Baggage, trasigt. Vad gäller.

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av megaman, 2 November 2015.

  1. megaman

    megaman Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Baggaget blev försenat och blev hemkörd med taxi.

    Baggaget var blött och det hade kommit in nån dricka eller så som runnit igenom.

    Datorn börjar bete sig konstigt, men jag kör på.

    Batteriet dåligt.

    Reparationsfirma säger att moderkortet behöver bytas ut, kostar 9000kr

    SAS skickar mig fram och tillbaka till olika, och sista säger "det har gått 10 dagar, 7 dagar är max", du får ingenting.

    Ska jag acceptera detta?
     
  2. oermen

    oermen Medlem

    Havde du din laptop i din indcheckede baggage?
     
  3. megaman

    megaman Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
  4. oermen

    oermen Medlem

    Indchecket bagage - SAS

    Tænk på, hvordan du pakker! Skrøbelige eller værdifulde genstande (pas, computere, penge, medicin, smykker, kameraer, musikinstrumenter, nøgler osv.) skal du pakke i din håndbagage. Læs mere om håndbagage. Større ting som f.eks. stationære computere, TV og mikrobølgeovne kan ikke medbringes som indchecket bagage.
     
    Mike@GOT gillar detta.
  5. Mike@GOT

    Mike@GOT Medlem

    • Efter att anmälningstiden gått ut (7 dagar på de flesta bolag), är loppet kört
    • Notera: vissa bolag tillåter inte att du gör en anmälan om skadat bagage efter att du har gått ut ur ankomsthallen ("vem som helst kan ju åka hem och kasta väskan från tredje våningen")
    • Du får aldrig ersättning för elektronik, porslin/glas, och andra ömtåliga saker som du har checkat in såvida du inte har specialförsäkrat ditt bagage
    Sorry!
     
  6. megaman

    megaman Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hemförsäkring + Amexförsäkring löser det dock

    Plus frågan är om det finns Goodwill för dom att lösa det (är ju ändå deras fel)

    Plus frågan är om det juridiskt håller att snacka om 7 dagar när felet inte upptäcktes innan
     
  7. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    7 dagar måste nog anses mycket skäligt för att upptäcka skadat bagage, om man betänker att ömtåliga föremål inte omfattas.
     
  8. megaman

    megaman Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Man kan ju tycka det, men det är ju absolut inte så i andra försäkringsärenden. Ett år är vanligt. Har annat i livet än att ligga på luren och fokusera på tidsfrister för försäkringar.
     
    Juraj gillar detta.
  9. Mike@GOT

    Mike@GOT Medlem

    Tja, det beror ju på vad det är för ärende... Om du behöver mer än sju dagar på dig att upptäcka och anmäla en skada kan jag inte se hur det skulle kunna vara försäkringsbolagets problem. För varje dag som går efter tidpunkten som du menar att skadan har uppkommit så ökar ju sannolikheten att försäkringsbolaget kommer att påstå att skadan har orsakats i ett annat sammanhang.
     
  10. Ha aldrig värdesaker i incheckat baggage, och om du måste ha det så packa det väl. Sen undrar man vad det är för vätska som gjort hela din väska blöt?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×