Senaste nytt

Badsemester Polen

fly4fun

Medlem
Varit i Sopot, sjukt fina stränder där. Men som sagt, kvällarna är ingen höjdare. Vet inte hur många olika slagsmål och dylikt jag såg på kvällarna när man gick längs gågatan.

Detta gör att jag gärna inte åker dit igen, men väldigt fin liten stad.

Jag har turistat I trestaden i mer än 10 år och aldrig sett ett enda slagsmål så jag vet inte riktigt hur du lyckades. Polen är idag ett resmål som är säkrare än många orter i Sverige.
 

Habe

Medlem
Jag har turistat I trestaden i mer än 10 år och aldrig sett ett enda slagsmål så jag vet inte riktigt hur du lyckades. Polen är idag ett resmål som är säkrare än många orter i Sverige.
Vet inte heller hur jag lyckades, men det var det jag upplevde i Sopot. Sen har jag varit i Gdansk, Krakow, Warszawa, där upplevde jag inte detta. Men just Sopot fick jag en ganska dålig upplevelse av.
 
Vad beträffar våld i Polen, det enda jag har sett under besök i ca 10 olika städer är 4-5 incidenter där vakter har daskat till överförfriskade yngre män efter 22:00 på kvällen. Vakterna där daltar inte, om man säger så.
 
Last edited:

fly4fun

Medlem
Screenshot_2017-06-24_at_20.13.17.png

Längs med hela kusten ligger tursitorterna på rad. Leba, Debki, Karwia, Jastrzebia Gora, Wladyslawowo, Jastarnia, Hel.

I trestaden finns det massor av hotell och internationella kedjor. Kommer man utanför trestaden så är det oftast mindre hotell och mängder, mängder med pensionat.

Leba ligger längst till vänster på kartan, ca 10-15 mil från trestaden. I utkanten av Leba finns en nationalpark som innehåller Europas största öken.
Słowiński National Park - Wikipedia

Screenshot_2017-06-24_at_20.17.54.png

Byter man till satellitvy så ser man öknen och att det bara är sand hela kusten.

I Leba kan man bo på hotell, stuga, pensionat eller camping.
13156608.jpg

Hotel Neptun är otroligt fint och ligger direkt på stranden men är klart dyrare.
Annars är Hotel Leba fint och klart prisvärt.

DJI_0065.jpg


DJI_0098.jpg

Stranden i Wladyslawowo sedd från drönare.

DJI_0090.jpg

I Wladyslawowo börjar Hel-halvön. På utsidan är det öppet hav, på insidan Gdanskbukten med 1-2m djup vatten och tusentals vindsurfare.

IMG_20160810_140235.jpg

Allra längst ut på Hel såg jag denna säl förra året.
 
Sitter i Polen just nu (i Bydgoczsz) och har gjort följande korta observationer:
* Hur billigt mat och dryck är (åt precis en stabil lunch med en öl för runt 45 kr).
* Att jag kan betala med kort nästan överallt, Amex fungerar dock sämre än Visa/MC
* Hur dålig engelska folk pratar
 

ToBr

Medlem
Ska till Gdansk på onsdag i jobb och Sopot snackas det alltid om, ska försöka ta mig en tur dit för att kolla läget.
 
Toppen