeanHell

Medlem
Hej!

Hamnat i en för mig ny situation som några av er mer erfarna kanske har lite info kring :)

När jag landade på Newark i Lördags från Stockholm så kom bara 1 av mina 2 väskor fram. Jag anmälde den i SAS bagage claim enligt alla konstens regler. Jag fick där veta att den skulle komma till mitt hotell på Tisdag (bor cirka 10 mil väster om NY). Jag ringde SAS som sa att de ersätter alla artiklar jag behöver köpa under denna tid. Så länge allt bra.

När jag sedan fick min väska igår kväll så var den öppnad av någon (ingen TSA-lapp i) och mitt TSA-lås fungerar inte längre. Jag har försökt ringa de 2 nummer jag fik av bagage claim-personalen på Newark men de har inte svarat sedan igår kväll. Jag har även ringt vanliga Eurobonus-numret men har fått rätt tomma svar och senast så sa var agenten direkt otrevlig och sa att jag inte får ha låst väskan till USA. Jag sa då att det var en Samsonite med TSA-lås men det spelade ingen roll enligt honom. Han har fel och han ville inte heller hjälpa mig vidare utan sa att jag måste åka till flygplatsen. Jag sa att det är typ 2 timmar enkel väg och att jag har ett jobb att sköta och han svar var "jaha?".

Jag har ett eget bolag och reser för kunds räkning. Mitt försäkringsbolag säger att de kommer stå för alla kostnader om inte SAS gör det.
Vet någon hur jag kan få väskan skadeanmäld utan att åka till Newark? För jag antar att jag måste göra detta innan jag åker hem för att ha möjlighet att få ersättning av SAS/försäkringsbolag för detta?

Tacksam för alla svar!

Mvh
John
 
Hej!

Hamnat i en för mig ny situation som några av er mer erfarna kanske har lite info kring :)

När jag landade på Newark i Lördags från Stockholm så kom bara 1 av mina 2 väskor fram. Jag anmälde den i SAS bagage claim enligt alla konstens regler. Jag fick där veta att den skulle komma till mitt hotell på Tisdag (bor cirka 10 mil väster om NY). Jag ringde SAS som sa att de ersätter alla artiklar jag behöver köpa under denna tid. Så länge allt bra.

När jag sedan fick min väska igår kväll så var den öppnad av någon (ingen TSA-lapp i) och mitt TSA-lås fungerar inte längre. Jag har försökt ringa de 2 nummer jag fik av bagage claim-personalen på Newark men de har inte svarat sedan igår kväll. Jag har även ringt vanliga Eurobonus-numret men har fått rätt tomma svar och senast så sa var agenten direkt otrevlig och sa att jag inte får ha låst väskan till USA. Jag sa då att det var en Samsonite med TSA-lås men det spelade ingen roll enligt honom. Han har fel och han ville inte heller hjälpa mig vidare utan sa att jag måste åka till flygplatsen. Jag sa att det är typ 2 timmar enkel väg och att jag har ett jobb att sköta och han svar var "jaha?".

Jag har ett eget bolag och reser för kunds räkning. Mitt försäkringsbolag säger att de kommer stå för alla kostnader om inte SAS gör det.
Vet någon hur jag kan få väskan skadeanmäld utan att åka till Newark? För jag antar att jag måste göra detta innan jag åker hem för att ha möjlighet att få ersättning av SAS/försäkringsbolag för detta?

Tacksam för alla svar!

Mvh
John

Vad är det dom ska ersätta? Var det något fel på väskan när den kom, mer än att den var öppnad (vilket verkar vara en konstig sak att kräva ersättning för). Kanske missar någon detalj här?
 

JeanHell

Medlem
Kanske jag skrev lite slarvigt:
TSA-låset är numera trasigt, dvs går inte att låsa väskan längre. Den var givetvis låst när jag lämnade in den, någon har öppnat den med en TSA-nyckel och under processen har låset gått sönder.
 

Maja

Medlem
@JeanHell som jag förstår dig så är väskan öppnad och låset på din Samsonite är nu trasigt?

Det är nog SAS-numret till förlorat bagage du ska ringa i Newark.

Upptäckte när vi kom hem från USA att ett av hjulen (dubbelhjul på Samsonite spinning wheels) var borta. Fotograferade och ringde sedan. Fick sedan en länk där jag fick fylla i alla information. En PIR-rapport ska göras (men det borde ju vara gjort i ditt fall redan då väskan varit försenad).

Prova i så fall att anmäla skadan här;
SAS - Claim Form

Markera i formuläret att det är bagage och att det är skadat och följa sedan anvisningarna. Hoppas det löser sig!

Själv skulle jag få hem ett nytt hjul om 10-14 arbetsdagar som jag ska försöka skruva fast själv!
 

JeanHell

Medlem
@Maja Precis så är det :)

Tack för din input! Jag får helt enkelt skall skapa en Claim report som innehåller både förseningen (som jag fått ett PIR-nummer till) och skadan inkluderat. Då finns ju det iaf dokumenterat att så är fallet så att SAS ser att det hänt.
 

Maja

Medlem
Lycka till och hoppas det löser sig!

Har också fått genomgången väskan när den varit försenad och ingen lapp har legat i. Ena gången snodde de ett 10-pack med Snickers, men annars har allt alltid varit kvar om än i varierande grad av ordning i väskan.
 

JeanHell

Medlem
Låter inget vidare alls!
Tror ingenting saknas men får gå igenom mentalt en gång till.
Tack och lycka till själv med hjulbytet :)
 

agehall

Medlem
Om ditt lås gått sönder på vägen till USA är det nog för att det brutits upp. TSA kontrollerar nämligen inte väskor på flighter till USA, så det hjälper inte att ha TSA-lås då.
 
Låter inget vidare alls!
Tror ingenting saknas men får gå igenom mentalt en gång till.
Lite OT tips som inte hjälper dig denna gång men till nästa resa kanske ;).
Jag tar alltid några snabba foton med mobilen på det jag packat för incheckning ifall nåt skulle hända så behöver man inte stå och fundera så mycket på vad det var man hade stoppat ner.
 

JeanHell

Medlem
Tack för alla svar och tips, mycket uppskattat!

Jag skapade ett claim igår kväll och la med både förseningen och skadan i samma PIR. Fick svar att de kompenserar för utgifter jag haft samt att jag i första hand skall kolla med SAS på Newark om de har en ny väska att ge mig direkt. Annars löses det hemifrån :)
 
Toppen