Tyvärr för mig (IMHO) så saknas det en logisk koppling till att olika allianser skulle sådär bara på klacken hantera villkorslöst vilket bagage som helst och när som
Att checka in ett styck bagage innehåller ett antal parameter; bland annat juridiska åtaganden samt operationella ansvar. Om vi struntar i för ögonblicken multi-carrier bokningar och tänker oss en Swiss resa från ARN till ZRH. Nu har Swiss upphandlat en tjänst för markhantering på Arlanda, och har valt Menzies för detta (varför, är ren gissning - men det handlar nog om deras system som SAS Ground Service inte vill använda).
Så frågan blir då: skall ett annat marktjänstbolag som inte får betalat för uppdraget hantera bagaget, har inte access till inchecknings programmet, skall inte ansvara för den fysiska flytten till själva flygplanet då ta emot en väska? I min världen blir detta ologiskt ur ett säkerhets- och ansvarsperspektiv.
För mig är logiken kopplat till att det är trots allt "operating carrier" och deras marktjänstbolag som är den logiska ansvarstagaren. Självklart, hade det varit skönt om t.ex. Star Alliance på Arlanda alla använde samma marktjänstbolag och system, men nu är det inte så och jag ser inget problem. Alternativet är ett monopolistiskt system med ett system och ett marktjänstbolag. Vet inte om det är bättre