Senaste nytt

BAEC förändringarna den 28 april - bra/dåliga för bokningar med poäng?

agehall

Medlem
Det kanske det gör, men jag har bara sett sådana säten på short haul - de brukar ju skriva ut att de har säten bara för mig som GCH...
 

Homer

Medlem
Det kanske det gör, men jag har bara sett sådana säten på short haul - de brukar ju skriva ut att de har säten bara för mig som GCH...

För att du bara söker på F kanske? då visas ju inte alls platstillgången i ekonomi.
När jag söker på ekonomi direkt LHR-LAX får jag det här resultatet.

Extra.jpg
 

agehall

Medlem
Så kan det vara. Men jag har för mig att jag sökt efter lägre klasser några gånger också. Men det kan ju ha varit så att det inte fanns de dagar jag letade. Eller så såg jag dem bara inte - economy awards är inte intressant alls.
 

Homer

Medlem
Tillbaks till ursprungsfrågan

LHR- LAX: nästan omöjligt i F, i alla fall att hitta F båda vägarna.

LHR- SFO är ganska svårt speciellt om man vill flyga med A380, omöjligt är det dock inte,
det verkar som att de regelbundet släpper platser ett halvår i förväg så just nu finns det exempelvis lite platser i feb./ mars.

LHR-HKG Erfarenhetsmässigt vet jag att det är mycket svårare att hitta platser på A380 både i J och F.

Garantin om att släppa platser gäller inte F, men visst släpper de ofta platser i F vid midnatt T-355 dagar före.
Om man hänger på låset och hittar platser kan man ringa (t.ex. kontoret i Singapore) och boka utresan
och sedan vänta tills det släpps lämpliga platser för hemresan och då ringa och boka dessa.
 

Homer

Medlem
Intressant hur platstillgången kan variera från en dag till en annan (BA286 är A380)
Från 7 i J och 0 i F till 3 i J och 2 i F

Idag
SFO 2.jpg



Igår
SFO.jpg
 
Kapar lite... Har ju en bokning på Iberia business med bokningsklass I ARN-MAD-EZE t&r. Har noll status nu i British EC. British hemsida säger att jag får 28000 avios (150%) och 400 tier på den resan. Ska jag stoppa in poängen på British tycker ni eller i nått annat bolags program? Är slentrianmedlem i Iberias program. Bättre intjäning där?
 

henrik l

Medlem
Kapar lite... Har ju en bokning på Iberia business med bokningsklass I ARN-MAD-EZE t&r. Har noll status nu i British EC. British hemsida säger att jag får 28000 avios (150%) och 400 tier på den resan. Ska jag stoppa in poängen på British tycker ni eller i nått annat bolags program? Är slentrianmedlem i Iberias program. Bättre intjäning där?

Då har du "bara" 200 TP kvar till silver. Svaret är väl det vanliga, beror på resemönster:D Men har du någon long haul i C med One Wolrd per år, + ytterligare lite resor borde det vara hyfsat lätt att komma upp i 600 TP. BAEC silver är ju ett av, eller kanske t o m det bästa kortet på marknaden som inte top tire. Trodde själv att jag skulle ramla ner till silver nästa år och såg det inte som någon katastrof, ok jag skulle inte ha kommit in i Galleries First och The Wing First:eek:
 

agehall

Medlem
Normalt sett är det bättre att stoppa in Avois i BAEC för oss svenskar eftersom man kan koppla Visa-kort dit.

Så det som avgör är lite din ambition att samla Avios (och status) långsiktigt skulle jag säga. Kan säker skilja lite i intjäning, men inga större summor skulle jag tro.
 
Jag är ju helt inne på *A Guld och satsar på det, men Star är ju sämst på min favvodestination Sydamerika till skillnad mot OW. Kommer kanske åka OW 1 gång/år longhaul.

BA:s webb är ju lysande att boka bonusresor på. Mina 9000 avios som jag fick på en USA-resa 2014 räckte till en enkel till Berlin och en sväng inom Asien med Cathay. 28000 avios räcker till massor olika alternativ om jag testsöker nu. Så får bli BA av smidigheten då. Blir ju iaf Bronze på 400 tier
 
Toppen