Senaste nytt

BAEC Tier Points Run tråd

Flying Finn

Medlem
@Kricka I fall du vill sikta på en sommarresa med BA, så OTP-PHX i J är ju förmånlig på sommaren. Dock tillgången i I-klassen kan vara noll eller mycket begränsad på populära rutter och dagar, allt efter FlyerTalk och andra sajter får folk att boka den. :) För mig skulle den gett mera TPs än JER-PDX, men giltigheten är vid fel tidpunkt. Kan inte resa i april och i juli skulle jag vara BAEC Bronze (OW Ruby) utan tillgång till platsbokning, vilket är en stor fördel vid så många flygningar. I.o.f.s. skulle jag fått mera nytta av att vänta med guldet till det nya året, men jag ville fixa den nu redan.

Jag har på kornet en bunt med olika startpunkter och destinationer, som på basis av ExpertFlyer och snabbtestning med Matrix borde vara gilltiga, men som min plan med ARN-HNL visade, så kan det bli bokningsstrul i varje fall. Där med har jag tagit en försiktig linje angående vad jag lägger upp här. :) Vill ju inte göra någon besviken, i fall det inte funkar att boka.

Kan dock nämna att jag har nog några saftiga alternativ redan för medlemsåret 2019-2020, men går nu först och väntar på nästa lördag. Blir det World in Union och öppningsmatchen JAP-RUS i Tokyo 20.9 eller finalen mellan X och Y 2.11 i Yokohama, i fall jag får en biljett för mig till ett humant pris, som inte påminner om SIN-JFK i F med SQ. :D Rean med QR är riktigt lockande som ett alternativ till Japan, i fall det inte blir Rugby World Cup.
 

Flying Finn

Medlem
Från Neva till Beverly Hills

Det blir dryga 41 000 mil till för BAEC-medlemsåret 2019-2020 i form av en höstmörkerflykt, som ursprungligen skulle bli cityturism i Hong Kong + teater i USA + julstämning i Köpenhamn, men som nu spårade ur lite. Bara lite. ;) Det blev en mera egenartad resa, måste jag nog medge. :D Hyrbil Bangkok-Chiang Mai, Myanmar (Mandalay och Rangoon/Yangon), Sichuan (Chengdu) och Änglarnas stad. Plus lite "Singapore revisited" (2016 blev det inte av med Singapore Flyer, så måste på nytt nu) och även 1-2 dagar i Hong Kong.

AY.jpg

JL.jpg


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Detaljkarta för resan i Sydostasien:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Resan är i huvudsakligen rent nöje, utan total maximering av TPs per euro/krona, men samtidigt dubblerar resan som ett TP run för mitt nästa medlemsår. Ursprungligen tänkte jag kompleterar upp till 1500 TPs först nästa vår och "flykten" skulle endast varit en 400-600 TPs. Men som vanligt så blev det nya tankar, då jag upptäckte att Japan Airlines fare från RGN (Rangoon/Yangon) till Nordamerika är ännu i kraft, vilket förändrade mina planer med omedelbar verkan.

På Flyertalk finns det en tråd för faren, men jag delar med er andra nordbor mina iaktagelser om faren. Samtidigt så undrar jag starkt varför många väljer att flyga med faren via BKK. Det är Bangkok Airways som alternativ för benet mellan Myanmar och Thailand, vilket ger 0 TPs eller 0 statusmil till Oneworld. :confused: Faren är mycket nyttigare med routing via KUL, då man får änkom OW-bolag på bokningen. Tja, kanske alla är inte ute efter den maximala alliansnyttan.

