Senaste nytt

Bagage som medvetet lämnades på flygplatsen.

Så kan det ju förstås vara. Att hela planet ska bli stående vore ju onekligen sämre.



Ja, det kändes konstigt.
Nu har jag ingen aning om vad reglerna säger exakt. Men jag hade ju sett det som rimligare att skicka tillbaks personen som inte åkte meds bagage istället för att slänga av andras. Trots allt den personens "fel". Men men, nu är det ju löst.

Hade dock varit lämpligt att meddela folk på något sätt.
Om jag kan regelverket rätt så får de inte skicka iväg en kärra med ett no show-baggage. Den passageraren kan ju ha en anledning till att han inte vill flyga med just den väskan.
 

henke12

Medlem
Om jag kan regelverket rätt så får de inte skicka iväg en kärra med ett no show-baggage. Den passageraren kan ju ha en anledning till att han inte vill flyga med just den väskan.
Stämmer, men när väl alla är ombord är det kaptenen som bestämmer.

Om det finns skäl till varför passageraren inte kliver ombord och man väger mot en försening på kanske 1h för att riva ut bagage kanske en väska som är röntgad och passageraren är sen in på anslutande flyg kanske man åker ändå..
 
Om jag kan regelverket rätt så får de inte skicka iväg en kärra med ett no show-baggage. Den passageraren kan ju ha en anledning till att han inte vill flyga med just den väskan.

Det känns ju rimligt. Nu när allt kretsar kring säkerhet så är det väl kanske lämpligt att det inte går att skicka med sitt bagage hursomhelst :)
 

Rebel

Medlem
Om jag kan regelverket rätt så får de inte skicka iväg en kärra med ett no show-baggage. Den passageraren kan ju ha en anledning till att han inte vill flyga med just den väskan.

Den är en regel som komm till efter Lockerby, Pax stanna kvar i London och väskorna reste videre en liten bit.

Och en tumregel i branchen är väl att aldrig tala om för passageraren att baggaet är kvar. Det get inget possetiv bara en gnällig kund på resan och det är ju ingent man kan göra. Det blir ju alltid en överaskning när man kommer fram. Det bättre bolagen brukar ju tala om det när man går av eller vid bandet, annars så väntar man vid bandet.

Men i detta fall känns det som en kreativ kundtjänst svar. dom har man ju hör en del:rolleyes:
 

ekf

Medlem
Och en tumregel i branchen är väl att aldrig tala om för passageraren att baggaet är kvar. Det get inget possetiv bara en gnällig kund på resan och det är ju ingent man kan göra. Det blir ju alltid en överaskning när man kommer fram. Det bättre bolagen brukar ju tala om det när man går av eller vid bandet, annars så väntar man vid bandet.
Jag och ett gäng polare åkte på skidcharter för cirka 10 år sedan där SAS var flygbolaget som flög oss t&r GOT-GVA. Strax efter att vi lyft valde kapten att meddela att pga övervikt så hade de lämnat kvar hälften av skidorna på GOT, de skulle dock gå med nästa plan till CPH och vidare därifrån till GVA och transporteras till berörda resenärer under natten...
Kommer ihåg att vi tyckte det var lite konstigt vid tidpunkten, men att vi tyckte att det var bra att de meddelade tidigt, för då var alla beredda på vad som väntade på GVA. Vi fick alla våra skidor, och övriga fick mycket riktigt sina under natten, de väntade i receptionen på hotellet på morgonen.
 

wenne87

Medlem
Var med om en tråkig sak inatt, flög SFO-MUC-ARN, Tre timmar sena står vi ett helt plan på ARN kl 02.30 och ser på tavlorna om vilket band bagaget ska komma på. Även kabinpersonalen kommer och väntar, till slut kommer deras baggage på ett band, de hämtar, och en passagerare går fram till kaptenen och berättar att han hört från en vän att det inte var något baggage på planet. Varpå kaptenen svara, ja tyvärr är det riktigit, de lastades aldrig och går... (troligen ett planbyte då det sent byttes gate och flygplanstyp från en A320 till 321.

Hade de inte kunnat nämnt detta på planet, eller åtminstone när de står och väntar med oss på vilket band väskorna ska komma i ca 25 minuter...

Frågan är väl egentligen nu bara om och när väskorna kommer...
 

AABack2ARN

Medlem
Var med om en tråkig sak inatt, flög SFO-MUC-ARN, Tre timmar sena står vi ett helt plan på ARN kl 02.30 och ser på tavlorna om vilket band bagaget ska komma på. Även kabinpersonalen kommer och väntar, till slut kommer deras baggage på ett band, de hämtar, och en passagerare går fram till kaptenen och berättar att han hört från en vän att det inte var något baggage på planet. Varpå kaptenen svara, ja tyvärr är det riktigit, de lastades aldrig och går... (troligen ett planbyte då det sent byttes gate och flygplanstyp från en A320 till 321.

Hade de inte kunnat nämnt detta på planet, eller åtminstone när de står och väntar med oss på vilket band väskorna ska komma i ca 25 minuter...

Frågan är väl egentligen nu bara om och när väskorna kommer...

Nu ligger den här tråden i SAS varav man kan förledas tro att det är SAS som genomfört den idiotiska handling. Om ni kom från MUC var det dock LH2420 tillhörandes Lufthansa som gjorde denna tavla då den flighten var cirka 3 timmar sen. Det måste ju varit tidsbrist snarare än viktproblem som gjorde att baggaget lämnades på backen eftersom ni fick en A321 snarare än en A320? Eller är det olika lastsystem på de modellerna?

Oavsett flygbolag var det inte snyggt gjort. :(
 
Toppen