Senaste nytt

Bagage på United som Eurobonus Guld?

Dr. Miles

Expert
Enligt @Roger Js tidigare inlägg i andra tråden, Star Alliance inte tillämpar Most Significant Carrier regel längre. I så fall bagagevillkor blir olika på varje flight om det inte är samma flygbolag.
Fick besked idag från SAS (efter att ha skickat en konkret fråga) att bagageregeln från IATA om "most significant carrier" inte längre praktiseras inom Star Alliance. Utan att det är första segmentets bagageregel som gäller för hela biljetten. Om detta stämmer är det ju dåligt. Då får man t.ex. inte First-allowance om första segmentet är SAS i Business mellan Arlanda och Frankfurt trots att långflyget från Frankfurt är i First med t.ex Lufthansa. Eller om första segmentet är United inrikes i USA trots att långflyget är LX First.

Rent praktiskt gör det att man får checka in en väska mindre á 32 kg jämfört med tidigare. :mad:

Bagageregler, MSC (Most Significant Carrier) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

AABack2ARN

Medlem
Men var inte slutsatsen i den tråden att för USA gäller en uppsättning regler (baserad på first marketing carrier) och för resten av världen en annan (baserad på MSC)?
 

varva77

Medlem
Ja, varför skulle du få mer än en extra väska gratis på *A-flighter? Dock har vi inte tillräckligt med info från @varva77 för att säga varken bu eller bä om den situationen.
@AABack2ARN
DFW-EWR-ARN (hemresa efter en tor) bokat på SAS hemsida UA och sen SK. Menar inte två extra utan två totalt. En ingår väl i SAS longhaul(?) och sedan en till som SAS guld(?)...
 
Last edited:

palmen

Moderator
@AABack2ARN
DFW-EWR-ARN (hemresa efter en tor) bokat på SAS hemsida UA och sen SK. Menar inte två extra utan två totalt. En ingår väl i SAS longhaul(?) och sedan en till som SAS guld(?)...
Du ska ha en extra väska som Star Gold i alla fall, sen är frågan hur många bagage som ingår i DFW-EWR med United, det kan vara 0.
Om du tittar den PDF du fått från SAS så brukar det stå där hur många bagage som ingår, utöver det tillkommer ju vad du får på din status.
upload_2017-8-5_20-15-11.png
 

varva77

Medlem
Ok, tackar! Skall jag tanka pa framover... inte tankt pa det alls, a andra sidan inte ofta man checkar in fler an en da man ar sjalv.
 

varva77

Medlem
Nu gick det bra anda (ena handbagage) men star ju tydligt att det skall inga en extra (tappade precis Diamond vid manadsskiftet)
upload_2017-8-5_15-44-35.png
 

AABack2ARN

Medlem
2 extra väskor för Gold/Diamond samt 1 väska för Silver gäller enbart när du checkar in med SAS. När du checkar in med United är det Star Gold som ger dig en extra (=avgiftsbefriad) väska.

Men likväl borde du ha en extra (=avgiftsbefriad) väska och jag har svårt att tro att du inte skulle haft en väska att börja med således 1+1 väska. Var det kanske så att Uniteds system inte uppfattade att du hade *G? Du nämner att du tappade diamond nyligen - har du uppdaterat Eurobonusnumret så det är EBG999999999?

Allt bygger ju på vad incheckningssystemet tror du har för status. "If the computer says no..."
 

Doctor-X

Medlem
Lånar tråden för en ny fråga:
Är EBG och kommer att flyga DTW-ORD med UA (bokningsklass U) och sen ORD-ARN med SAS (bokningsklass U).
Som EBG på SAS-flights ingår det 2 extra väskor (inkl sportutrustning) och som *A-gold 1 extra väska á 20kg.

Har funderat på att plocka med mig en cykel hem från USA - men om jag förstår det hela rätt när jag läser Uniteds bagageregler https://www.united.com/ual/en/us/fly/travel/baggage/sports-equipment.html kommer det bli minst $150 (finns inte en chans att jag får ner en MTB till 158cm, L+W+H) för att få med den på flighten DTW-ORD och sen är resterande bit med SAS hem till ARN gratis förutsatt att SAS accepterar min förhandsbokning. Har jag förstått rätt?

Någon som vet om *A-gold status kan få ner priset något? Eller finns det något annat sätt att få med sig en cykel billigare hos United?
Hade inte biljetterna varit bokade hade jag övervägt en hyrbil till Chicago från Detroit vilket är betydligt billigare än $150.
 
Last edited:
Toppen