Så att jag inte pladrar totalt utanför ämnet TP runs, delar jag med er mina iaktagelser/tipps angående JL och ex-RGN, modell "exklusivt för BC.se", i fall någon blir intresserad:
  • E-visum för Myanmar kostar 60 $ och ger enkel tillträde till landet. Transit i Myanmar är visumfritt inom flygplatsen, men jag är beredd på att ta ett 24-timmars transitvisum för att gå till check-in-disken på RGN, efter att jag kommit tillbaka från RGN-LAX-RGN. Jag har inte ännu kollat i fall Bangkok Airways kräver uppvisning av resedokument vid check-in-disken även vid transfer från MH, så jag är beredd på att gå landside även om det kostar 20 $ extra.
  • Det finns t.o.m. Priority Pass -lounge på flygplatsen i RGN. :D
  • I fall en siktar på att ansöka ett transitvisum, så rekommenderar jag att ta en utskrift av blanketten redan på förhand. Går att hitta som PDF på burmanesiska utrikes- och immigrationsdepartementets sajt på engelska. Ett passbild krävs. Kostnaden är 20 $. Transitvisum går att ansöka vid ankomsten. Giltigheten är 24 timmar.
Och så om själva faren:
  • Det finns två olika fares, av vilka den billigare är nu för min utresa (JL är där med i X-klassen) och den dyrare är för min tillbakaresa (bokar allt i D). Prisskillnaden är en 80-90 € per riktning, men nyttan är att du kan med D-klassens fare boka American Airlines transkontinentala Airbus A321T -rutt på JFK-LAX-JFK med god tillgängliget och med "D-faren" är även codeshares tillgängliga.
  • Med "X-faren" har du tillgång endast till I-klassen med American Airlines (I = Flagship Business på 3-klassiga flyg). Som endel av er har eventuellt lagt märke till, så har AA dramatiskt minskat på tillgången av I-bokningsklassen på sina 3-klassiga transkontinentala flyg. Det var även orsaken till min routing via PHX i mitt tidigare inlägg (TP run för medlemsåret 2018-2019). Av någon orsak så har inte tillgängligheten av BOS-LAX (eller v.v.) inte ännu förändrats, så på den rutten kan man boka lätt Flagship Business även med "X-faren", i fall man snålas och inte vill inte t.ex. boka med JL-koden på NRT-KUL (eller v.v.).
American Airlines will introduce its unmatched premium travel experience twice daily on a three-class Airbus A321T between Los Angeles International Airport (LAX) and Boston Logan International Airport (BOS) beginning April 2, 2019.

Newsroom - American Airlines Introduces Premium A321T Aircraft to Transcontinental Service Between Los Angeles and Boston - American Airlines Group, Inc.
  • Vanliga MH går att boka med "X-faren", men med JL-kod gäller ju Avios-bonuset för BAEC:s statusmedlemmar. :) +100 % för guldkort och +50 % för silvekort. Där med finns det goda grunder för att boka codesharen som BAEC Gold. Det finns även JL-kodaded flyg inom USA som "D-faren" ger tillgång till, men med BAEC får man ju bonus även för AA-kodaded flyg. Tyvärr så går det inte att boka QF.
  • Det finns inget krav på minimumövervistelse i destinationen eller något "boka senast"-datum, eftersom faren är i kraft kontinuerligt (d.v.s. tills de medvetna resenärerna gör slut på kalaset :rolleyes: ).
  • Finns priser till både Väst- och Östkusten, men Los Angeles och San Francisco är toppdestinationerna på tanke med slutpriset. Mitt val blev LAX, då det finns transkontinentala flyg > 2000 mil både från BOS och JFK. Vill ju ha lite diversitet i mitt resemönster, så det blir inte samma rutt mellan Tokyo och Los Angeles. :cool: SFO medför att du pendlar via NYC och tillbaka.
  • Stopover är tillåtet för 100 $.
  • Det var ett helvete att boka med JL per telefon... Webbsajten vägrade boka mig p.g.a. ett datafel som jag inte lyckades lösa. JL gick inte med på att boka utan telefonbokninsavgiften 45 €... :mad: Även förmannen nekade att ta bort avgiften. Annors också så var det slött i telefon. T.ex. kortbetalningen tog en 2-3 minuter. Hela processen tog en 45-50 minuter. Jag ringde med min mobil till det finska numret, eftersom mitt första VoIP-samtal avbröts mitt i processen och de återkom inte. Tydligen så borde jag ha ringt till det thailändska numret för det priset (61 785 baht, d.v.s. ~17 700 kr) som jag fick på nätet. Nu blev det en ca. 1790 € + 45 €. På basis av Matrix så är de ingen skillnad mellan olika POS (de europeiska telefonnumrorna kopplas till JL i Frankrike), men troligen var det någon skillnad i valutakursen eller annat dylikt. Nåja, det var i varje fall en kanondeal.
Min bokning med AY är även den en standardfare. Här på BC.se och Flyertalk nämns ju rätt marginelt alternativ som utgår från Ryssland, så jag tar nu upp min bokning som ett exempel på vad som påbjuds med ex-LED (Putingrad). :) Jag kommer att ansöka ettårsvisum till Ryssland och det blir några resor under 2020 för att utnyttja visumet. Men de planerna återkommer jag senare till. Vill ju inte ännu avslöja alla potentiella alternativ som jag rotat fram.

