Senaste nytt

Bagage på SAS-resa där första sträckan är med Virgin America

fcx

Medlem
Ett sätt att kolla antal kolli/vikt som ingår i din biljett är provboka på SAS och kolla din bokning.
Om det inte ingår något fritt bagage, kan du avboka fritt inom 24 timmar.

Det där brukar tyvärr aldrig stämma om man vill räkna in statusförmåner. Du ser bara hur mycket som ingår i själva biljetten.
 

palmen

Moderator
Jag kommer troligtvis bara ha 1 väska att checka in, beror lite på hur mycket bagage jag kan släpa med i bilen första delen av resan utan att behöva sitta med det i knät.
 

AABack2ARN

Medlem
SAS (och andra carriers) borde verkligen förtydliga informationen om vad som gäller i de fall där statusförmånen ger extra baggage.

Den förklaring jag fått från Hawaiian Airlines är att det är baggaget som står i bokningen (kan man exempelvis se på Amadeus / Checkmytrip) som gäller. I de fall status ger extra baggage så är det så att blaget bjuder på avgiften (den finns fortfarande men sätts till 0). Detta kan fungera vid flyg inom en allians men blir tuffare när det kommer till flyg utanför allianserna eller när ett bolag erbjuder bättre villkor på sina egna flyg (exempelvis SAS som erbjuder en väska för EBS).

Flera bolag (däribland SAS) verkar dock betala tillbaka baggageavgiften om man hör av sig, men man får ligga ute med pengarna.

Som sagt, jag tror bolagen skulle tjäna på att bli tydligare avseende detta på sina hemsidor (eller är det avsiktligt så att man slipper pterbetala så mycket?)
 

Unicornone

Medlem
När vi flög DPS-SIN-FRA-ARN för två veckor sedan med SQ, LH och SK så hävdade SQ vid incheckning att det var MSC regler som gällde (Most Significant Carrier) sen upptäckte damen att hon stod i Businesscheckin och att jag var *Gold så hon la ner diskussionen direkt.
 

AABack2ARN

Medlem
På alla flyg utom de till USA är det väl just MSC som gäller. Uppenbarligen gäller specialregler för USA (även om det verkar som om flygbolagen inte nödvändigtvis måste delta i detta undantag)
 

agehall

Medlem
På alla flyg utom de till USA är det väl just MSC som gäller. Uppenbarligen gäller specialregler för USA (även om det verkar som om flygbolagen inte nödvändigtvis måste delta i detta undantag)

Vi har haft den här diskussionen tidigare. @Roger J skrev då Bagageregler, MSC (Most Significant Carrier) | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor som säger att first carrier gäller inom *A. Tråden får inget riktigt slut så vi har ingen bekräftelse på om *A bara frångår IATA resolution 302 eller om det finns en uppdatering som iaf jag inte kan hitta.
 

palmen

Moderator
En liten uppdatering på detta.
Var inte direkt förvånad när jag på LAS fick betala för en extra väska. Skickade direkt in en claim på bagageavgiften på 25$ till SAS Customer care och nu 1 vecka senare fick jag följande svar

-------------------------------------
Hej palmen,

Tack för ditt mail.
Det var tråkigt att höra att du känner att du blivit feldebiterad för ditt extrabagage på din resa från USA.
När det gäller att ta med extrabagage så har du som Diamantmedlem förmånen att ta med två väskor utan kostnad på resor med SAS, Widerøe och Estionian Air.
När du reser med en partner inom Star Alliance så har du förmånen att ta med 1 extra väska eller 20 kg bagage.
Då Virgin America inte är medlem i Star Alliance så gäller alltså inte dessa förmåner på deras flygningar och du har betalat korrekt för ditt andra bagage.
Du kan läsa mer om dina förmåner som Diamantmedlem här:
Diamant - SAS
Jag önskar dig en trevlig dag!
Hjälp oss att bli bättre! Klicka här och besvara några enkla frågor om hur du upplevde din kontakt med oss.

Med vänlig hälsning
"någon person på customer care"
Customer Care Team

-------------------------------------


Hade till och med hänvisat till deras egna sida om bagageregler i min claim men det ignorerades helt
Resa med anslutningar - SAS

Det är detta stycke som enligt mig är rätt solklart vilka bagageregler som ska gälla
"Det betyder att det flygbolag som står angivet första på din biljett, är det flygbolags bagageregler som gäller under hela resan till/från USA."

Har svarat tillbaka att min claim för att få tillbaka bagageavgiften kvarstår, återstår att se vad nästa svar blir.
 

AABack2ARN

Medlem
Checkade du in två väskor och fick betala för en av dem?

Jag tror i princip SAS har rätt, eftersom det baggage som ingick var ett kolli men din status gav dig extra baggage. Extra baggaget är avgiftsbelagt men SAS bjuder på denna avgift på deras flygningar och *A bjuder på en väska på övra star-flyg.

Dock tycker jag personligen att SAS borde återbetala avgiften i dessa situationer, i alla fall ända tills de på hemsidan skriver tydligt och korrekt vad som gäller i dessa situationer där status är inblandat.
 

palmen

Moderator
Checkade du in två väskor och fick betala för en av dem?

Jag tror i princip SAS har rätt, eftersom det baggage som ingick var ett kolli men din status gav dig extra baggage. Extra baggaget är avgiftsbelagt men SAS bjuder på denna avgift på deras flygningar och *A bjuder på en väska på övra star-flyg.

Dock tycker jag personligen att SAS borde återbetala avgiften i dessa situationer, i alla fall ända tills de på hemsidan skriver tydligt och korrekt vad som gäller i dessa situationer där status är inblandat.

Jag checkade in två väskor både på utresan och hemresan och fick betala på hemresan i och med att resan började i LAS med Virgin America.
SAS bagageregler säger att Diamond har rätt till 2 extra incheckade bagage, det är det jag hävdar med dom i alla fall att de ska återbetala den kostnaden, det är visserligens måpengar men rätt ska vara rätt, biljetten är köpt av SAS dessutom. Det var SAS som bara erbjöd Virgin flighten och itne United flighterna som gick mer eller mindre samtidigt.
 

aldrighemma

Medlem
Hade till och med hänvisat till deras egna sida om bagageregler i min claim men det ignorerades helt
Resa med anslutningar - SAS

Tyvärr så är detta standard nu för tiden med SAS outsourcade kundtjänst, dom läser ALDRIG hela brevet, utan svarar bara med slumpmässigt utvalda standard mallar. Dom har säkert ett helt bibliotek med standard svar. Jag har till och med exempel där jag börjat mailet med "Snälla, läs HELA brevet innan ni svarar!" till absolut ingen nytta...
 
Toppen