Senaste nytt

Bagageregler, MSC (Most Significant Carrier)

AABack2ARN

Medlem
Jag tror nyckeln i det Dr Miles skriver är att baggaget får väga över 23 kg för statusmedlemmar hos BA. Flera andra bolag har gränsen vid 23 kg oavsett status.
 

Trumis

Medlem
Hej,

ok, efter ha läst tråden och ytterligare en annan tråd, SAS hemsida, Thais hemsida och Lufthansas hemsida så om jag förstår det rätt så gäller följande för mig

(Resa är USDM Award = SAS CPH-MUC (C men blir ju SAS Plus) sedan MUC-BKK med THAI F för att avsluta BKK-HKG med Thai F. Stop i HKG. Flyger sedan HKG - BKK med Thai F. Stop i BKK. Flyger sedan hem BKK-FRA med Thai F och FRA-CPH med LH C.)

Det är Thais regler som gäller för mig eftersom de är de som flyger längsta sträckan och bryter zonen enligt IATA. Deras regler är att jag får ha max en totalvikt på 50 kg för allt bagage. Kan dock inte se att det finns någon gräns för antal eller storlek. Har jag missat något?

Det står regler för vikt och storlek för Thais resor till/från US men de är ju inte applicerbara på mig som jag tolkar det eftersom jag inte åker till USA.

Har en Samsonite som är 61 inches = 155 cm enligt Samsonite men mäter jag med tumstock så blir den nog mer kring 163 cm. Praktisk väska så den vill jag ha med :).

Trumis
 

palmen

Moderator
Någon som vet vad som gäller med extra incheckat bagage på en biljett till Kanada där första flighten är med SAS och andra med Air Canada. Som silver är det extra bagage med SAS men inte med Air Canada. Gäller most significant carrier då eller något annat?
 

Dr. Miles

Expert
Någon som vet vad som gäller med extra incheckat bagage på en biljett till Kanada där första flighten är med SAS och andra med Air Canada. Som silver är det extra bagage med SAS men inte med Air Canada. Gäller most significant carrier då eller något annat?
Vad jag har förstått från tidigare diskussioner, Most Siginificant Carrier (MSC) regler gäller inte för förmåner som inte ingår i biljetten.
Undantaget är gemensamma förmåner som extra kolli/bagagevikt som t ex Star Alliance Gold.

http://www.businessclass.se/forum/t...silver-på-united-inrikesflyg-i-economy.22595/
 

palmen

Moderator

Dr. Miles

Expert
Och i detta fall är det Air Canadas regler som gäller även fast första flight är sas?
Jag har ingen erfarenhet själv men jag räknar med att det inte ingår extra kolli på Air Canada som SAS EuroBonusSilver.

Om SAS agenten på Arlanda kan tagga väskorna till slutdestionation, blir det kanske annorlunda.
 

pep

Medlem
...Om SAS agenten på Arlanda kan tagga väskorna till slutdestionation, blir det kanske annorlunda.
Det vil han gøre uden problemer. I ganske få (ca. 10%?) tilfælde kan det ske at næste carrier hæfter sig ved de (for mange!) kilo du har checket ind (han kan se det på boarding card'et) og kan give dig en påmindelse. Betale har jeg ikke hørt om, men de har vel faktisk krav på det...
Det omvendte har jeg også været ude for: 40 kg allowance med ET til Afrika via AMS eller FRA, men med SK tilslutningsbillet derned fra CPH. SK-agenten ved check-in mente at de 20 kg jeg havde på SK-benet var for lidt, når det næste ben tillod 40 kg. Men egentlig burde jeg vel være charged? Tak, SAS
 

Dr. Miles

Expert
Det vil han gøre uden problemer. I ganske få (ca. 10%?) tilfælde kan det ske at næste carrier hæfter sig ved de (for mange!) kilo du har checket ind (han kan se det på boarding card'et) og kan give dig en påmindelse. Betale har jeg ikke hørt om, men de har vel faktisk krav på det...
Det omvendte har jeg også været ude for: 40 kg allowance med ET til Afrika via AMS eller FRA, men med SK tilslutningsbillet derned fra CPH. SK-agenten ved check-in mente at de 20 kg jeg havde på SK-benet var for lidt, når det næste ben tillod 40 kg. Men egentlig burde jeg vel være charged? Tak, SAS
Det är olika mellan för resor till USA/Kanada och för resor till andra destinationer.

Problemet för @palmens bekanta är att den personen måste hämta väskorna på flygplatsen i USA (SAS flyger inte till Kanada direkt) och checka dem in igen även om agenten på Arlanda skulle tagga väskorna till destinationen.
Då finns det risk att Air Canada agenten på flygplatsen i USA vill ha betalt för extra väskan.
 

palmen

Moderator
Det är olika mellan för resor till USA/Kanada och för resor till andra destinationer.

Problemet för @palmens bekanta är att den personen måste hämta väskorna på flygplatsen i USA (SAS flyger inte till Kanada direkt) och checka dem in igen även om agenten på Arlanda skulle tagga väskorna till destinationen.
Då finns det risk att Air Canada agenten på flygplatsen i USA vill ha betalt för extra väskan.
I detta fall är det resa ARN-CPH med SAS CPH-YYZ med Air Canada, vidare med Air Canada inrikes till slutdestination.
Inga problem att tagga väskorna hela vägen om jag förstod det rätt men man måste ta dom genom tullen i Toronto
 
Toppen