Och så naturligtvis blev det en telefonbokninsavgift på 50 € även med Finnair, eftersom deras sajt vägrade boka min resa. Gav error om att dessa destinationer ej går att boka på nätet... :rolleyes: Det som var dock av intresse att betalning med AMEX på nätet för en telefonbokning inte lägger till kreditkortstillägget (procentbaserad hos AY), medan webbokningarna belastas med en sådan. Måste medge att det var lustigt att ringa till Finnair och boka på finska en TP run. Jag är inte van att tala flygbiljettsjargong på finska. Tänkte bl.a. säga Lima Echo Delta och så funderade "vad fasen var multicity booking på finska." :confused:

Positioneringen går att göra smidigt. 3 timmar och 27 minuter. :cool: Som billigast kostar det 39 € med första morgontåget från H:fors och St. Petersburg. Standardpriset är 59 € för de övriga avgångarna och även i fall de billigare biljetterna för första tåget är slut. Alla biljetter är enkelbiljetter, så det blir ingen rabatt för t/r. Jo, det stämmer: att åka tåg är ju inte precis MR/TP run -stilat, men ni kan lugna er: VR godkänner AMEX på sin webbplats, så det blir indirekt med Avios. :)


Men jösses vilka hotellpriser jag fick fram som Le Club Accor Silver -medlem. T.ex. Novotel (****) med frukost för en natt: 4320 rubel - ca. 597 kr! :eek: Och den ligger i närheten av Moskovski vokzal (Moskvastationen), så det är i centrum. Sofitel (*****) skulle varit 8100 rubel (ca. 1119 kr) utan frukost. :confused: Ibis var även billigare, men jag slösade på Novotel. ;) Jag kunde ha flugit med nattflyget HKG-HEL, men jag vill avnjuta Airbus A350:n, så det blev dagflyg hemåt från Asien, kombinerat med billig övernattning i St. Petersburg. Det blir troligen lite sightseeing på staden och jag köper biljett först till ett senare Allegro-tåg.

Sist, men inte minst vill jag nämna varför jag bokade just nu denna ex-RGN med Japan Airlines.

Orsaken var att jag gjorde här för ett tag sedan ett principbeslut om att försöka pröva alla longhaulaffärsklasserna hos alla OW-flygbolagena inom 2-3 år. AA, BA och IB har jag flugit med i longhaul.

Jag gillar att motivera mitt privatresande med olika personliga målsättningar. Min livstida målsättning är att försöka besöka alla länder (ja, även Jemen o.s.v. - om det nu inte krigas i typ 50 år), men det motiverar att även ha andra målsättningar vid sidan om. :) Jag kan avslöja att jag hade först tänkt resa RJ nu till BKK, men så skulle resan ha blivit längre, eftersom jag vill även ha en stopover i Jordanien på några dagar. Böt ut i sista minuten av mitt planeringsskede RJ till AY. Har inte någonsin ännu flugit med Finnair i longhaul, så det blir lite mera Airbus A350 nu den här resan. Jag har på kornet alternativ för CX och S7 under 2020, men vi får se vad som jag bokar under hösten 2019 eller vad för deals eller error fares som dyker upp.

