Senaste nytt

Bagage drop Köpenhamn

J

Joakim Reinius

Guest
Jag flyger Qatar i oktober och undrar om jag, eftersom jag flyger 08:20, kan lämna bagaget kvällen innan? Qatar Business Class.
 

squeezen

Medlem
E637EC8F-D846-447A-9B69-E4CAECBE7EDA.png
Från vilken flygplats?
Vet inte om rubriken är editerad sedan ditt inlägg, annars står CPH där.

Det (frågan) har väl varit uppe innan men med SAS mest.
Qatar har väl begränsad handling antar jag eftersom de inte flyger mer än 1-3ggr per dag.
Jag hade tippat på du måste pricka in en annan flight isf och lämna när den.

Tex måndagar kan du kanske lämna när de har service öppen för kvällsflighten.
KANSKE, för de ska ju göra det och låta 3:e part ha den under förvar länge innan last till flyget.
 
J

Joakim Reinius

Guest
Tusan också... Hade ju varit smidigt om man direkt från hotellet kunde gå till security...
 

Berglund

Medlem
Varför skulle de hålla väskor över natten åt dig?

Ett bolag som har mycket liten verksamhet på CPH, de lär ju inte ha egen ground handling utan ta in en tredjepart. Då lär ju incheckningen öppna 2-3 timmar före flighten och inte ha någon möjlighet vare sig att ta emot eller förvara incheckat bagage över natten. De marginalerna finns helt enkelt inte.
 

Dr. Miles

Expert
Alla flygbolag erbjuder inte sådan tjänst även på deras baser.
T ex Air China på Beijing Capital flygplats och Cathay Pacific på Hong Kong International flygplats.
Båda flygbolagen har flera avgångar om dagen men det gick inte ens att checka in bagaget samma dag, utan jag hänvisades att checka in 2-3 timmar före avgång.
 

pep

Medlem
Alla flygbolag erbjuder inte sådan tjänst även på deras baser.
T ex Air China på Beijing Capital flygplats och Cathay Pacific på Hong Kong International flygplats.
Båda flygbolagen har flera avgångar om dagen men det gick inte ens att checka in bagaget samma dag, utan jag hänvisades att checka in 2-3 timmar före avgång.
HKG: Det lykkedes mig at checke bagage ind meget tidligt på HKG - både med SWISS, MH, og TK. For Swiss og TK tog jeg dog bagagen med ind til city check-in (dels for at slippe for bagagen men også for at få BP og dermed lounge access. MH gav mig - efter anmodning - lov at checke ind i lufthavnen, da jeg tilfældigvis opdagede at deres check-in counter var åben (de havde flere flights forinden min afgang)
 

Dr. Miles

Expert
HKG: Det lykkedes mig at checke bagage ind meget tidligt på HKG - både med SWISS, MH, og TK. For Swiss og TK tog jeg dog bagagen med ind til city check-in (dels for at slippe for bagagen men også for at få BP og dermed lounge access. MH gav mig - efter anmodning - lov at checke ind i lufthavnen, da jeg tilfældigvis opdagede at deres check-in counter var åben (de havde flere flights forinden min afgang)
Ja, men då har du inte checkat in på HKIA, utan Airport Express city check in counter. Det är skillnad.
 

Senator

Moderator
Innan man lätt "sågar" frågan och trådskaparen kan det vara bra att kolla upp lite "fakta"..

Qatar Airways har ingen liten verksamhet på Kastrup. De flyger minimum 2 avgångar per dag, och det flesta dagar är det 3 avgångar:
QR 162 avgår 08:25 med en B788
QR 150 avgår 17:40 med en B77W
QR 164 avgår 22:35 med en B77W
B788 tar 254 pax, medan B77W är allt från 354 till 412.
Qatar Airways - Wikipedia

Vidare "fakta" så är det Scandinavian Ground Handling (SGH) som sköter hanteringen på Kastrup:
https://www.cph.dk/en/flight-information/airlines/qatar-airways
Med andra ord, det är SAS som hanterar Qatar på Kastrup. Och vem, om någon har kapacitet för att hantera detta över natten bättre på Kastrup? ;)

Nu har inte jag ett rakt svar, men sover @Joakim Reinius över på flygplatsen på f.d. Hilton och QR 164 avgår kvällen innan hade jag kollat om det var möjligt. Jag gissar 50/50 nu som jag har kollat "fakta" :D
 
Toppen