Senaste nytt

BAEC Tier Points Run tråd

Homer

Medlem
Sant. Jag vet inte på vilken basis de valt ut att det ska vara så men jag misstänker att det kan vara så att alla sträckor där de själva flyger (och som ger 80TP) ger lika mycket om man flyger med ett annat OW-bolag.


Kan vara så, för det finns nämligen ett till undantag:
S7/Globus: LHR - LED (St.Petersburg) ger 80 TPs.
 

Flying Finn

Medlem
Eftersom AA numera är striktare med antalet tillåtna byten, så började jag pussla ihop olika alternativ med LATAM som har unlimited transfers. :D Det är farligt att tillåta obegränsat med gratis planbyten för den medvetna resenären. :p Dock MPM gäller och prislappen är även som billigast ca. 1900 €, men ändå - 840 TPs skulle ju inte vara så illa. :) Även 9 eller 10 flyg går att mata in, dock bearbetandet av rutten med Matrix blir ännu mera krävande, eftersom serverförbindelsen avbryts p.g.a. timeout redan med 8 och 9.

LATAM.jpg

I ett sådant här fall skulle jag nog rekommendera en ny kod på boardingkortet - MS, d.v.s. mental screening. o_O
 

henrik l

Medlem
Eftersom AA numera är striktare med antalet tillåtna byten, så började jag pussla ihop olika alternativ med LATAM som har unlimited transfers. :D Det är farligt att tillåta obegränsat med gratis planbyten för den medvetna resenären. :p Dock MPM gäller och prislappen är även som billigast ca. 1900 €, men ändå - 840 TPs skulle ju inte vara så illa. :) Även 9 eller 10 flyg går att mata in, dock bearbetandet av rutten med Matrix blir ännu mera krävande, eftersom serverförbindelsen avbryts p.g.a. timeout redan med 8 och 9.

Visa bifogad bild 83955

I ett sådant här fall skulle jag nog rekommendera en ny kod på boardingkortet - MS, d.v.s. mental screening. o_O

Matchar inte helt, men nu när priserna med Qatar från GOT/ARN-BKK verkar ligga på 15-16 kkr och kan man koppla ihop den med Malaysians "Deals of the day" BKK-KUL-TPE skulle man kunna dra in 920 TP för runt 2000 €. Ska man till HKG eller BKK, så går det inte så många Avios för att ta sig dit med Cathay, om man är ute i god tid.
 

Flying Finn

Medlem
Tänkte först posta mitt inlägg i tråden Dina kommande flygningar, men så tänkte jag att någon kanske får idéer till sin egna TP run från mina bokningar. Det får nu bli en blandning av TP run och annan flygnördskap. :)

Dryga två veckor i maj och knappa 30 000 mil i luften.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Bokningarna som är den egentliga TP run -strapatsen är JER-LGW-MAD-JFK-PHX-PDX, tillbaka PDX-PHX-PHL-AMS-LHR,LGW-JER och PDX-CLT-MIA-SAL, tillbaka samma SAL-MIA-CLT-PDX. Båda är biljetterade av AA. Dessutom så kommer det nivåpoäng från AGP-MAD-LON-JER och vice versa (biljetterad av BA), plus en retur med AY på HEL-AGP-HEL som ger 280 TPs. Det övriga som inte ger TPs är Guernsey och Alderney med Flybe (JER-GCI-JER) och Aurigny (GCI-ACI-GCI), som är det som jag kallade för annan flygnördskap och som jag gör för att avnjuta igen av Kanalöarna. :) Besökte Guernsey redan 2016 och flög då med Flybes Dash-8 på GCI-JER, efter att jag kom från Sark med båt. Alderney blev då obesökt och nu vill jag kompletera min tidigare upplevelse, eftersom jag nu råkar vara på Jersey två gånger p.g.a. min TP run.

