Senaste nytt

Bagage på SAS-resa där första sträckan är med Virgin America

palmen

Moderator
Att prata logik och flygbolag det känns som att börja i fel ände;) Samtidigt tycker jag du är lite orättvis då jag dagen efter att du skapade den här tråden postade vilka regler som gäller där du även svarade "Ouch, det där är ju inte kul alls, då får jag alltså 0 bagage på vägen hem om jag inte betalar" det bör alltså inte ha kommit som en ren överraskning hur det här skulle sluta iofs kom thornado och stökade till det :D

Samtidigt hade du kunnat checka med SAS innan avresa, vilket jag inte kan se att du gjort? Sen är det väl givet att man borde förtydliga informationen vid codeshare direkt vid bokningen, det håller jag med om.
Som sagt, det var andra som skrev att jag skulle få ta mer och där blev det helt enkelt fel (och jag tyckte det lät rimligt).
Det du länkade läste jag också, men jag tolkade det som att mina förmåner skulle räknas in i "flygbolagets bagageregler". Hade det stått något i stil med att "första flygbolagets bagageregler gäller, dock så gäller det inte eventuella förmåner" då hade det inte varit något snack om saken vad som gällde.

Tror du jag hade fått ett vettigt svar från SAS kundtjänst? Sen när ska man lita på vad de säger? Hade jag ställt samma fråga till 10 olika personer på kundtjänst är jag rätt övertygad om att inet alla 10 hade sagt 1 väska och vi ersätter inget utöver det.

Det blev väldigt dyr fika att ta hem, omkring 450 kronor extra för att ta hem amerikansk fika till Sverige. Å andra sidan dricker jag Pliny the elder när andra dricker Kung :)
 
D

Deleted member 4971

Guest
Testade att maila supporten och se vad dom svarade på billigaste ekonomi SFO-ORD med VX och ORD-ARN med SK Go.

"Virgin tar 25$ per bagage du checkar in. Jag rekommenderar att du på pekar att du endast behöver betala för sträckan San francisco - Chicago eftersom på SAS så kan du checka in 3st bagage på 23kg gratis. Skulle det vara som så att du behöver betala för hela sträckan San francisco - Arlanda så kan du spara kvitton så återbetalar vi extra kostnaderna."
 

palmen

Moderator
Testade att maila supporten och se vad dom svarade på billigaste ekonomi SFO-ORD med VX och ORD-ARN med SK Go.

"Virgin tar 25$ per bagage du checkar in. Jag rekommenderar att du på pekar att du endast behöver betala för sträckan San francisco - Chicago eftersom på SAS så kan du checka in 3st bagage på 23kg gratis. Skulle det vara som så att du behöver betala för hela sträckan San francisco - Arlanda så kan du spara kvitton så återbetalar vi extra kostnaderna."
Och hur tolkar man det där? Man checkar ju bara in bagaget 1 gång under resan och Virgin America flyger bara inom USA och till Mexico. I och med att bagaget checkas in hela vägen så tolkar ju jag det som att betalningen gäller för hela resan. Vilken support har du mailat angående detta?
Mitt case är lite annorlunda jämfört med det du frågade om i och med att min resa började i Sverige där SAS var första benet och det är de bagagereglerna som gäller då för hela resan.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Och hur tolkar man det där? Man checkar ju bara in bagaget 1 gång under resan och Virgin America flyger bara inom USA och till Mexico. I och med att bagaget checkas in hela vägen så tolkar ju jag det som att betalningen gäller för hela resan. Vilken support har du mailat angående detta?
Mitt case är lite annorlunda jämfört med det du frågade om i och med att min resa började i Sverige där SAS var första benet och det är de bagagereglerna som gäller då för hela resan.

Man betalar 25$ per väska tolkar jag det som. Pandion mailen.
 

palmen

Moderator
Och hur tolkar man det där? Man checkar ju bara in bagaget 1 gång under resan och Virgin America flyger bara inom USA och till Mexico. I och med att bagaget checkas in hela vägen så tolkar ju jag det som att betalningen gäller för hela resan. Vilken support har du mailat angående detta?
Man betalar 25$ per väska tolkar jag det som. Pandion mailen.
Jo det är jag med på, men vad menar de med att betala för SFO-ARN. Virgin flyger ju som sagt bara inom nordamerika och de kan väl då inte ta betalt för att skicka en väska till Sverige, eller?

Hade min resa varit LAS-SFO-CPH-ARN som först adel på resan är det relativt klart vad som gäller med bagagereglerna i och med att Virgin America då hade stått som första flyg. Då hade jag köpt att jag fått betala för en extra resväska.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jo det är jag med på, men vad menar de med att betala för SFO-ARN. Virgin flyger ju som sagt bara inom nordamerika och de kan väl då inte ta betalt för att skicka en väska till Sverige, eller?

Hade min resa varit LAS-SFO-CPH-ARN som först adel på resan är det relativt klart vad som gäller med bagagereglerna i och med att Virgin America då hade stått som första flyg. Då hade jag köpt att jag fått betala för en extra resväska.

Nu börjar jag bli förvirrad ;) Flög du inte LAS/SFO-ORD-ARN?
 

palmen

Moderator
Nu börjar jag bli förvirrad ;) Flög du inte LAS/SFO-ORD-ARN?
Jag flög enligt följande på en biljett (open jaw)
ARN-CPH-SFO // LAS-SFO-CPH-ARN

Allt bokat i economy, men CPH-SFO uppgraderades till SAS Plus med hjälp av optiontown. På utresan hade jag med andra ord rätt att checka in 4 bagage (som diamond). Alla flighter var med SAS förutom LAS-SFO som var med Virgin America. SAS gav inte förslag på något annat än att flyga Virgin America på LAS-SFO, även fast det fanns gott om flighter med United som jag kunde tagit och då haft kvar mina förmåner inom star alliance.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jag flög enligt följande på en biljett (open jaw)
ARN-CPH-SFO // LAS-SFO-CPH-ARN

Allt bokat i economy, men CPH-SFO uppgraderades till SAS Plus med hjälp av optiontown. På utresan hade jag med andra ord rätt att checka in 4 bagage (som diamond). Alla flighter var med SAS förutom LAS-SFO som var med Virgin America. SAS gav inte förslag på något annat än att flyga Virgin America på LAS-SFO, även fast det fanns gott om flighter med United som jag kunde tagit och då haft kvar mina förmåner inom star alliance.

Ja men då är väl LAS-SFO (VX) SFO-CPH-ARN (SK) biljetten och VX första flyg = 25 bagare per väska. Men visst ter det sig knepigt när man kan åka dit med 4 väskor och hem kostar det. Det kan jag hålla med om, men men...

Du hade väl bara kunnat välja en annan dag om du ville flyga United? Lite kul att man vissa dagar kör VX, andra UA och sen AA :D
 

Bergling

Medlem
Nu hoppar jag rakt in här, men jag har läst hela tråden och tycker nog att palmen trots allt har feltolkat infromationen från SAS.

"Det betyder att det flygbolag som står angivet första på din biljett, är det flygbolags bagageregler som gäller under hela resan till/från USA."

Detta tolkar jag som att det är per sträcka, d v s reglerna gäller för resan ut respektive hem var för sig. Så SAS har nog rätt ändå.
 
Toppen