JL är inte så enkel att få bokad till ett fördelaktigt pris i affärsklass (förutom RTW-biljetterna), så jag måste nu slå till. Dessutom så är det hoppeligen inte så tokigt att resa till Kalifornien, Myanmar och Thailand i november-december ur ett rent semesterperspektiv.
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Någon som är duktig på att leta TP-run och kan hjälpa till att hitta något för Stockholm-Chicago/Toronto/Montreal/Boston eller NY, 8 Mars till 15/16/17 Mars. Gärna med ett par timmar på LHR den 8e för Galleries First med andra BC-nerdar. Jag ska kuska runt lite därborta därav att destinationen inte spelar så stor roll.
 

Senator

Moderator
Någon som är duktig på att leta TP-run och kan hjälpa till att hitta något för Stockholm-Chicago/Toronto/Montreal/Boston eller NY, 8 Mars till 15/16/17 Mars. Gärna med ett par timmar på LHR den 8e för Galleries First med andra BC-nerdar. Jag ska kuska runt lite därborta därav att destinationen inte spelar så stor roll.

Sjukt dåligt nu som nästan alla bra priser kräver 90 dagar. Boston I-klass 20papp innan avgift med 21 dagarsregel. YYZ ungefär samma;
INX2C7S4
 

Flying Finn

Medlem
Tyvärr så hinner jag inte just nu studera i detalj alternativen, men ARN ser ut att vara billigast i april. Att positionera sig till t.ex. TLL, WAW eller MAD ser inte ut att hjälpa på tanke med Galleries First -besöket. Återkommer, i fall jag hittar ännu något för den tidpunkten.
 

Flying Finn

Medlem
Om du kan positionera dig till Bulgarien, så SOF-YYZ går ännu att boka för ca. 17 800 kr utan skatter hos AA/AY som INN4C2S4. :) 14 dagars minimum för köpet och måste stanna lör-sön. Vad jag nu har kikat med Matrix, så problemet är tillgången i I-klassen för avfärden till Nordamerika, eftersom vi måste få dig till LHR T5 just lör 9. mars. Det här skulle kräva att rota varje flyg skilt med Expertflyer.

Med skatter o.s.v. blir det typ så här med 9. mars, men i princip startar faren med alla påslag kring 22 000 kr (fick flera sådan alternativ prissatta, men inte så att de skulle funka med Galleries First -träffen):

SOF-YYZ.jpg

Routingen är nu närmast för att ge inspiration till dig, men CDG är p.g.a. T5 och flera alternativ per dag. T.ex. MAN och MAD är också goda alternativ, men det skulle kräva mera tid och effort av mig att rota fram maximalt med TPs och tillgång i rätt bokningsklass. :) Hoppas du får ens någon glädje med dessa detaljer.
 

palmen

Moderator
Någon som är duktig på att leta TP-run och kan hjälpa till att hitta något för Stockholm-Chicago/Toronto/Montreal/Boston eller NY, 8 Mars till 15/16/17 Mars. Gärna med ett par timmar på LHR den 8e för Galleries First med andra BC-nerdar. Jag ska kuska runt lite därborta därav att destinationen inte spelar så stor roll.
Vi är där den 9e (lördag) så du inte kommer dit en dag för tidigt.
 

Flying Finn

Medlem
@Flying Finn snyggt hittat men Sofia blir tyvärr för svårpositionerat.
Jo, SOF är inte precis lätt utan AY från Norden, i fall du inte flyger utanför OW för positioneringen.

Apropå, i all hast så postade jag alternativet från Matrix med en del i ekonomi (skam!) på utvägen, men det fanns naturligtvis även tillgång i "First", men jag hade inte tid med att mata in mera parametrar. :D Det brukar bli sådant när man mixtrar för finstilat med Matrix, börjar den ge konstigheter.

Lik ARN, så även bl.a. RIX, KUN, TLL, WAW, KRK, CPH, AAR, BGO har krav på typ 90 dagar eller så fel årstid. Dock kollade jag nu inte så massor med alternativ i USA.
 
Toppen