Senaste nytt

Baggage incheckat hela vägen men....?

FF#1

Medlem
jag har lite funderingar om incheckat bagage som är taggat hela vägen men inte kommer dit det ska.

Lite bakgrund, jag berörde problemet i min nybörjartråd för Flying Blue guldkort: http://www.businessclass.se/air-fra...-pa-klm-air-france-med-guldkort-fragor-2.html

En samman fattning av problemet.

Flög LLA-ARN med SK och ARN-AMS med KL på vägen till Amsterdam, väskorna vart taggade till AMS och dök upp ( förutom att någon hade dragit av priotaggarna... )

På vägen hem så checkade vi in i Business disken och väskorna vart taggade hela vägen till luleå, Flög AMS-ARN med KL och ARN-LLA md DY

På Arlanda vid boarding på DY till LLA så frågade de efter våra bagage taggar, och knapade in så att bagaget skulle lastas på planet.

När jag kom fram till Luleå så fanns det givetvis inga väskor, Nordic Aero som sköter bagaget förklarade för oss att vi var "lurade" eftersom DY och KL inte har nått bagageavtal. Fick fylla i en efterlysing av väskorna. Senare på dagen så fick jag meddelande att jag kunde hämta väskan på Kallax, igen taxi service där inte.

Någon som vet var och varför det gick snett på vägen hem?

Är det som de sa att det inte finns ett bagageavtal med KL och DY, i såna fall så borde någon de i incheckningen på AMS ha sagt det.

Uppenbarligen funkade det på vägen dit men inte hem...

Känns som att jag ska försöka undvika den här typen av biljettmixar i fortsättningen om möjligt.
 

tourist

Medlem
Om jag minns rätt: För några år sedan behövde alla väskor från utriket hämtas ut på Arlanda och tas genom tullen, oavsett om de var taggade eller inte. Man plockade upp dem i T5 och droppade dem på bandet hos SAS eller Skyways i nästa terminal. Budskapet var tydligt: Allt bagage skulle förtullas på Arlanda. Sedan började SAS lasta om väskor SAS->SAS och sedan SAS->partners (Skyways, Höga kusten, NextJet, ...) utan att de behövde hämtas upp. Jag vet inte hur man löser tullfrågan, tullpliktiga varor är det väl ändå ingen som bryr sig om, men det kanske finns någon extra sniffande narkotikahund som jobbar för Tullverket i de omlastningsrummen? Jag är ganska säker på att SAS betalar bra på Arlanda för denna möjlighet.

Jag ser det alltså som att defaultläget fortfarande är att man hämtar upp sitt bagage och droppar det igen på Arlanda, men flyger man SAS->SAS eller SAS->SAS-partners är det en bonus att man slipper det.

De som jobbar med incheckningen åt KL i AMS kan nog tyvärr inte förväntas ha koll på svenska tullrutiner.
 

Alx

Medlem
Problemet var högst sannolikt det som tourist är inne på. Vid inrikesanslutningar måste bagaget först hämtas ut personligen och tas igenom tullen. Enda undantaget är som sagt om man ansluter från SAS-SAS/Höga Kusten, Skyways, Nextjet.

KLM borde (kanske också gjorde) ha informera om detta innan ni klev av. SAS är ju mycket duktiga på att strax innan eller direkt efter landning ALLTID informera om att bagage som inte ska vidare med SAS eller deras partners måste hämtas ut och tas igenom tullen även om det är checkat hela vägen.

Denna procedur finns i många länder, t.ex. USA där man alltid måste hämta ut bagaget, passera tullen och sen vidare till nästa bagage drop vid inrikesanslutning.
 

FF#1

Medlem
Ja det vanliga är ju att man får ta och bära bagaget genom tullen, men de i AMS borde ju han kännt till att de inte har avtal med DY.
 

tourist

Medlem
Ja det vanliga är ju att man får ta och bära bagaget genom tullen, men de i AMS borde ju han kännt till att de inte har avtal med DY.

De som jobbar med incheckningen åt KL i AMS kan nog tyvärr inte förväntas ha koll på svenska tullrutiner.

KLM borde (kanske också gjorde) ha informera om detta innan ni klev av.

Här handlar det inte om eventuella interlineavtal KL-DY utan om särskilda Arlandauppgörelser. Som sagt, det enda man bör förvänta sig är att att när ett plan ankommer till Arlanda så är det lämpligt att det kommer en påminnelse om att i Sverige sker förtullning på Arlanda.
 
Last edited:
Jag tänkte att jag frågar för säkerhets skull, jag ska flyga Sao Paulo->Frankfurt->Stockholm Arlanda->Malmö Sturup. De två första segmenten är med Lufthansa och det sista med SAS. Inte ska jag behöva förtulla min incheckade väska på Arlanda, eller?
 

Hachans

Medlem
Jag tänkte att jag frågar för säkerhets skull, jag ska flyga Sao Paulo->Frankfurt->Stockholm Arlanda->Malmö Sturup. De två första segmenten är med Lufthansa och det sista med SAS. Inte ska jag behöva förtulla min incheckade väska på Arlanda, eller?

Lyssna uppmärksamt på utropet ombord, de berättar där vilka väskor som går vidare och inte. Jag minns inte rakt av.
 
Toppen