Babyskydd SAS + Vietnam Airlines

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av thuydienstudio, 28 September 2013.

1. thuydienstudio

thuydienstudio Ny medlem

Tjena,

Snart kommer min fru, jag och våra två barn (en liten kille på 2.5 år och en annan lite kille på 6 månader) att flyga från Arlanda till Hanoi, via Frankfurt. Till Frankfurt flyger vi med SAS och sen byter vi till Vietnam Airlines.
    Det jag undrar är om det går att ta med vårt babyskydd till vår minsting på resan. Enligt SAS får även de minsta checka in 23kg och babyskyddet checkar man in som baggage. Kan vi då checka in babyskyddet + en resväska för vår minsting?
    Och om detta är ok för SAS, hur fungerar det då eftersom vi sen byter till Vietnam Airlines? Kollar de vid incheckning på Arlanda vilka villkor som gäller även för Vietnam Airlines?

/Martin

2. Vad är babyskydd? Bilstol för killen på 6 månader?

3. thuydienstudio

thuydienstudio Ny medlem

Ja precis, det är en sån bilstol för de minsta.

4. Stefan62

Stefan62 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det kan mycket väl vara så att det fungerar utan problem vid avresa från ARN, men kan bli annorlunda när Ni ska checka in för återresan från Vietnam.

5. thuydienstudio

thuydienstudio Ny medlem

Ok, jag förstår. Att man inte får ta med en vagn free of charge på Vietnam Airlines spelar inte så stor roll eftersom vi inte kommer att ta med den. Tack för tipset med prampack också!

Behöver man förresten checka in ett babyskydd? Eller kan man ta med den som handbaggage in i kabinen? Enligt vad jag kan se på SAS hemsida kan man inte ta in babyskyddet i kabinen för spädbarn (eftersom de inte har någon flygstol). Nån som vet mer om det här?

En annan fråga. Om jag enligt SAS får checka in 23 kg för spädbarn men Vietnam Airlines tillåter 10 kg, vad gäller då vid check-in på Arlanda? Blir det då 23 kg jag kan checka in eller minsta gemensamma nämnare, d v s 10 kg?

6. thuydienstudio

thuydienstudio Ny medlem

Vad är ett interline agreement? Är det att baggaget kommer ända fram till destinationen? Inte behöver man väl checka in igen i FRA? På de resor jag gjort har man bara gjort "transit", och baggaget har kommit fram till destinationen automatiskt.

7. NotRyan

NotRyan Medlem

Ja, SK har interlineagreement med VN, så det ska inte vara några problem med det...

Mvh
    /NotRyan

8. thuydienstudio

thuydienstudio Ny medlem

Ok, tack! Så då är det bara som vanligt vid byte att man går igenom "transit" alltså (d v s ingen ny check-in)?

9. mry

mry Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  10. thuydienstudio

thuydienstudio Ny medlem

Ok, tack får se om jag checkar in på sas.se eller väntar tills jag kommer till Arlanda. Vietnam Airlines stödjer tydligen inte web-checkin från FRA enligt vad jag kan se här: Web Check In - General | Vietnam Airlines

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!