Senaste nytt

BAEC Tier Points Run tråd

palmen

Moderator
Vad är det som avgör hur många TP man får?
HEL-LHR ger 80 TP i Business med Finnair/British Airways, 1151 miles
BOS-MIA ger 40 TP i "First" med American Airlines, 1258 miles

Vart ligger logiken i hur många TP man får när det ger mer för en kortare sträcka?
Antalet TP är det jag får fram i tier point calculatorn på BAs hemsida
 
Vet inte varför just HEL-LHR är undantaget, standard är ju 40 för sträckor under 2000 miles och 140 över. Tror det finns några sträckor England-Grekland som också ger 40.
Vad är det som avgör hur många TP man får?
HEL-LHR ger 80 TP i Business med Finnair/British Airways, 1151 miles
BOS-MIA ger 40 TP i "First" med American Airlines, 1258 miles

Vart ligger logiken i hur många TP man får när det ger mer för en kortare sträcka?
Antalet TP är det jag får fram i tier point calculatorn på BAs hemsida
 

Dr. Miles

Expert
Ja, det undrar jag också.
Det känns som att ovannämnda exempel gäller endast för British Airways och Finnair, men inte för andra partnerflygbolag.
Märkligt nog, det gäller inte för IBERIA.

Avståndet mellan Madrid-Aten är 1.481 miles, men enligt Avios calculator ger den sträckan endast 40 Tier points i Business class.


När det gäller för British Airways egna flygningar, så gäller det även på:
London-Aten
London-Istanbul
London-Larnaca
Storbritannien-Grekiska öar
 

Treo

Medlem
Vet inte varför just HEL-LHR är undantaget, standard är ju 40 för sträckor under 2000 miles och 140 över. Tror det finns några sträckor England-Grekland som också ger 40.

För BAs egna flyg finns gränser vid 1000 resp 2000 miles (40, 80 resp 140 TP), övriga enbart 2000 (40/140) och sedan igen vid 6000(140/160). Undantaget just AY HEL-LHR.

Tabell här:
Your guide to the Executive Club, attaining status and earning Avios | 2018 edition - FlyerTalk Forums
 

Homer

Medlem
Vad är det som avgör hur många TP man får?
HEL-LHR ger 80 TP i Business med Finnair/British Airways, 1151 miles
BOS-MIA ger 40 TP i "First" med American Airlines, 1258 miles

Vart ligger logiken i hur många TP man får när det ger mer för en kortare sträcka?
Antalet TP är det jag får fram i tier point calculatorn på BAs hemsida
Ja, det undrar jag också.
Det känns som att ovannämnda exempel gäller endast för British Airways och Finnair, men inte för andra partnerflygbolag.
Märkligt nog, det gäller inte för IBERIA.

Avståndet mellan Madrid-Aten är 1.481 miles, men enligt Avios calculator ger den sträckan endast 40 Tier points i Business class.


När det gäller för British Airways egna flygningar, så gäller det även på:
London-Aten
London-Istanbul
London-Larnaca
Storbritannien-Grekiska öar
Vet inte varför just HEL-LHR är undantaget, standard är ju 40 för sträckor under 2000 miles och 140 över. Tror det finns några sträckor England-Grekland som också ger 40.


Shorthaul Plus kallas de rutter som ger 80 TPs, de finns bara till/från UK och bara på BA metal
Gränsen ligger någonstans vid 1050-1150 miles, LGW-ALG är dock bara 1018 men ger 80 TPs och LHR-TLL är längre 1106 men ger bara 40 TPs

Flighter med partners till/från UK ger antingen 40 TPs eller 140 TPs om de är över 2000 miles

Undantaget är Finnair till LHR/MAN/EDI och Iberia, men den enda Iberia rutten från UK som är tillräckligt lång
är LHR-LPA som trafikeras av Iberia Express, den ska ge 80TPs
 
Last edited:

palmen

Moderator
Distans och bokningsklass avgör. Flyger du i plan som bara har economy och first i USA så bokas det i business-klasser, så det räknas inte som first även om produkten kallas det.
Jo det vet jag, men sträckan BOS-MIA är längre än HEL-LHR och den sista ger dubbelt så mycket TP när man flyger i Business (benämnt som First på American).

Lite klarhet har ju givits i svaren ovan även om det inte verkar finnas någon 100%ig regel.
 

agehall

Medlem
Jo det vet jag, men sträckan BOS-MIA är längre än HEL-LHR och den sista ger dubbelt så mycket TP när man flyger i Business (benämnt som First på American).
Ja, det BA har ett band till med 80 TP som inte finns hos partnerbolagen. Det är egentligen inga konstigheter med detta - finns en jättebra tråd på FlyerTalk som förklarar exakt hur allt fungerar och på ett mycket bättre sätt än vad BA själva gör.
 

palmen

Moderator
Ja, det BA har ett band till med 80 TP som inte finns hos partnerbolagen. Det är egentligen inga konstigheter med detta - finns en jättebra tråd på FlyerTalk som förklarar exakt hur allt fungerar och på ett mycket bättre sätt än vad BA själva gör.
Men även där finns det undantag för Finnair som är ett partnerbolag.
Tråden är i vilket fall länkad lite högre upp här.
 

agehall

Medlem
Sant. Jag vet inte på vilken basis de valt ut att det ska vara så men jag misstänker att det kan vara så att alla sträckor där de själva flyger (och som ger 80TP) ger lika mycket om man flyger med ett annat OW-bolag.
 
Toppen