itienary001.jpg
itienary002.jpg
itienary003.jpg
itienary004.jpg

Några faktorer som påverkade mitt val till lösning av mitt TP run -dilemma
  • Behovet av fyra flyg med BA eller IB.
  • Måste resa under majmånad, kan ej komma i väg tidigare.
  • På riktigt vill jag satsa stort på en ordentlig långresa till Kina, Hong Kong och Japan med en eventuell biljett Rugby World Cup 2019 i Japan. Finalen är i Yokohama i november (stadiumet i Tokyo är inte färdig i tid), i fall jag får någon biljett till humant pris när 19.1 biljettsajten öppnas för registrerade användare. Har aldrig varit till Japan eller för övrigt varit som publik vid stora idrottsevenemang (typ OS och VM i fotboll), så tänkte att rugbyfinalen kunde vara en intressant kompromiss i stället för att betala hutlöst för öppnings- eller slutseremonin i sommar-OS 2020, i Tokyo. :) Jag hade redan planerat att resa relativt förmånligt med RJ (Royal Jordanian) från Spanien till HKG som en del av denna TP run, men så kom jag på återtanke. Är mycket intresserad av att pröva dem i dubbel longhaul och jag vill dessutom på samma gång besöka Jordanien på deras gratis stopover som fares brukar tillåta med dem.
  • Ramadan börjar ca. 6.5 och påverkar varierande på en del destinationer med t.ex. QR. Var ju 2016 under Ramadan i både UAE och Brunei, vilket inte påverkade i praktiken mig så mycket, men gjorde förhandsplanerandet svårare delvis. Alternativen för en stopover på ett par dagar i AMM och med smidig flygschema blev nu alldeles för få. :( Men det kommer nog att bli RJ något år snart. :) Är mera intresserad att se Jordanien än Qatar (och flyga QR).
  • P.g.a. Brexit är det inte i.o.f.s. slugt att flyga så mycket via LON den kommande våren, men jag har nu kalkylerat till räckligt för byten i London och så förmodar jag att senast i maj - i fall Brexit på riktigt sker som det nu hotar att bli "hard Brexit", har britterna fått mera resurser för immigrationsmyndigheten på LHR och LGW. Annors blir det totalt kaos för turism, både egna och utländska affärsresenärer o.s.v.
  • På FlyerTalk så har AA:s fare till MGA (Managua, huvudstaden i Nicaragua) påbjudits som goda 440 TPs från Nordamerika (postades som SFO-MGA-SFO), men jag hade stor lust att posta en varning angående den.

    Om man följer nyheterna och offentliga reserådgivningar, så åker man inte just nu till Nicaragua eller åtminstone gör man det högst med största försikt. I maj så dog ca. 40 oppositionsdemonstranter, medan radikal förkränkning av mänskliga rättigheter har skett av polisen. :confused: Situationen är ännu ostabil, men jag har snackat med en lokal kontakt som antydde att just nu är läget bättre. Men eftersom årsdagen för trakasserierna infaller i maj, så tänker jag inte chansa. Man måste i bland ta biljettips med en nypa salt på FT.

    Jag kan tipsa att El Salvador och Honduras är möjliga med faren, så det finns säkrare val som destination, i fall någon av er blir intresserad av faren under 2019. :) Faren är med god tillgång. Kan även tippsa om ARN-HEL-AGP-HEL-ARN, i fall någon vill kassa in 360 TPs och positionera sig till Spanien. Det kan bli allt intressantare på tanke med AT (Royal Air Maroc) i framtiden. Faren har varit förmånlig i flera år.
Det finns många, goda alternativ till TP runs under kalenderåret 2019 (speciellt under sommaren och under hösten), men jag kunde inte välja något mera attraktivt, eftersom mitt medlemsår med BAEC går ut i juni. Dessutom så ville jag vara effektiv nu, eftersom jag inte villa satsa så semesterfaktorerna i större skala den här resan.

