Senaste nytt

BA59 London Heathrow - Kapstaden vände tillbaka. Ersättning?

johannesa

Medlem
Jag fick faktiskt nyligen ut pengar från BA i ett EU261 case där de hade ställt in en flygning en fredag eftermiddag från Amsterdam. Istället för att ställa mig i den hundrameterlånga kön för ombokning så bokade jag proaktivt om mig själv via telefon med ett annat bolag för att hinna hem i någorlunda rimlig tid. Efter ungefär 15 mailväxlingar fram och tillbaka med vad som kändes som en kundservicerobot i ett låglöneland som bara kopierade in olika standardsvar så sa de plötsligt ok och betalade ut ersättning enligt EU261. Får se hur detta slutar.
 
Last edited:
Dessutom vill man nog av säkerhetsskäl inte fostra ett mindset där man inte tar ner ett plan så fort som möjligt om fel uppstår i luften, så där är ett argument för att undanta såna omstädnigheter från EU261.
Då kan man ju likväl säga att dagens EU261 fostrar en kultur där man inte gärna vill ställa in en flygning på grund av tekniska problem. Så man får en kultur där bolaget chansar att lyfta för att slippa betala EU261. Så jag är inte riktigt med din argumentation ovan.
 
Toppen