Om någonting, så väntar jag med ett roat intresse i fall jag sitter ensam båda resorna i affärsklassen på AY HEL-AGP-HEL. Då blir det sex rader utan störande faktorer. :cool: Kan ju vara att någon ferieresande tar ut t.ex. en uppgraderingsaward med Finnair Plus på sin semester till Solkusten. Men det är nog i varje fall lite typ av ett charterhelvete, då man måste flyga hem medeldistansnattflyg inom Europa, utan egentlig nattsömn och mörbultad efter 27 flygninar inom två veckor... :rolleyes: Hur man än har utrymme i J, men flygplanet är en Airbus A320 med Europa-konfigurering, så jag kommer nog anlända till H:fors-Vanda som en zombie. :p

Till sist vill jag dela med mig lite av den s.k. övriga flygnördskapen i min inkommande TP run -resa. Jag blev road av att någon hade tydligen ingen aning att ATR-42 har ingång bak i planet och inte framme. :) Flyger med Blue Islands (underleverantör till Flybe) ATR-42 på JER-GCI-GCI (Jersey-Guernsey-Jersey). Naturligtvis så placerade jag mig bak i kabinen.

Flybe.jpg

Det kändes även roande att välja plats i GRs (Aurigny) Dornier 228 för GCI-ACI-GCI (Guernsey-Alderney-Guernsey). Nog är det ju lite bortkastat på ypperst korta flygningar med små plan. :) Eftersom Do 228 är utan dörr till styrhytten, så väntar med glädje kunna följa flygmanövern från min sittplats. På vägen tillbaka sitter jag på 8C för att kunna följa rotorerna

Aurigny.jpg

Väntar med ett stort intresse hurdan Aurignys serviceupplevelse är, eftersom det förespråkas gott om den.

Delvist urklipp från december 2018:
Aurigny is Which? best short-haul airline

Respected consumer and travel magazine Which? has rated Aurigny Air Services as their number one short-haul airline.

The Which? survey that rated Aurigny number one is based on customer responses to key criteria that can be rated; seat pitch, punctuality, boarding, seat comfort, cabin environment, customer service and value for money.

Chief Executive, Mark Darby said: “We are thrilled to be rated number one in this survey, that is ultimately determined by our customers. Whilst we may be a small airline, we pride ourselves on customer service and providing our customers with the best possible customer experience.”

He continued: “Our staff are our biggest asset and our dedicated team provide full customer support from booking to arriving at a destination. The individuals that make up a community airline cannot be underestimated, and I would like to thank all our staff for their contribution in achieving this rating.”

By comparison other well-known airlines are also listed within the survey, with Norwegian coming fourth, Easyjet eleventh and British Airways just fifteenth.

Bättre än t.ex. Kjoswegian och BA. :D Åtminstone min flexibiljett är rysligt god. Kan fritt annulera den eller byta flyg på samma rutt. Och det viktigaste för den medvetna resenären: bonuspoäng i lojalitetsprogrammet! ;) Dock var jag lat och skapade inte ett konto, eftersom poängena går ut och jag typ pendlar ju inte med deras Embraer på LGW-GCI. :p Skulle även finnas familjekonton (household account). Tyvärr så flyger jag GR med bara handbaggaget och i koppling till min TP run. Annors skulle det varit intresserant med huvudrutten från Gatwick, eftersom det skulle finnas tax free med lokala produkter (t.ex. småfabrikatgin från Guernsey).

Nåja, det blev nu lite extra innehåll och inte 100 % BAEC. Hoppas det är acceptabelt. :oops:
 
Last edited:

Flying Finn

Medlem
@Canadien, tack! :)

Tillägger ännu några faktorer angående min routing för TP run -flygningarna:

Jag hade urpsprungligen planerat att flyga HEL-AGP-LGW-JER-GCI under första resedagen och på så vis sluta dagen med en kall Rocquette-cider från Guernsey på Guernsey, kombinerad med en god middag och havsutsikt på restaurangen/baren Ship & Crown i St. Peter Port. :cool: Det går morgonflyg på HEL-AGP-HEL torsdagar och lördagar.

Det blev nu plan B p.g.a. att endast via BookWithMatrix och direktlänken till Flight Network så fick jag en itienary som var bokningsfärdig och kunde bokas med min urpsprungliga routing. Jag visste från ExpertFlyer att det fanns plats i bokningsklassen I (rabaterad Club Europe) på AGP-LGW med BA, men kundservicen för BAEC var av annan åsikt. Priset i bokningsklassen D skulle varit några hundra euro mera. Jag förmodar att orsaken på riktigt var att hon i telefon missförstod datasystemet. När jag prövade med sökeverktyget på ba.com, så krävde den 120 min som MCT (minimum connection time) på LGW. Jag flyger ju med bara handbaggaget och 1:15 borde bra räcka, men så började jag fundera mera på saken.

A) Brexit... Det kan ju bli strul även med 1 timme och 15 minuter på LGW, i fall det blir typ apokalyptiska omständigheter på riktigt.
B) Flygbolaget kan ge strul, i fall MCT inte gäller och det blir IRROPS p.g.a. min egna semisluga bokning.
C) Flight Network godkänner inte AMEX, så inga Membership Rewards-poäng och så med Avios från AMEX-betalningen. Dessutom så måste nästan hela resan vara betald med AMEX för att kortförsäkringen ska vara i kraft. Expedia och Momondo fick inte fram min itienary.
D) Den medvetna resenären bokar flygningar endast direkt med flygbolaget på nätet eller per telefon, bl.a. p.g.a. IRROPS-faktoren. :)
E) Morgonflyget HEL-AGP avgår klo 6 tiden, så det skulle bli avgång kl 2-3 på natten från mitt hem eller en natt på t.ex. Scandic Aviapolis. Med nattflyget HEL-AGP är man lite efter midnatt i Costa del Sol och det finns mindre överraskande ett förmånligt hotellutbud för en TP run -övernattning.

Summa summarum: med plan B så får jag +20 TPs (hjälper alltid en bit till livstidsguldet med BAEC ;) ) p.g.a. AGP-MAD och spenderar en dag på att trissa från Spanien till England. Och så hår har jag åtminstone maximerad Brexit-beredskap i min reseplan. Det blev 80-100 € dyrare med två långa layover i London, men faktorerna A-E försvarade valet. Dock sparar jag en 40-50 € i form av hotell i Málaga vs. Vanda. :)

Gick ännu in på ämnet, eftersom faren ex-AGP är på riktigt bokningsbar för ca. 450 € med både BA och IB.

P.S. Även plan B medför den urpsprungliga visionen om ett stop med kall, lokal cider, kombinerad med mat, så lugn i stormen - det blir inte catering IRROPS. ;)
 
Last edited:

Flying Finn

Medlem
Det har blivit svårare med ex-HEL efter att BA slutade med sina två dagliga flyg till Heathrow (inget övernattande plan mera i H:fors), eftersom HEL-LON returfaren med BA-biljettering för billiga I-klassen kräver BA som operating carrier. Detta begränsar utbudet, då codeshare med AY duger inte.

Jag luskade ut tidigare i veckan att LON-CTA (d.v.s. Catania på Sicilien) ger det billigaste pålägget för en komibenad segment run & TP run (4 st. BA/IB och 320 TPs), i fall man utesluter Dublin och Jersey, de klassiska alternativen för en förmånlig retur via LON med Club Europe - dock bägge ger "endast" 240 TPs, så ville nu luska ut den billigaste med 320. :cool:

Det blir nu en kort midsommarresa till Italien för mig, plus en dag i London. Andra alternativet var Island, men det låter soligare med Sicilien. ;) Prisskillnade i flyg med CE är endast en 100-150 €, men logi i Reykjavik kostar ju markant mera än i Italien. :) Det får bli Island en annan gång för mig.

Jag kan tippsa att det finns rätt så bra med tillgång i I på LHR-KEF-LHR med BA, i fall någon vill köra en från ARN/GOT för 240 TPs och 4 st. kvalificerande flyg. :) För övrigt så är det Catania och Funchal (Madeira) som är förmånliga.

itienary_BA.jpg
purchase.jpg

Trevligt med lite prisreducering vid bokning.
 
Last edited:

Kricka

Medlem
Känns lite "futtigt" med en nybokad, trevlig tur till Bangkok med QR nu när
man sett de fantastiskt genomarbetade TP-runs som @Flying Finn visar i
tråden ovan.
Skapliga priser från ARN till BKK (ca. EUR 1500) med QR specialpriser som
gäller t.o.m. 16/1. Reser i mitten av oktober och lägger troligen på några ben
till PEK/HKG/TPE via KUL.
Är lite frestad att ta en sommarresa med BA också.
 
Toppen